Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-12, 22:41   #181
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Jag vill förtydliga något:

Ser man på SVT så ska man tammefan hålla trutn stängd och betala avgiften. Det jag vill är att avgiften ska fungera som andra avgifter för konsumerad tjänst. Som att betala för Canal+ eller en tidningsprenumeration.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 08:01   #182
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Jag vill ha kvar public service, sen om den ska finansieras genom tv-avgift eller skatt eller om budgeten är sjukt stor mot vad den skulle behöva vara är något jag låter andra ta fram argument om.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 08:50   #183
JMRA
Registered User

JMRAs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Finns ju mycket som man betalar för men inte använder. Bibliotek, museum, vissa vägar, lekparker, tunnlar, broar, parkbänkar, statyer mm.

Att ha tillgång till TV med nyheter, väder mm hör väl till välfärden idag likaväl som ett bibliotek så det borde väl vara rätt acceptabelt att baka in det i skatten som allt annat.

Tycker själv att det är två rediga skitkanaler men det finns mer skit som vi ändå betalar mer pengar för.

Kan dock tycka att det verkar vara lite väl mycket pengar som försvinner i branschen. Mer som kommer in än vad som kommer ut. Känns fel att betala för att någon jeppe i rutan ska ha en saftig lön och kändisskap.

Senast redigerad av JMRA den 2009-03-13 klockan 08:53.
JMRA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 12:13   #184
saab900
Registered User

saab900s avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
TV-licensen är en vansinnigt dålig idé. Med dagens teknik så borde det inte vara några problem att göra det till en betal-tv kanal. Då hade jag kunnat tänka mig att sponsra dem. Grundkonceptet är principiellt vidrigt och bör bojkottas av varje tänkande individ.
Som säkert framgått tidigare har jag inte heller mycket till övers för TV-avgiften i dess nuvarande form. Men gillar man Rapport och Aktuellt har man inte mycket till val. Under kategorin "Nyheter" ligger över 40 % av kostnaderna för program enligt årsredovisningen. Om TV-avgiften sitället blir frivillig på så sätt att SVT blir betalkanaler andra kommer ju den totala årsbudgeten att minska, hur mycket är svårt att svara på, men till hälften låter väl i alla fall högst rimligt.

Då har man tre val:
1. Höj TV-avgiften. Går inte, det kostar redan mer än Canal+ paketet/månad.
2. Reklamfinansiera. Hmmm....
3. Sänk produktionskostnaderna. Tror jag skulle resultera i mindre nyheter, fler debattprogram, där det räcker med en debattledare och en studio, och fler underhållningsprogram, typ på spåret som ger många tittare till låga kostnader.

Det jag faktiskt inte förstår är varför man har två stora nyhetsredaktioner som båda skickar ut reportrar tvärs över världen. En redaktion= halva priset?
När nu över 40% av budgeten går till nyheter är ju detta gott och väl över miljarden/år.

Och det här med, - men jag har faktiskt ingen TV, jag tittar aldrig på SVT

Skärp er! Hur många har ingen TV egentligen? Inte fan saknar 1/10 TV! Och tittar man bara på trash-TV måste ens TV-tittande vara väldigt torftigt. Get some balls och erkänn att ni skiter i licensen i alla fall.

Jag betalar själv inte TV-licensen, och jag gör det inte frivilligt förrän jag har ett fast jobb. Och då betalar jag om jag blir uppmanad meddelst hembesök. -

Ge mig en snigel på ögat
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 12:22   #185
JMRA
Registered User

JMRAs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av saab900 Visa inlägg
Som säkert framgått tidigare har jag inte heller mycket till övers för TV-avgiften i dess nuvarande form. Men gillar man Rapport och Aktuellt har man inte mycket till val. Under kategorin "Nyheter" ligger över 40 % av kostnaderna för program enligt årsredovisningen. Om TV-avgiften sitället blir frivillig på så sätt att SVT blir betalkanaler andra kommer ju den totala årsbudgeten att minska, hur mycket är svårt att svara på, men till hälften låter väl i alla fall högst rimligt.

Då har man tre val:
1. Höj TV-avgiften. Går inte, det kostar redan mer än Canal+ paketet/månad.
2. Reklamfinansiera. Hmmm....
3. Sänk produktionskostnaderna. Tror jag skulle resultera i mindre nyheter, fler debattprogram, där det räcker med en debattledare och en studio, och fler underhållningsprogram, typ på spåret som ger många tittare till låga kostnader.

Det jag faktiskt inte förstår är varför man har två stora nyhetsredaktioner som båda skickar ut reportrar tvärs över världen. En redaktion= halva priset?
När nu över 40% av budgeten går till nyheter är ju detta gott och väl över miljarden/år.

