2013-08-03, 10:33
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Balongbubba
Vet ej, forskare verkar lägg stor vikt vid social influens, social dominans, aggressivitet och hur uppskattad mannen är i just den sociala kontexten, till exempel rockstjärnan på konserten, eller bartendern/DJn på klubben, chefen på jobbet etc.
Det jag tyckt mig ana är att typiska högljudda, ofta aggressiva våldsamma män inte har sådär jättesvårt att locka till sig heta yngre damer.
Men vad som onekligen är uppenbart är att män i statuspositioner - återigen, bartendern på nattklubben, chefen på jobbet etc får ofantligt många liggmöjligheter. Det kanske är detta som hos människor är mest "alfa", dvs vara högt upp i hierakin i den specifika sociala kontexten.
|
Det är alltså ett beteende man själv väljer. Bra, det var det jag försökte få fram. Jag tror inte en sekund på att någon kan vara alfa enligt din definition naturligt, utan det är en roll man tar sig.
|
|
2013-08-03, 10:35
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Det är alltså ett beteende man själv väljer. Bra, det var det jag försökte få fram. Jag tror inte en sekund på att någon kan vara alfa enligt din definition naturligt, utan det är en roll man tar sig.
|
Man väljer givetvis inte sina personlighetsegenskaper men man kan påverka sitt beteende och delvis "fejka" att man är lite mer alfa än man är. Men det kommer onekligen mer naturligt för en del och det handlar om både hormonnivåer, personlighetsegenskaper, social kompetens osv.
|
|
|
2013-08-03, 10:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Vad kvinnor vill ha är egentligen inte en våldsam eller en aggressiv man. Det handlar snarare om att de vill ha trygghet. De vill ha en man som kan försvara henne, fysiskt och psykiskt. En man som vågar stå för sina åsikter och inte hela tiden söker rapport, en som vågar ta beslut ("vi drar dit kl. 20.00 på lördag", inte "ska vi göra nåt någon gång?") och som har en vana att försvara sina nära och kära.
Och denna "styrka" eller vad vi ska kalla det är bara en faktor av typ 10.
|
|
|
2013-08-03, 11:33
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ok, jag håller med (måste ha läst helt fel igår).
Citat:
1. Ett aggressivt beteende är nödvändigtvis inte "pubertalt" eller "omoget" - Aggressivitet är starkt kopplat till testosteron och därmed ett såkallat "sexual dimorphic trait" - Vilket troligtvis är en av de större orsakerna till att det universiellt är sexuellt attraktivt för kvinnor.
|
Det verkar inte så.... Enligt ny forskning är det bara en fördom att hormonet testosteron framkallar aggressivitet. Men det verkar dock höra ihop med en ökad känslighet för status, det visar forskning gjord i England och Schweiz.
Forskarna bakom studien testade testosteronets effekter i ett beteendeexperiment där pengar skulle fördelas mellan 120 kvinnliga försökspersoner. Först fick kvinnorna antingen en injektion med testosteron eller med placebo. När forskarna studerade kvinnorna kom de fram till att testosteronet varken gjorde dem mer aggressiva eller orättvisa i sitt köpslående. Tvärtom kom de med bättre, rättvisare erbjudanden, som minimerade risken att de skulle avvisas.
http://www.netdoktor.se/manlig-halsa...aggressivitet/
Och....
Despite this, testosterone is only one of a myriad of factors that influence aggression and the effects of previous experience and environmental stimuli have at times been found to correlate more strongly.
http://www.med.mcgill.ca/mjm/v06n01/v06p032/v06p032.pdf
|
|
|
2013-08-03, 11:39
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
|
Allt beteende är självvalt. Det ligger i människans natur.
|
|
|
2013-08-03, 13:11
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nordström
Ok, jag håller med (måste ha läst helt fel igår).
Det verkar inte så.... Enligt ny forskning är det bara en fördom att hormonet testosteron framkallar aggressivitet. Men det verkar dock höra ihop med en ökad känslighet för status, det visar forskning gjord i England och Schweiz.
