Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-30, 10:36   #18946
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Fokusera på att tilta bäckenet så att du inte svankar (som vid en planka). En cue som kan hjälpa lite är att trycka ner hakan (så att du får dubbelhaka typ). Sen fokusera på att pressa hälarna i golvet och spänna röven.

Fast det kanske är saker du redan gör
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-30, 10:54   #18947
delta_mats
Illrar pillrar

delta_matss avatar

Reg.datum: Jul 2005
Angående ordet elitmotionär så anser jag att det handlar om ens skicklighet och förmåga snarare än ens träningsmängd och ambitioner. Ligger man strax under eller i paritet med tävlingsfolk så är man elitmotionär. Just elitmotionär är väl de som är väldigt duktiga men som väljer att inte tävla på högre nivå, eller tävlar väldigt sparsamt.

I många aktiviteter där utrustning krävs så använder man också ordet som en slags måttstock över ens skicklighet, för att kunna avgöra vilka grejer som passar, hur de ska ställas in osv.

Så skalan hamnar ofta såhär.
Nybörjare
Motionär/Amatör
Avancerad
Elitmotionär
Tävlande/Proffs

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 11:15   #18948
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Reg.datum: Jun 2006
Testade att springa och tänka på kadens. Gjorde lite stickprov då och då för att få en känsla det.

Det var underbart! Blev 13 km i 5:15 tempo. Jag kände mig pigg och fräsch efteråt. Normalt sett brukar jag slafsa runt i 5:45 tempo och vara mycket tröttare efteråt. Det bästa av allt var att jag inte brydde mig om hastighet, enbart kadens.

Nu är det här vara ett pass, men det ska bli kul att se om det håller i sig!
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 14:06   #18949
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Testade att springa och tänka på kadens. Gjorde lite stickprov då och då för att få en känsla det.

Det var underbart! Blev 13 km i 5:15 tempo. Jag kände mig pigg och fräsch efteråt. Normalt sett brukar jag slafsa runt i 5:45 tempo och vara mycket tröttare efteråt. Det bästa av allt var att jag inte brydde mig om hastighet, enbart kadens.

Nu är det här vara ett pass, men det ska bli kul att se om det håller i sig!
Najs!

Om du vill hitta fler saker som gör att det känns lättare kan du fokusera på hållningen också.

När man "slafsar" runt i lugnt tempo är det lätt hänt att man har hållning som en hösäck eftersom det typ inte kräver nån muskulär anspänning i bål och kring höfterna. Om man inte har tänkt igenom detta så kan det kännas lite motsägelsefullt att "rak i ryggen som en fura och blicken mot horisonten" skulle göra att löpningen känns lättare. Men så är det. Även "fram/upp med höften" är en sådan grej, och även "sätt ner foten rakt under höften".

Nu kanske du fick dessa grejer på köpet då du fokuserade på kadensen, annars kan det kanske ge ännu mer.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 15:23   #18950
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Nu behöver jag kolozzeums samlade vishet.

Jag har inte sprungit marathon på 2 år ungefär, paus för bebis med viktuppgång som följd så nu är jag ungefär 12kg tyngre än jag själv tycker är optimalt. Detta jobbar jag på, och även om det går ganska sakta är det inte detta som är min huvudvärk.

Inte heller är det sömnbristen eller tidsbristen som är problemet. Jag kan alltid stuva ner bebis i joggvagnen så får hon åka med när jag springer. Allt går att lösa.

Nej, jag klurar på om man efter ett så långt uppehåll kan jobba upp sig till marathondistansen igen på kort tid, är det rimligt att tro att jag kan komma i marathonform igen på 26 veckor?

Jag hade tänkt överlåta tänkandet på marathon.se och följa deras 5-timmarsschema i så fall, jag har god erfarenhet av att sluta tänka själv och bara göra vad e-posten säger åt mig. Mindre "men oj, kan jag det" och mer "nu kör vi".

I beskrivningen står det att lugn fart bör ligga kring 7:00 (6:50-7:10) min/km och i dagsläget ligger jag runt 7:25 min/km. 6:50 min/km är mer snabbdistans för mig och mindre lugn jogg. Milen bör man göra på 67 ungefär, jag har inte kört en flack mil sedan i somras men då hamnade jag på 71 min (fast då var det över 30°C varmt så jag vet inte vad det är värt eg). Jag tror schemat räknar på flacka lättlöpta rundor, medan jag mest springer terräng nu för tiden. Maran går på asfalt, kan det bli ett bekymmer?

