Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-25, 17:56   #19291
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det här kanske ligger lite väl utanför topic men att "alla kan göra som de vill" i lagens mening är ganska långt ifrån ett samhälle där alla de facto kan göra som de vill.
Varför? Är du så hårt styrd av normer att du inte vill göra något som går utanför dem?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-25, 18:37   #19292
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Varför? Är du så hårt styrd av normer att du inte vill göra något som går utanför dem?
Spela inte dummare än vad du är. Det blir så tråkiga trådar då.
Gammal 2012-03-25, 18:45   #19293
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia Visa inlägg
Spela inte dummare än vad du är. Det blir så tråkiga trådar då.
Jag har använt enbart shorts sedan 1 april 2011, undantaget 2-3v i vintras. Verkar jag spela dum med min fråga om normer?

Ge ett exempel istället.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-25, 20:57   #19294
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag har använt enbart shorts sedan 1 april 2011, undantaget 2-3v i vintras. Verkar jag spela dum med min fråga om normer?

Ge ett exempel istället.
På normer som är svåra att bryta trots att lagen säger annorlunda? Du hade ju ett själv tidigare: att män måste vara bredaxlade karlakarlar för att attrahera kvinnor. Det är nog många som likt dig tror att man måste leva upp till den normen trots att man "är fri att göra som man vill".

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-25, 20:59   #19295
dobarj3
Registered User

Reg.datum: May 2011
Någon som har erfarenhet utav att vara ihop med någon utan att man någonsin har haft känslor på dem? dvs utnyttjar dem
dobarj3 är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-25, 21:02   #19296
Pdaddy
Registered User

Pdaddys avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av dobarj3 Visa inlägg
Någon som har erfarenhet utav att vara ihop med någon utan att man någonsin har haft känslor på dem? dvs utnyttjar dem
JA, min före detta fru gjorde nog det i 1-5 år

Pd
Gammal 2012-03-25, 21:03   #19297
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Jag som är elakare än wintersnowdrift tycker att det är lite beige att först whina om hur synd det är om de stackars männen p.g.a. den snäva normen för hur en man skall vara för att vara attraktiv, och sedan komma med äh normer, vad är det för viljesvaga typer som låter sig begränsas av normer?

För ett exempel som inte har med utseende och raggning att göra, så skulle jag gärna se en uppluckring av de normer som gör att det är mindre OK för män än för kvinnor att vara föräldralediga och VAB:a. Det borde ju även ligga i deras intresse som annars någon gång emellanåt beklagar sig över hur svårt det är för män att få ensam vårdnad vid skilsmässa.
Tolkia är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-25, 21:04   #19298
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Det här kanske ligger lite väl utanför topic men att "alla kan göra som de vill" i lagens mening är ganska långt ifrån ett samhälle där alla de facto kan göra som de vill. Mao verkar det rätt osmart att lägga ner all verksamhet som fortsätter driva den frågan.

//Kristin
Och hur mycket man än ändrar på normer, så kommer det alltid finnas folk som är för svaga för att göra det de verkligen vill. Om det nu går att ändra på andra människors tankemönster, är det då inte bättre att lägga mer energi på att stärka folks självkänsla, och mindre på att ändra på samhället?

Problemet med att kämpa mot normerna är att det sätter käppar i hjulet för de som faktiskt vill följa normerna.
Spartansk är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-25, 21:13   #19299
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Problemet med att kämpa mot normerna är att det sätter käppar i hjulet för de som faktiskt vill följa normerna.
Du menar att vi måste bevara normerna för att underlätta för de stackare som inte skulle våga göra som de föreskriver om det inte fanns normer som föreskrev det, men att vi inte kan upplösa dem för att underlätta för de stackare som inte vågar bryta mot dem? Vad gör den ena gruppen mer värd än den andra?

Personligen kan jag ju tycka att en upplösning av många förlegade normer när det gäller just kön skulle gagna både kvinnor och män, oavsett vilken relationsstruktur de föredrar, vilka utseendepreferenser de har osv.
Gammal 2012-03-25, 21:15   #19300
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Och hur mycket man än ändrar på normer, så kommer det alltid finnas folk som är för svaga för att göra det de verkligen vill. Om det nu går att ändra på andra människors tankemönster, är det då inte bättre att lägga mer energi på att stärka folks självkänsla, och mindre på att ändra på samhället?