Forskarna bakom studien testade testosteronets effekter i ett beteendeexperiment där pengar skulle fördelas mellan 120 kvinnliga försökspersoner. Först fick kvinnorna antingen en injektion med testosteron eller med placebo. När forskarna studerade kvinnorna kom de fram till att testosteronet varken gjorde dem mer aggressiva eller orättvisa i sitt köpslående. Tvärtom kom de med bättre, rättvisare erbjudanden, som minimerade risken att de skulle avvisas.
http://www.netdoktor.se/manlig-halsa...aggressivitet/
Och....
Despite this, testosterone is only one of a myriad of factors that influence aggression and the effects of previous experience and environmental stimuli have at times been found to correlate more strongly.
http://www.med.mcgill.ca/mjm/v06n01/v06p032/v06p032.pdf
|
Alltså, nog för att det är en intressant studie men det finns överväldigat antal studier som starkt kopplar ihop testosteron med aggressivitet.
En studie där man experimenterar med pengar säger knappast särskilt mycket. Nu vet jag inte, vill du envisas med att testo inte alls är kopplat till aggressivitet så kan jag absolut ta och plocka fram ett tiotal som påvisar stark koppling, om det nu är så. Annars kan du göra ett par snabba sökningar på google bara, det finns studier som innefattar tusentals "studieobjekt".
|
|
|
2013-08-03, 13:13
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Klein
Det går inte att applicera alfa och beta på människan då människan är i huvudsak monogam och majoriteten får komma till. Människan lever inte i flockar där ett fåtal hannar har ensamrätt till kvinnorna och det finns ingen anledning att tro att det någonsin skulle ha varit vanlig förekommande under historiens gång eftersom alla sådana samhällen faller sönder illa kvickt av inre konflikter.
|
Människan är ej en monogam varelse i huvudsak.
Det har onekligen varit väldigt förekommande att en mindre antal "elit" har reproducerat med en stor del av kvinnorna. Kungar med harem, stamhövdingar, härskare etc.
|
|
|
2013-08-03, 13:15
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Då tycker jag du borde se hur krystat det blir med vissa påståenden här, som exempelvis studierna det refererats till. Även om det kan finnas viss sanning så stämmer inte verkligheten riktigt överens med bilden som målas upp.
|
Vilka studier anser du ej stämmer?
Jag säger inte att det nödvändigtvis är ett särskilt uppenbart jättevanligt fenomen, men inte kan jag förneka att jag ofta erfarat just det studierna pratar om.
|
|
|
2013-08-03, 13:43
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Alltså, nog för att det är en intressant studie men det finns överväldigat antal studier som starkt kopplar ihop testosteron med aggressivitet.
En studie där man experimenterar med pengar säger knappast särskilt mycket. Nu vet jag inte, vill du envisas med att testo inte alls är kopplat till aggressivitet så kan jag absolut ta och plocka fram ett tiotal som påvisar stark koppling, om det nu är så. Annars kan du göra ett par snabba sökningar på google bara, det finns studier som innefattar tusentals "studieobjekt".
|
Gör det då! Om det finns så många kan man undra varför det står: This review article explores the evidence that testosterone is significantly correlated with certain forms of aggression in a number of animals, although firm evidence is lacking for humans
|
|
|
2013-08-03, 13:53
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nordström
Gör det då! Om det finns så många kan man undra varför det står: This review article explores the evidence that testosterone is significantly correlated with certain forms of aggression in a number of animals, although firm evidence is lacking for humans
|
Absolut. Så fort jag kommer hem ikväll, har en rätt stor drös på datorn sen tiden då jag var som besatt av testosteron och dess effekter
|
|
|
2013-08-03, 18:01
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Vilka studier anser du ej stämmer?
Jag säger inte att det nödvändigtvis är ett särskilt uppenbart jättevanligt fenomen, men inte kan jag förneka att jag ofta erfarat just det studierna pratar om.
|
Vad jag vänder mig emot är bilden som målas upp; att det minsann bara är dominanta, testosteronstinna, grekiska gudar som premieras.