Jag är en allt eller inget person, antingen satsar jag och då går jag all in eller så väntar jag. "Kör och se vad som händer" är i min bok ett säkert sätt att faila.

Några idéer, tankar, förslag eller funderingar?
Gammal 2018-12-02, 04:09   #18951
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg

Jag har inte sprungit marathon på 2 år ungefär, paus för bebis med viktuppgång som följd så nu är jag ungefär 12kg tyngre än jag själv tycker är optimalt. Detta jobbar jag på, och även om det går ganska sakta är det inte detta som är min huvudvärk.

Inte heller är det sömnbristen eller tidsbristen som är problemet. Jag kan alltid stuva ner bebis i joggvagnen så får hon åka med när jag springer. Allt går att lösa.

Nej, jag klurar på om man efter ett så långt uppehåll kan jobba upp sig till marathondistansen igen på kort tid, är det rimligt att tro att jag kan komma i marathonform igen på 26 veckor?

Jag hade tänkt överlåta tänkandet på marathon.se och följa deras 5-timmarsschema i så fall, jag har god erfarenhet av att sluta tänka själv och bara göra vad e-posten säger åt mig. Mindre "men oj, kan jag det" och mer "nu kör vi".

I beskrivningen står det att lugn fart bör ligga kring 7:00 (6:50-7:10) min/km och i dagsläget ligger jag runt 7:25 min/km. 6:50 min/km är mer snabbdistans för mig och mindre lugn jogg. Milen bör man göra på 67 ungefär, jag har inte kört en flack mil sedan i somras men då hamnade jag på 71 min (fast då var det över 30°C varmt så jag vet inte vad det är värt eg). Jag tror schemat räknar på flacka lättlöpta rundor, medan jag mest springer terräng nu för tiden. Maran går på asfalt, kan det bli ett bekymmer?

Jag är en allt eller inget person, antingen satsar jag och då går jag all in eller så väntar jag. "Kör och se vad som händer" är i min bok ett säkert sätt att faila.

Är träningsprogrammet alltså på 26 veckor och de tycker man ska vara god för lugna långpass i 7:00/km tempo utan några större bekymmer vid starten av programmet?

Stod det inget om vilken typ av volym man bör vara van vid att springa varje vecka?

Högst troligt att alla deras tempon är baserade på flacka lättlöpta rundor. Så du kan säkert dra bort 20-30s från dina kilometertider om du springer på hyfsat lättlöpta skogsstigar och kanske ännu lite mer om det är mycket kuperat.

Jag tror det är en fördel att träna mestadels i terräng för att hålla sig skaderfri. Dock bör du ju kanske göra en del av passen på asfalt så inte benen blir helt chockade dagen D. Snabbdistans/tröskelpass är väl lämpliga att göra på antingen asfalt eller platt grusväg, och kanske även en del långpass då du börjar närma dig nåt slags mer specifik träning då du springer delar av passet i tänkt tävlingsfart. Den typen av pass blir ju svåra att få till i skogen. Men all typ av basträning borde ju vara lugnt att göra i skog och mark.

Om du grejade milen på 71min i 30 gradig värme borde du utan problem greja det på under timmen kring 5-10 grader. Nånstans har jag ett excelark där prestationer i olika temperaturer jämförs, och 20 grader varmare försämrar prestationen sjukt mycket. Två minuter tror jag alla gånger du kan dra bort. Kanske lite mer tom.

Ifall du skalar bort 10kg fläsk tror jag du kommer springa 5-6min snabbare på 10k. Så du kan ju räkna in dessa minuter också i vad du egentligen är kapabel till för tider. Eller i alla fall vad du kommer kunna vara kapabel till för tider efter ett par månader.

Jag tror inte du behöver se det som att du startar från noll. Nu vet ju inte jag exakt hur kroppen påverkas av baranfödande. Men sålänge du inte fått en massa komplikationer från detta så låter det inte som en katastrof. Särkilt inte om du hade en hel hög med sammanhängande veckor på hög volym för två år sedan. Nästan säkert kommer du hitta tillbaka till en del av detta efter ett gäng veckor/månader av löpträning. Dessutom sprang du ju 10k så sent som i somras.

