2008-07-31, 09:41
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Konkreta exempel är du snäll, så att jag kan relatera till det hela bättre  Jag märkte att vissa serviceyrkan hade långt högre standard i England när jag var där, men vad gällde just butiker så var det same shit, different names, utifrån vad jag upplevde.
|
Pja vadå? Inom allt säger jag ju?! Jag gick på bio, bion var 10 min försenad och när vi gick ut från bion så stod det personal och delade ut gratisbiljetter till alla som kompensation.
I samtliga klädbutiker jag har varit inne i så är personalen mycket mer tillmötesgående och frågar och ger råd.
I många mataffärer så packas varorna ner åt mig.
Tilltalas alltid sir och personal hälsar artigt.
Mycket mer uppföljning på restauranger, hur maten smakar om man vill ha dricka osv.
Jag har tyvärr inte varit inne i så många videobutiker om du undrade hur dom sköter sig  Tivo fungerar dock finfint.
Alltså det är en annan dimension när det gäller service i USA, trodde det var allmänt känt?! Å andra sidan så betalar man också för service i USA på ett annat sätt om man uppskattar den.
|
|
|
2008-07-31, 09:49
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Granatgiraffen
Pja vadå? Inom allt säger jag ju?! Jag gick på bio, bion var 10 min försenad och när vi gick ut från bion så stod det personal och delade ut gratisbiljetter till alla som kompensation.
I samtliga klädbutiker jag har varit inne i så är personalen mycket mer tillmötesgående och frågar och ger råd.
Mycket mer uppföljning på restauranger, hur maten smakar om man vill ha dricka osv.
Jag har tyvärr inte varit inne i så många videobutiker om du undrade hur dom sköter sig  Tivo fungerar dock finfint.
Alltså det är en annan dimension när det gäller service i USA, trodde det var allmänt känt?! Å andra sidan så betalar man också för service i USA på ett annat sätt om man uppskattar den.
|
"Inom allt" är ju inte särskilt konkret, så gnäll inte om det.
I det övriga låter det bättre på en del punkter, men:
Jag vet inte hur det är i övriga Sverige (Minns inte), men i Skåne är det väldigt mycket råd och hjälp i klädesbutikerna, ibland lite för mycket nästan.
Det gör vi i videobutiken också, dock görs det ju inte på ICA eller liknande. Den servicen skulle nog vissa behöva.
Samma sak där, hälsar artigt gör väl ändå majoriteten av butiksbiträdena i Sverige, eller är Skåningar helt enkelt väldigt bra där med?
Samma sak som ovan.
Så visst är där skillnader, men de punkter jag kommenterade här, förutom matvarubutikspunkten, är ju samma sak som här i Sverige?
|
|
|
2008-07-31, 09:49
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Hur menar du nu?
Jag trodde kunderna bara var ett irritationsmoment i de butiksanställdas vardag?
|
Det är dom också. Att jobba med service handlar om att kunna bita ihop
|
|
|
2008-07-31, 09:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Jag vet inte om den höga servicegrad passar in i Sveriges kultur. När jag själv går i affärer vill jag gärna vara ifred, men personalen få däremot gärna vara lätttillgänglig så att man kan få den hjälp man behöver när man själv vill ha den.
I USA får man ju inte ens använda många parkeringsplatser om man själv vill parkera bilen... Lagom är bäst
|
|
|
2008-07-31, 09:56
|
|
Mannen, myten, legenden!
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Jag vet inte hur det är i övriga Sverige (Minns inte), men i Skåne är det väldigt mycket råd och hjälp i klädesbutikerna, ibland lite för mycket nästan.
Det gör vi i videobutiken också, dock görs det ju inte på ICA eller liknande. Den servicen skulle nog vissa behöva.
Samma sak där, hälsar artigt gör väl ändå majoriteten av butiksbiträdena i Sverige, eller är Skåningar helt enkelt väldigt bra där med?
Samma sak som ovan.
