2013-10-24, 09:29
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Folk ska få bestämma själva vad de gör med sina kroppar, sålänge det inte skadar andra. Självklart skall de betala sjukvården själva vid bieffekter också, rökning och tjära i lungorna t.ex.
|
|
|
2013-10-24, 09:43
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey
Folk ska få bestämma själva vad de gör med sina kroppar, sålänge det inte skadar andra. Självklart skall de betala sjukvården själva vid bieffekter också, rökning och tjära i lungorna t.ex.
|
Jag håller i princip med om att människor bör ha bestämmanderätt över sin egna kroppar, men du kanske förstår att det blir väldigt svårt att ett samhälle som fungerar så?
|
|
|
2013-10-24, 09:56
|
|
|
Broder Broccoli
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
|
Kan ju dock vara svårt att visa att cancern uppkommit pga rökning eller annat. Säg att man får cancer från andrahandsrökning, vem betalar då? Ska jag skicka en faktura till personer runtomkring mig som röker?
|
|
|
2013-10-24, 09:58
|
|
|
Gömd
Reg.datum: Oct 2009
|
Mill's skadeprincip behandlar också hela samhället. Om en stor andel människor börja bruka droger, och blir inkapabla av att jobba och/eller behöver rehab lär det göra en stor skada för större del av befolkningen.
"att man får bestämma vad man själv gör med sin kropp", gäller den principen också när det handlar om en ensamstående mamma med 3 barn till exempel? Hon tar lite MDMA då och då, och röker gärna lite gräs. Tror ni inte det är berättigat att ingripa i det läget, trots att hennes lilla droganvändning kanske inte just nu vid detta tillfälle skadar barnen?
|
|
|
2013-10-24, 10:04
|
|
|
Busunge
Reg.datum: Aug 2008
|
Att det är olagligt gör ju att drogförsäljning och övriga /tyngre/ och /allvarligare/ verksamheter katogeriseras i samma "yrkesomrade". (Exempelvis möjligen traficking som nagon skrev tidigare i traden). Vill en polis hindra befolkningen fran att försörja dessa tyngre illegala verksamheter -> ändra politiken. Vill en polis hindra befolkningen fran att [insert vardaglig ej socialt accepterad aktivitet] -> bli polis.
Gör dig inte dummare än jag ser ut.
|
Senast redigerad av feyin den 2013-10-24 klockan 10:05.
|
|
|
2013-10-24, 10:45
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
Mill's skadeprincip behandlar också hela samhället. Om en stor andel människor börja bruka droger, och blir inkapabla av att jobba och/eller behöver rehab lär det göra en stor skada för större del av befolkningen.
"att man får bestämma vad man själv gör med sin kropp", gäller den principen också när det handlar om en ensamstående mamma med 3 barn till exempel? Hon tar lite MDMA då och då, och röker gärna lite gräs. Tror ni inte det är berättigat att ingripa i det läget, trots att hennes lilla droganvändning kanske inte just nu vid detta tillfälle skadar barnen?
|
Haha, är du lite efter? Det är ju exakt samma sak som med alkohol, klart soc ska se över det då?!
Herregud, tänk innan du skriver.
|
|
|
2013-10-24, 11:04
|
|
|
Gömd
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Haha, är du lite efter? Det är ju exakt samma sak som med alkohol, klart soc ska se över det då?!
Herregud, tänk innan du skriver.
|
Läser du innan har jag redan "bashat" alkohol. Är det du som är efter?
|
|
|
2013-10-24, 11:09
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Hur en eventuellt MDMA festande morsa faktiskt behandlar sina barn känns viktigare än själva droganvändandet. Det blir inte direkt en solskenshistoria av alla barn som tas omhand av soc...
|
2013-10-24, 11:11
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av hidden
Läser du innan har jag redan "bashat" alkohol. Är det du som är efter?
|
Jag svarade på inlägget du skrev till mig, inget annat. Men skulle legalisering ske är det självklart att det finns regler, som med alkohol. Skillnaden är att bruka och missbruka.
|
|
|
2013-10-24, 11:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Hur tänkte du där?
|
Han menar nog att många lagar är kontraproduktiva för samhällsnyttan.
|
2013-10-24, 11:49
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2012
|
Frågan är varför det ens diskuteras att det är bra med förbud. Flera länder börjar öppna för en avkriminalisering av olika substanser.