Jag tror i alla fall du borde kunna följa det där programmet. Eventuellt kan du ju hålla nere tempot en aning från början så du inte chockar benen för mycket.

EDIT: Jag kikade in på marathon.se och tror helt klart du kan hoppa på det programmet utan problem. Just do it!!!

Senast redigerad av svenbanan den 2018-12-02 klockan 04:16.
Gammal 2018-12-02, 11:07   #18952
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är träningsprogrammet alltså på 26 veckor och de tycker man ska vara god för lugna långpass i 7:00/km tempo utan några större bekymmer vid starten av programmet?

Stod det inget om vilken typ av volym man bör vara van vid att springa varje vecka?

Högst troligt att alla deras tempon är baserade på flacka lättlöpta rundor. Så du kan säkert dra bort 20-30s från dina kilometertider om du springer på hyfsat lättlöpta skogsstigar och kanske ännu lite mer om det är mycket kuperat.
Jag tror de menar att det räcker att man kan springa 5km i lätt fart sammanhängande, det lät så i beskrivningen. Personligen tycker jag det låter lite... lite? Men 5km kanske är längre än jag tror

Citat:
Jag tror det är en fördel att träna mestadels i terräng för att hålla sig skaderfri. Dock bör du ju kanske göra en del av passen på asfalt så inte benen blir helt chockade dagen D. Snabbdistans/tröskelpass är väl lämpliga att göra på antingen asfalt eller platt grusväg, och kanske även en del långpass då du börjar närma dig nåt slags mer specifik träning då du springer delar av passet i tänkt tävlingsfart. Den typen av pass blir ju svåra att få till i skogen. Men all typ av basträning borde ju vara lugnt att göra i skog och mark.
Perfekt, det bör inte vara några större problem, till våren kan jag alltid ta tåget till ena eller andra grannbyn och springa hem, det är blir 1,5-3 mil beroende på vilken station jag hoppar av vid. Grusvägarna jag spanat in skottas nog inte så jag vet inte om jag springer där i vinter, men blir det en snöfri vinter vet jag ju var jag kan springa som omväxling till min galna terrängrunda

Citat:
Om du grejade milen på 71min i 30 gradig värme borde du utan problem greja det på under timmen kring 5-10 grader. Nånstans har jag ett excelark där prestationer i olika temperaturer jämförs, och 20 grader varmare försämrar prestationen sjukt mycket. Två minuter tror jag alla gånger du kan dra bort. Kanske lite mer tom.

Ifall du skalar bort 10kg fläsk tror jag du kommer springa 5-6min snabbare på 10k. Så du kan ju räkna in dessa minuter också i vad du egentligen är kapabel till för tider. Eller i alla fall vad du kommer kunna vara kapabel till för tider efter ett par månader.
Naaaajs!! Ja, de där överflödskilona ska väck, läste på träningslära att det kan finnas en idé att använda sig av VLCD-kurer om man vill skala av fläsket fort, jag bedömer att jag kan det där med att äta rätt så i mitt fall skulle det vara en störtdykning i vikten och sedan introducera fast föda igen, succesivt tills jag hamnar i viktbalans igen. Jag överväger det, en stentuff kur och snabba resultat kombinerat med den träning jag orkar och hinner med på så mycket underskott. Istället för att hålla -500kcal och det tar evigheters evigheter att komma någon vart...

Oavsett hur jag vänder på det så skulle temperatur och vikt kunna göra 7-8 minuter på tiden redan där, och det tackar jag verkligen inte nej till!!

Citat:
Jag tror inte du behöver se det som att du startar från noll. Nu vet ju inte jag exakt hur kroppen påverkas av baranfödande. Men sålänge du inte fått en massa komplikationer från detta så låter det inte som en katastrof. Särkilt inte om du hade en hel hög med sammanhängande veckor på hög volym för två år sedan. Nästan säkert kommer du hitta tillbaka till en del av detta efter ett gäng veckor/månader av löpträning. Dessutom sprang du ju 10k så sent som i somras.
Inga komplikationer alls tack och lov! Jag tror jag är starkare nu än innan, fråga mig inte hur det går ihop för jag förstår det inte ens själv men jag har persat i alla styrkeövningar jag testat. Det kan vara så att det har med dottern att göra, lyfta och bära på tio kilo småbarn titt som tätt är kanske mer styrketräning än man kan tro?