Så visst är där skillnader, men de punkter jag kommenterade här, förutom matvarubutikspunkten, är ju samma sak som här i Sverige?
|
Jag skulle vilja kalla några av ovanstående kategorier som säljare och inte servicepersonal etc.
|
|
|
2008-07-31, 09:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Samma sak som ovan.
|
Nej det är inte samma sak. Kanske behöver man uppleva det för att förstå skillnaden. Det behövs inte mycket för att ett "hej" ska upplevas som mycket mer positivt och inbjudande, eller ifall en fråga om någon behöver hjälp ska uppfattas som mer genuin.
|
|
|
2008-07-31, 09:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
Jag skulle vilja kalla några av ovanstående kategorier som säljare och inte servicepersonal etc.
|
Nåja. Jag kan tycka det är svårt att dra en gräns, ganska ihopflätade tycker jag.
|
|
|
2008-07-31, 10:00
|
|
Mannen, myten, legenden!
|
Citat:
Nåja. Jag kan tycka det är svårt att dra en gräns, ganska ihopflätade tycker jag.
|
Japps, själv tycker jag det är rätt skönt att tex handla kläder utan att ha nån som tycker och försöker sälja, jag föredrat att själv plocka ut det jag vill ha,, ifs så ser man ut som en uteliggare därefter.
|
|
|
2008-07-31, 10:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2003
|
Ibland vill man bara gå och titta i affärer för att det eventuellt kan vara något man vill köpa. När personalen är för på känner man sig nästan tvingad att köpa något.
|
|
|
2008-07-31, 10:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Butikspersonal som är påstridiga, överdrivet trevliga, eller fjäskiga, får mig att lämna butiken jävligt snabbt. Jag vill kunna kika i min egen takt, utan ett påklistrat leende flåsandes i min nacke.
|
|
|
2008-07-31, 10:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
Japps, själv tycker jag det är rätt skönt att tex handla kläder utan att ha nån som tycker och försöker sälja, jag föredrat att själv plocka ut det jag vill ha,, ifs så ser man ut som en uteliggare därefter.
|
Ja men det är inga TREförsäljare jag pratar om. Om du säger att du inte vill ha hjälp så ställer dom sig inte ivägen och fortsätter tjata. Det är ännu ett tecken på dålig service, att inte lämna kunden ifred när kunden inte vill ha hjälp. Sådana försäljare, av typen TREförsäljare, har jag för övrigt inte sett skymten av i USA. Är det ett svenskt fenomen kanske.
edit
Givetvis är det olika på olika platser i USA också, jag kan bara säga mina erfarenheter av där jag har bott.
|
|
|
2008-07-31, 10:14
|
|
Mannen, myten, legenden!
|
Citat:
Ja men det är inga TREförsäljare jag pratar om. Om du säger att du inte vill ha hjälp så ställer dom sig inte ivägen och fortsätter tjata. Det är ännu ett tecken på dålig service, att inte lämna kunden ifred när kunden inte vill ha hjälp. Sådana försäljare, av typen TREförsäljare, har jag för övrigt inte sett skymten av i USA. Är det ett svenskt fenomen kanske.
|
Ehhh pröva en gatumarknad i turkiet.. det är nog snarare därifrån det kommer.
|
|
|
2008-07-31, 10:20
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Sådana försäljare, av typen TREförsäljare, har jag för övrigt inte sett skymten av i USA. Är det ett svenskt fenomen kanske.
|
Har du pratat med en amerikansk telefonförsäljare?
Jag tror att det är de som har tränat upp 1-2-3-försäljarna.
|
|
|
2008-07-31, 10:22
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Har du pratat med en amerikansk telefonförsäljare?
Jag tror att det är de som har tränat upp 1-2-3-försäljarna.
|
Jag pratar försäljare på gatan och du pratar telefonförsäljare. Vi måste prata om samma sak Nitro! Annars kan det det gå åt skogen. Är vi på samma sida?
|
|
|
2008-07-31, 10:52
|
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
|
Har man varit i USA och stött på deras känsla för service så behöver man inte fråga efter konkreta exempel. Det genomsyrar hela deras affärsidé. Det är helt enkelt på en annan nivå.
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:14.
|

|