Har du något konkret exempel?
Trance är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-25, 21:17   #19301
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Det förutsätter att normerna samtidigt är fel, eller på något sätt dåliga och att det bara är så för att man anser det. Sedan kan man fundera på vad grundproblemet istället är som gör att vissa benhårt måste följa normer oavsett vad ( för att man därmed vill lösa problematiken med att försöka upplösa dessa) och varför det är så olika mellan människor

Asdf är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-25, 21:17   #19302
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:

Fast det sista är lite som att säga "problemet med att kämpa mot nazism/barnporr/djurplågeri är att man sätter käppar i hjulet för dem som vill gasa judar/förgripa sig på barn/hänga upp katter i svansen". De som kämpar mot en viss norm tycker givetvis att denna norm är fel, sen finns det naturligtvis allt som oftast en motpol som tycker att rådande norm är alldeles utmärkt (inte sällan de som tjänar på vad-det-nu-än-må-vara).

//Kristin

Pucktvåa igen, samt att känslan av "arguing on the Internet is like competing in the special olympics" börjar infinna sig, inte minst för att jag skriver från telefonen...
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2012-03-25 klockan 21:21. Anledning: efterbliven
wintersnowdrift är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-25, 21:19   #19303
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Man kan ju istället för "fel", som antyder någon slags sannings- eller moralanspråk, välja ordet "begränsande". Bra exempel av winter.
Gammal 2012-03-25, 21:20   #19304
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Du menar att vi måste bevara normerna för att underlätta för de stackare som inte skulle våga göra som de föreskriver om det inte fanns normer som föreskrev det, men att vi inte kan upplösa dem för att underlätta för de stackare som inte vågar bryta mot dem? Vad gör den ena gruppen mer värd än den andra?
Ja, det var det jag menade. Det låter en smula tokigt när du förklarar det så.

Jag menar att feminister ska sluta hacka på par där kvinnan passar barnen medan pappan jobbar hela tiden, om det är vad de båda vill. Likaså ska de sluta hacka på kvinnor som väljer att raka armhålorna och operera in silikon, om de opererar och rakar sig för att de själva vill det.

Självklart ska även mansgrisar sluta hacka på kvinnor som inte vill stå i köket, och killar som fick MVG i idrott i högstadiet ska sluta hacka på bögar.

Folk borde sluta hacka på varandra, och lära sig stå upp mot folk som hackar. Där har vi två tankemönster att kämpa för.

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Personligen kan jag ju tycka att en upplösning av många förlegade normer när det gäller just kön skulle gagna både kvinnor och män, oavsett vilken relationsstruktur de föredrar, vilka utseendepreferenser de har osv.
Det jag inte gillar med detta är att det finns en stor risk att vi kämpar emot biologiskt nedärvda beteenden som vi mår dåligt över att inte bejaka. Jag tror till exempel att dejtingvärlden är en arena där män och kvinnor generellt sett är genetiskt predisponerade att agera olika. Att då t ex sluta ge killar tips om hur de kan uppfattas som mer manliga, endast för att låta bli att förstärka en norm, tror jag kan vara farligt.
Spartansk är inte uppkopplad  
Gammal 2012-03-25, 21:24   #19305
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Citat:
Det jag inte gillar med detta är att det finns en stor risk att vi kämpar emot biologiskt nedärvda beteenden som vi mår dåligt över att inte bejaka.
Du menar som att kvinnor rakar sig under armarna och skaffar sillisar?
Citat:
Jag tror till exempel att dejtingvärlden är en arena där män och kvinnor generellt sett är genetiskt predisponerade att agera olika. Att då t ex sluta ge killar tips om hur de kan uppfattas som mer manliga, endast för att låta bli att förstärka en norm, tror jag kan vara farligt.
Problemet som med att ge råd kring hur man blir mer manlig (eller kvinnlig) är ju, som redan pekats ut tusen gånger i tråden redan, att vad som uppfattats som manligt (kvinnligt) inte direkt har varit statiskt genom tiderna. Även om vissa skribenter i tråden gärna vill få det att verka som om beteendenormerna sett exakt likadana ut sedan stenåldern.

F.ö. tycker jag att det är oändligt beige även detta med att klaga på de onda feministerna som hoppar på de stackars kvinnor som rakar sig under armarna. Seriöst HUR OFTA HÄNDER DET? På riktigt allså, och inte bara i forumkillars drömvärldar?

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:28.