Längtar efter statusen jag hade för två år sedan

Citat:
Jag tror i alla fall du borde kunna följa det där programmet. Eventuellt kan du ju hålla nere tempot en aning från början så du inte chockar benen för mycket.

EDIT: Jag kikade in på marathon.se och tror helt klart du kan hoppa på det programmet utan problem. Just do it!!!
Galet, men jag tror faktiskt jag gör det!
Det kommer att bli min tionde Stockholm Marathon så jag skulle vilja komma in på under 5 timmar åtminstone, det är drömmen. Nytt PB kan jag fantisera om till en annan gång, under 4h26 kommer jag inte i brådrasket. Men 5 vill jag knäcka!

Pirr i magen!!!!

Senast redigerad av LadyG den 2018-12-02 klockan 11:08. Anledning: stavfel
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-02, 12:19   #18953
svenbanan
Banned User

Citat:
Jag tror de menar att det räcker att man kan springa 5km i lätt fart sammanhängande, det lät så i beskrivningen. Personligen tycker jag det låter lite... lite? Men 5km kanske är längre än jag tror

Perfekt, det bör inte vara några större problem, till våren kan jag alltid ta tåget till ena eller andra grannbyn och springa hem, det är blir 1,5-3 mil beroende på vilken station jag hoppar av vid. Grusvägarna jag spanat in skottas nog inte så jag vet inte om jag springer där i vinter, men blir det en snöfri vinter vet jag ju var jag kan springa som omväxling till min galna terrängrunda

Naaaajs!! Ja, de där överflödskilona ska väck, läste på träningslära att det kan finnas en idé att använda sig av VLCD-kurer om man vill skala av fläsket fort, jag bedömer att jag kan det där med att äta rätt så i mitt fall skulle det vara en störtdykning i vikten och sedan introducera fast föda igen, succesivt tills jag hamnar i viktbalans igen. Jag överväger det, en stentuff kur och snabba resultat kombinerat med den träning jag orkar och hinner med på så mycket underskott. Istället för att hålla -500kcal och det tar evigheters evigheter att komma någon vart...

Oavsett hur jag vänder på det så skulle temperatur och vikt kunna göra 7-8 minuter på tiden redan där, och det tackar jag verkligen inte nej till!!

Inga komplikationer alls tack och lov! Jag tror jag är starkare nu än innan, fråga mig inte hur det går ihop för jag förstår det inte ens själv men jag har persat i alla styrkeövningar jag testat. Det kan vara så att det har med dottern att göra, lyfta och bära på tio kilo småbarn titt som tätt är kanske mer styrketräning än man kan tro?

Längtar efter statusen jag hade för två år sedan

Galet, men jag tror faktiskt jag gör det!
Det kommer att bli min tionde Stockholm Marathon så jag skulle vilja komma in på under 5 timmar åtminstone, det är drömmen. Nytt PB kan jag fantisera om till en annan gång, under 4h26 kommer jag inte i brådrasket. Men 5 vill jag knäcka!

Pirr i magen!!!!

Angående det där programet så tolkade jag det som att i alla fall de första veckorna var gång och jogg blandat. Har för mig att långpasset första veckan var 11km i 8min/km och två lugna distanspass i 9:30/km. Och det verkar inte som om tempot skruvas upp under första månaden heller.

Ifall jag promenerar utan att bli svettig så kan jag hålla ungefär 9:30/km som snabbast. Ifall jag "powerwalkar" så håller jag nog ungefär 8:30-9min/km, men då blir jag kanske en aning svettig. 10min/km är inte ett ansträngande gångtempo i alla fall.

