Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72
TV-licensen är en vansinnigt dålig idé. Med dagens teknik så borde det inte vara några problem att göra det till en betal-tv kanal. Då hade jag kunnat tänka mig att sponsra dem. Grundkonceptet är principiellt vidrigt och bör bojkottas av varje tänkande individ.
|
Som säkert framgått tidigare har jag inte heller mycket till övers för TV-avgiften i dess nuvarande form. Men gillar man Rapport och Aktuellt har man inte mycket till val. Under kategorin "Nyheter" ligger över 40 % av kostnaderna för program enligt årsredovisningen. Om TV-avgiften sitället blir frivillig på så sätt att SVT blir betalkanaler andra kommer ju den totala årsbudgeten att minska, hur mycket är svårt att svara på, men till hälften låter väl i alla fall högst rimligt.
Då har man tre val:
1. Höj TV-avgiften. Går inte, det kostar redan mer än Canal+ paketet/månad.
2. Reklamfinansiera. Hmmm....
3. Sänk produktionskostnaderna. Tror jag skulle resultera i mindre nyheter, fler debattprogram, där det räcker med en debattledare och en studio, och fler underhållningsprogram, typ på spåret som ger många tittare till låga kostnader.
Det jag faktiskt inte förstår är varför man har två stora nyhetsredaktioner som båda skickar ut reportrar tvärs över världen. En redaktion= halva priset?
När nu över 40% av budgeten går till nyheter är ju detta gott och väl över miljarden/år.
Och det här med, - men jag har faktiskt ingen TV, jag tittar aldrig på SVT
Skärp er! Hur många har ingen TV egentligen? Inte fan saknar 1/10 TV! Och tittar man bara på trash-TV måste ens TV-tittande vara väldigt torftigt. Get some balls och erkänn att ni skiter i licensen i alla fall.
Jag betalar själv inte TV-licensen, och jag gör det inte frivilligt förrän jag har ett fast jobb. Och då betalar jag om jag blir uppmanad meddelst hembesök. -
Ge mig en snigel på ögat