Mexico går steget längre och vill legalisera.
http://world.time.com/2013/10/14/nor...-legalize-pot/
Dessutom räddar du inte en person som brukar (sköter livet i övrigt) eller ett missbruk som det tenderar till att bli när samhället vänder personen ryggen.
Nu börjar ju till och USA avkriminalisera och det är väl den största förespråkaren för deras lilla krig mot droger.
|
|
|
2013-10-24, 11:57
|
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Varför hata poliser för att de upprätthåller lag och ordning? De stiftar inte några idiotiska lagar eller sätter praxis.
Politiker och till en liten del rättsväsendet kan ni i så fall ge en känga.
För övrigt tycker jag att Beatrice Ask skall avgå.
|
|
2013-10-24, 12:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Varför hata poliser för att de upprätthåller lag och ordning?
|
Nu hyser jag inget agg mot poliskåren, även om jag anser att den är i behov av förbättring på många plan, men det är väl just det att de upprätthåller "lag och ordning" som är problemet för många. De står mellan folket och politiker som bestämt vad "lag och ordning" är, politiker som man mycket väl kan tycka missköter sina jobb. Poliser väljer ju trots allt sitt yrke helt frivilligt, ett yrke som utgör en barriär mellan makten och folket. Således är det inte konstigt att de får ta en hel del skit.
Att polisen allt mer distanserar sig från folket genom att lämna gatorna för bilarna, skaffa nya uniformer som snarare påminner om militär utstyrsel än om lagens hjälpsamma och tillmötesgående arm, är knappast saker som bättrar människors inställning till dem. Att media mer eller mindre enbart rapporterar när något fel/misstag inträffat gör knappast saken bättre heller.
När jag var barn gick konstaplarna runt bland människor på stan, pratade, var vänliga, tillmötesgående och hade en utstrålning som sa "här är jag för att hjälpa er". Idag ser jag sällan att polisen interagerar med folk så länge det inte är som följd av ett problem (även om det givetvis fortfarande finns poliser som är glada och hanterar människor på ett föredömligt sätt).
|
|
|
2013-10-24, 12:53
|
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jarle
Nu hyser jag inget agg mot poliskåren, även om jag anser att den är i behov av förbättring på många plan, men det är väl just det att de upprätthåller "lag och ordning" som är problemet för många. De står mellan folket och politiker som bestämt vad "lag och ordning" är, politiker som man mycket väl kan tycka missköter sina jobb. Poliser väljer ju trots allt sitt yrke helt frivilligt, ett yrke som utgör en barriär mellan makten och folket. Således är det inte konstigt att de får ta en hel del skit.
Att polisen allt mer distanserar sig från folket genom att lämna gatorna för bilarna, skaffa nya uniformer som snarare påminner om militär utstyrsel än om lagens hjälpsamma och tillmötesgående arm, är knappast saker som bättrar människors inställning till dem. Att media mer eller mindre enbart rapporterar när något fel/misstag inträffat gör knappast saken bättre heller.
När jag var barn gick konstaplarna runt bland människor på stan, pratade, var vänliga, tillmötesgående och hade en utstrålning som sa "här är jag för att hjälpa er". Idag ser jag sällan att polisen interagerar med folk så länge det inte är som följd av ett problem (även om det givetvis fortfarande finns poliser som är glada och hanterar människor på ett föredömligt sätt).
|
Politisk styrning har ju inte gjort polismyndigheten gott. Skiten rinner neråt. Ja sedan så har det ju varit lite allmänt klantande som inköp av krånglande datorsystem och så.
|
|
2013-10-24, 13:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Politisk styrning har ju inte gjort polismyndigheten gott. Skiten rinner neråt. Ja sedan så har det ju varit lite allmänt klantande som inköp av krånglande datorsystem och så.

|
Jag håller till stor del med dig på den punkten, vilket kanske var något otydligt i mitt förra inlägg - ursäkta om så var fallet.
Men som sagt så skyddar de politikerna och ser till att politikers beslut efterföljs. Därav har jag full förståelse för att de får ta skit, lika så får ordningsvakter ta mycket skit när de ser till att lagar och krögares regler efterföljs. Ska man dra "skiten rinner nedåt" till det extrema så gör polisen i tvivelaktiga länder inget fel då de bara följer politikers direktiv, trots att deras agerande, antingen direkt eller indirekt, leder till dödandet av oskyldiga.
Jag är glad över att vi faktiskt har en, relativt, bra poliskår och regering, jag vill bara påvisa att myntet har fler sidor.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:58.
|

|