Kan man hålla sig joggandes i 4km i 7:30min/km och sedan promenera 1km i 10min/km som vila, och upprepa detta ett par tre gånger så betyder det att man kommer hålla 8min/km-tempo på distanser uppemot 20km. Detta verkar ju vara själva grundbulten i programets första fas, så det ser helt klart görbart ut tycker jag.
Gammal 2018-12-02, 14:16   #18954
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Angående det där programet så tolkade jag det som att i alla fall de första veckorna var gång och jogg blandat. Har för mig att långpasset första veckan var 11km i 8min/km och två lugna distanspass i 9:30/km. Och det verkar inte som om tempot skruvas upp under första månaden heller.

Ifall jag promenerar utan att bli svettig så kan jag hålla ungefär 9:30/km som snabbast. Ifall jag "powerwalkar" så håller jag nog ungefär 8:30-9min/km, men då blir jag kanske en aning svettig. 10min/km är inte ett ansträngande gångtempo i alla fall.

Kan man hålla sig joggandes i 4km i 7:30min/km och sedan promenera 1km i 10min/km som vila, och upprepa detta ett par tre gånger så betyder det att man kommer hålla 8min/km-tempo på distanser uppemot 20km. Detta verkar ju vara själva grundbulten i programets första fas, så det ser helt klart görbart ut tycker jag.
Mina taxben är jättedåliga på att promenera
Om jag powerwalkar, verkligen går så fort jag kan utan att slå över i jogg, så går det i ungefär 10 min/km men det är nästan jobbigare än att jogga i samma fart! Mer rimlig promenadfart, fortfarande snabbt dock, hamnar jag på närmare 11 min/km.

Ultrapassen la jag upp ungefär så, när jag skulle vara ute 6-7 timmar i taget. Väldigt ungefär ska väl tilläggas, jag joggade 15 minuter och gick i 5, vilket med mitt dåliga minne ofta blev 20 minuter jogg och 3-4 minuter promenad (tills jag blev uttråkad)

Men huvudsaken är att jag får upp volymen, tåla tid på benen, alltså?
Gammal 2018-12-02, 21:20   #18955
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Hur tänker ni kring rullande scheman? Det passar mig bäst. Just nu springer jag varannan dag. Ett pass är lite längre och ett är kortare. Satsar framförallt på att få upp antal kilometer per vecka.

Pass 1: 12-13 km.
Pass 2: 8-9 km. Ibland fartlek och olika former av intervaller, ibland bara konstant tempo.

Är det bäst att framförallt höja pass 1? Eller ska man höja båda? Totalökningen för km/vecka blir samma säger vi.

Edit: Nu springer jag 50 % av alla dagar, nästa höjning i frekvens blir 60 % och sen 67 % av alla dagar, dvs springa två dagar i rad, vila och sen börja om.

Senast redigerad av Torsk_ole den 2018-12-02 klockan 21:22.
Gammal 2018-12-02, 21:26   #18956
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Jag fokuserar främst på att trycka upp distansen på långpasset, sen fördelas det över resten. Behövs en lugnare dag blir det så.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 04:42   #18957
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Hur tänker ni kring rullande scheman? Det passar mig bäst. Just nu springer jag varannan dag. Ett pass är lite längre och ett är kortare. Satsar framförallt på att få upp antal kilometer per vecka.

Pass 1: 12-13 km.
Pass 2: 8-9 km. Ibland fartlek och olika former av intervaller, ibland bara konstant tempo.

Är det bäst att framförallt höja pass 1? Eller ska man höja båda? Totalökningen för km/vecka blir samma säger vi.

Edit: Nu springer jag 50 % av alla dagar, nästa höjning i frekvens blir 60 % och sen 67 % av alla dagar, dvs springa två dagar i rad, vila och sen börja om.
Jag tror att man förmodligen kan göra detta på flera olika sätt.

Men kanske kan man tänka på att ifall man har en strategi som mynnar ut i att man springer 40km i veckan fördelat på ett långpass på 28km och två distanspass på 6km vardera så har man troligen inte använt en optimal strategi.

Enligt Jack Daniels (min husgud) så bör inget enskilt pass (långpass alltså) vara längre än c:a 25-30% av totala veckovolymen. Dvs springer man 40km per vecka så bör långpassen inte vara längre än 12k. Och dessutom går det inte att få plats med detta på tre pass om man följer den regeln...

Dock får man komma ihåg att Daniels troligen främst pratar om sådana som är lite mer elitmässiga och kanske springer över 80km per vecka.