Fan, senast wingade jag en polare genom att approacha och säga att han var rädd för tjejer. Han var ju lite blyg och osäker så... Var ändå flera riktiga dofsingar som smälte.
Det finns inte bara ett recept på framgång även om det förekommer saker som nästan universellt är attraktivt.
|
|
|
2013-08-03, 20:52
|
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Allt beteende är självvalt. Det ligger i människans natur.
|
Exakt.
|
|
2013-08-03, 23:31
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
.
|
Homo Ergaster sägs ha vart monogam...hur f-n man nu kan veta det kan jag inte svara på.
|
|
|
2013-08-04, 01:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Det har onekligen varit väldigt förekommande att en mindre antal "elit" har reproducerat med en stor del av kvinnorna. Kungar med harem, stamhövdingar, härskare etc.
|
Det har skett men det har inte dominerat vår historia. Monogami spetsat med lite otrohet är vad som dominerar människans historia. Detta är vad människan automatiskt dragits mot och fortfarande dras mot i vitt skilda delar av världen i vitt skilda tidsåldrar i vitt skilda samhällen. Monogami är inte en kulturell uppfinning. Det är ett kulturellt uttryck för våra gener.
|
|
|
2013-08-04, 02:21
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Klein
Det har skett men det har inte dominerat vår historia. Monogami spetsat med lite otrohet är vad som dominerar människans historia. Detta är vad människan automatiskt dragits mot och fortfarande dras mot i vitt skilda delar av världen i vitt skilda tidsåldrar i vitt skilda samhällen. Monogami är inte en kulturell uppfinning. Det är ett kulturellt uttryck för våra gener.
|
Låt oss se vad Robert Sapolsky (an American neuroendocrinologist, professor of biology, neuroscience, and neurosurgery at Stanford University, researcher and author. He is currently Professor of Biological Sciences, and Professor of Neurology and Neurological Sciences and, by courtesy, Neurosurgery, at Stanford University)
.. har att säga om saken, shall we?
Citat:
|
"What you wind up seeing in about 90% of human societies the dominant mode is a monogamous marriage [system], despite fact that a lot of these are polygamous societies ... What the genetic studies suggest is that anywhere from %- 40% of kids in Westernized societies are not the offspring of the man who believes he is there father. Those numbers are fairly consistent"
|
Eller låt oss höra på David Barash (Professor of Psychology at the University of Washington, and is notable for books on Human aggression, Peace Studies, and the sexual behavior of animals and people. He has written approximately 30 books in total. He received his bachelor's degree in biology from Harpur College, State University of New York at Binghamton, and a Ph.D. in zoology from University of Wisconsin–Madison in 1970. He taught at the State University of New York at Oneonta, and then accepted a permanent position at the University of Washington).
Jag citerar hans bok: "The myth of monogamy"
Citat:
|
"Social monogamy is the whole societal sing and dance about how monogamy exists and how great it is and that it is one of the things that our society loves, and at the same time there is lots and lots of cases where there is no genetic monogamy. ... The conflict between those two is the driving force between at least three quarters of movie plots out there."
|
När man sedan tittar ut i samhälle och ser vad som händer när man låter folk göra som dom vill - Ja, vad ser vi? Kvinnor och män har tio, tjugo eller trettiotalet sexpartners, människor är otrogna till höger och vänster, vi blir sexuellt attraherade av olika människor av det motsatta könet varje dag.
Det krävs inte direkt mycket för att inse att människans natur i grund och botten är extremt polygam
Lite mer random:
Citat:
|
The majority of animals are polygamous, and those who belong to the Homo sapiens species are not an exception to the rule. According to a popular myth, men are portrayed as the only ones inclined to engage in extramarital sexual relationships. In actuality, women are snapping at men’s heels when it comes to extramarital sex. The difference seems to stem from a “biological program” of the male and female, whether it refers to animals or humans. The male is programmed to fertilize as many females as possible, while the female aims to seduce as many males as possible so that she may choose the best of all.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:47.
|

|