Och det här med, - men jag har faktiskt ingen TV, jag tittar aldrig på SVT

Skärp er! Hur många har ingen TV egentligen? Inte fan saknar 1/10 TV! Och tittar man bara på trash-TV måste ens TV-tittande vara väldigt torftigt. Get some balls och erkänn att ni skiter i licensen i alla fall.

Jag betalar själv inte TV-licensen, och jag gör det inte frivilligt förrän jag har ett fast jobb. Och då betalar jag om jag blir uppmanad meddelst hembesök. -

Ge mig en snigel på ögat
Jag använder bara TV´n till film

Tror inte ens jag använt fjärrkontrollen senaste året
JMRA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 13:01   #186
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
SVT ovinklade? Hah.
Gammal 2009-03-13, 13:03   #187
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av saab900 Visa inlägg
Som säkert framgått tidigare har jag inte heller mycket till övers för TV-avgiften i dess nuvarande form. Men gillar man Rapport och Aktuellt har man inte mycket till val. Under kategorin "Nyheter" ligger över 40 % av kostnaderna för program enligt årsredovisningen.
Jag är väldigt intresserad av en detaljerad lista över program som rangeras in i den kategorin.
Gammal 2009-03-13, 13:11   #188
D Andersson
Registered User

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
SVT ovinklade? Hah.
Det är ju framförallt det som är problemet. Under lång tid var SVT reserverat för socialdemokrater med partibok. "Fria nyheter" känns närmast som ett slag i ansiktet. SR och SVT är och har alltid varit politiska institutioner med kraftig slagsida åt vänster.
Gammal 2009-03-13, 13:31   #189
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson Visa inlägg
Det är ju framförallt det som är problemet. Under lång tid var SVT reserverat för socialdemokrater med partibok. "Fria nyheter" känns närmast som ett slag i ansiktet. SR och SVT är och har alltid varit politiska institutioner med kraftig slagsida åt vänster.
Allt ligger söder om nordpolen.
Gammal 2009-03-13, 13:40   #190
D Andersson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Allt ligger söder om nordpolen.
För att travestera dig så är jag medveten om det, men förstår inte vad det har med diskussionen att göra.
Gammal 2009-03-13, 13:44   #191
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
För att travestera dig så är jag medveten om det, men förstår inte vad det har med diskussionen att göra.
Det kan ju vara si och så med SVTs politiska orientering på vänster/höger-skalan, men när någon som ligger maximalt åt höger kallar något annat för vänster så blir det lite... ja. Självklart?
Gammal 2009-03-13, 13:53   #192
Xealswe
Registered User

Xealswes avatar

Reg.datum: Sep 2006
På tal om politisk neutralitet i SVT. Var det inte hon den gamla SSU ordföranden som söp och slogs på krogen som ansåg att SVT behövdes för att vi inte ska utsättas för "kommersiella intressen"?

Att det finns en total galning i sydamerika som sprider "politiska intressen" flera timmar om dan i statens egna tv kanal kanske hon inte förstod i dimman
Xealswe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 14:01   #193
saab900
Registered User

saab900s avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Jag är väldigt intresserad av en detaljerad lista över program som rangeras in i den kategorin.
Detaljerad lista?

Som jag förstod det av årsredovisningen:
Rapport
Aktuellt
Regionala nyheter

Sporten räknas inte hit, utan har en separat post.
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-13, 14:01   #194
D Andersson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Det kan ju vara si och så med SVTs politiska orientering på vänster/höger-skalan,
Si och så vet jag inte, det råder ingen tvekan om var SVT befinner sig på den politiska skalan.

Citat:
men när någon som ligger maximalt åt höger kallar något annat för vänster så blir det lite... ja. Självklart?
Det jag sa är lika sant utifrån ett normalsvenskt politiskt perspektiv, vilket även du medger ovan. Där en sänkning av nivån i a-kassan från 80 till 75% av lönen eller en höjning av fackavgiften med 200 kr i månaden eller "arbetslinjen" i stort ses som stenhård, omänsklig och skoningslös högerpolitik. Där centerpartiet representerar mitten, sossarna vänstern och moteraterna högern. o.s.v.
Gammal 2009-03-13, 14:03   #195
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Si och så vet jag inte, det råder ingen tvekan om var SVT befinner sig på den politiska skalan.

Det jag sa är lika sant utifrån ett normalsvenskt politiskt perspektiv, vilket även du medger ovan. Där en sänkning av nivån i a-kassan från 80 till 75% av lönen eller en höjning av fackavgiften med 200 kr i månaden eller "arbetslinjen" i stort ses som stenhård, omänsklig och skoningslös högerpolitik. Där centerpartiet representerar mitten, sossarna vänstern och moteraterna högern. o.s.v.
Menar du att SVT befinner sig tydligt till vänster om det du räknar upp nu?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:12.