Springer man mindre blir dessa procentsatser lite konstiga ibland. Men man kan i alla fall ha det i bakhuvudet att riktigt långa långpass är mer slitsamma för kroppen än att dela upp samma sträcka på fler pass.

Personligen brukar jag efter längre uppehåll också göra så som du beskriver att öka frekvensen lite pö om pö. Dock brukar jag nog föredra att inte ha ett rullande schema. Jag gillar att ha passen på fasta dagar, även om jag modifierar detta nästan varje vecka. Jag brukar vara mer fokuserad på att få upp frekvensen än att öka på längden på lånpassen (eller totalvolymen) under de första månaderna av träning efter ett längre uppehåll. Dvs jag brukar nog låta volymökningen komma automatiskt av att det blir fler pass per vecka. Jag brukar nog knappt ens ägna mig åt långpass förrän jag springer fyra pass i veckan. Fem pass i veckan brukar jag tycka är en bra frekvens som man klarar sig på rätt länge. Då springer jag tre dagar i rad och två dagar i rad med en dags vila mellan. Detta tycker inte jag är mycket jobbigare än fyra dagar i veckan. Sex dagar i veckan upplever i alla fall jag är ett långt kliv uppåt, speciellt om man vill försöka ha några kvalitetspass. Man måste verkligen vara nogrann med att springa långsamt på de pass som inte är kvalitetspass då man springer såpass ofta. Annars pallar man inte.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-12-03 klockan 04:44.
Gammal 2018-12-03, 09:24   #18958
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Jag tror att jag fortsätter öka volymen ett visst antal veckor. Håller fördelningen mellan passen relativt konstant. När jag är uppe i 14-15 km på det ena passet så ändrar jag nog frekvensen, men behåller totalvolymen.

Till framtiden kanske man ska ha 3-4 pass som man rullar på. Får fundera lite på hur det skulle kunna se ut. Tar med mig att jag inte ska höja långpasset alldeles för mycket
Gammal 2018-12-03, 09:45   #18959
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:

Jag är i ungefär samma situation som du Dock gick jag inte upp så mycket och är tillbaka på samma vikt som senast jag sprang maraton, vilket såklart underlättar. Jag sprang halvmaraton utan problem när mitt barn var 6 månader och har haft siktet inställt på maraton 2019 hela tiden. Ser inga hinder alls faktiskt, förutsatt att man är en van löpare sedan innan samt kan frigöra träningstiden som behövs trots småbarn. 26 veckor tycker jag är rätt lång tid!
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 10:39   #18960
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag är i ungefär samma situation som du Dock gick jag inte upp så mycket och är tillbaka på samma vikt som senast jag sprang maraton, vilket såklart underlättar. Jag sprang halvmaraton utan problem när mitt barn var 6 månader och har haft siktet inställt på maraton 2019 hela tiden. Ser inga hinder alls faktiskt, förutsatt att man är en van löpare sedan innan samt kan frigöra träningstiden som behövs trots småbarn. 26 veckor tycker jag är rätt lång tid!
Upp till halvmarathon har det inte varit några problem att avancera, det gick rätt fort, vikten till trots. Första halvmaradistansen körde jag i februari, sex månader efter att dottern föddes, men det var ju innan sommaren (den gräsliga). Hela sommaren höll jag mig på kortare rundor, 5-10km. Distanser som jag kunde hinna springa sent på kvällen innan det blev läggdags, bebis vaknar ju tidigt på morgonen oavsett vilka äventyr mamma varit på kvällen innan, så hur sent som helst kunde jag inte ge mig ut heller.

Största problemet, tror jag, är att jag inte sprungit så långa långpass direkt. Jag tror jag saknar långpassrutinen, självförtroendet som kommer med många långa pass. Dels är det ett bekymmer för benen, men mest av allt påverkar det psyket.

26 veckor är egentligen kort tid, det ger bara 6 cykler om 4 veckor och jag tror att minst en av dem försvinner på introduktionen till schemat. 5 cykler om 4 veckor ger i bästa fall 10 rejäla långpass och kanske ungefär lika många lite kortare. Det är inte mycket utrymme för att missa något, om man säger så.

Men jag har gjort det förr så varför inte

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:49.