2018-10-27, 11:25
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt
Kom upp till Åre i vinter så tränar vi lite isklättring!
|
|
|
|
2018-10-27, 11:29
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Ägnade ett par timmar igår kväll åt att skissa på en plan och fundera lite kring hur jag skulle kunna ta mig från mitt nuvarande jag till toppen på K2. Det är en enorm resa och bra mycket värre än Everest. Jag är för oerfaren som det är nu och skulle först behöva bestiga en 8k-topp innan för att få erfarenhet av vistelse på 8000m och känna att min kropp klarar det. Innan behöver jag dock få klara en 7000m-topp och just nu så skulle jag vilja ta en 6k också innan, bara för att samla mer klättererfarenhet, bygga självförtroende etc. Rent krasst så skulle K2 inte vara möjligt inom de närmaste åren, men alla resor börjar ju någonstans, så jag ska välja ut tre bergstoppar till planen och börja satsa seriöst på klättringsträning igen.
Det innebär att jag får trampa i skidbacke i vinter igen, öva mer med klättringsutrustning och frihängande klättring, får ett mål med min traillöpning etc. Den röda tråden tillbaka till träningen. Mycket kan dock hända på vägen, men all genomförande av drömmar börjar ju med att man sätter upp ett delmål och tar sig an det.
|
|
|
2018-10-28, 11:29
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Slet i nästan 10 timmar i garaget igår, mestadels krypande på alla fyra eller ståendes framåtböjd och arbetandes med golvet. Alltså jag var så sjukt slut igår kväll. Det är inte ofta jag är färdig för sängen kl 21, men jag vinglade av utmattning och när jag äntligen fick i mig en kebabpizza som dagens första och enda måltid, så var det som om jag fick en klubba i huvudet.
Idag rullade jag ut från sängen, helt mörbultad i kroppen. Framför allt ländryggen. Alltså det där med att lägga klinker och framför allt foga/tvätta klinker. Dra mig bävern vad jobbigt det är. Det är så otacksamma rörelsemönster och arbetsställningar. Jag brukar tycka att arbeta uppåt är nog så jobbigt, typ spackla tak men frågan är om inte fogningen av golv är värre.
Hade tänkt köra ett långpass löpning idag men finns inte på världskartan att jag kommer orka det utan att falla igenom och tappa höften och få ett sjukt dåligt (och slitsamt) löpsteg. Måste dessutom skura vidare i garaget några timmar. Får lyssna på dagsformen och ta ett kortare "flåspass" bara och sedan återhämta. Ett långpass nu skulle vara ekvivalent med en skada.
|
|
|
2018-11-04, 11:12
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Pratpromenad
summering:
Fyra timmars promenad och prat igår ute i vildmarken. Skulle ha tagit med mig pulsklockan för trots att vi bara promenerade så flåsade jag på lite, men det är något det där med att promenera raskt i terrängen och försöka prata samtidigt. Jag hade väldigt mycket att prata om dessutom, så det var nonstopsnack mer eller mindre. Sträckan blev 7,5 km och i riktigt fin natur. Stigarna var helt perfekta för löpning, så jag ska ta en utflykt tillbaka till samma naturområde lite längre fram för löpning. Ligger en timmes bilkörning bort, men för ett härligt långpass så kan det vara värt bilresan.
|
|
|
2018-11-04, 16:31
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Trailporr!
Träningsform: Terränglöpning
Distans: 8,4 km
Tid: 1 tim
Snittpuls: 171 (max 187)
Terräng: Först stökig terräng, många surhål, men sedan superfina stigar
summering:
Test av ny runda idag. Start i Partille/Kåsjön och öppnade upp på vildmarksleden, men fyfaaaaaaaaaaaaan vad den är sönderkörd av MTB-muppar. 2 meter fast mark, 2 meter nerkarvade surhål. Alltså den där stigen blir inte rolig att springa på när det fryser på. Inte ett fotsteg plant. Jag hade rejäla problem med att ta mig framåt första kilometrarna och tempot drogs ner när jag hela tiden kom till nya surhål att försöka ta mig igenom (hade ingen lust att lera ner mig upp till knäskålarna).
Navigerade efter Suunton och mycket riktigt, stigen jag hade sett på kartan hemma fanns i verkligheten också. En liten, liten singletrack som löpte från vildmarksleden upp till bohusleden. Så sjukt rolig att springa! Perfekt nu på hösten också, för på sommaren hade nog vegetationen kanske varit för tät där. Även här hade cyklister trampat sönder ett par surhål på ett par ställen, men inte lika farligt. På 2-3 ställen fick jag dock stanna för det var decimeterdjupa vattenhål som jag fick försöka ta mig runt ute i terrängen istället.
Sedan kom jag ut på Bohusleden igen och kunde sätta fart tillbaka sydväst ner mot bilen. Här kom jag dock ikapp ett par, där mannen hade en dubbelpipig hagelbössa på ryggen. Jag skämtade lite och bad om att få lite försprång, vilket jag också fick. Ihop med tre glada lössläppta taxar som sprang bakom mig i några hundra meter och skallmarkerade ha ha... jag bara väntade på att få en hagelskur i röven :P
Hade riktigt, riktigt skoj på rundan och glömde bort att jag sprang, men jag var rätt trött ändå på slutet. Promenaden igår bet lite och inte minst så har renoveringen i garaget denna helg slitit på kroppen. Utöver det hade jag bara ätit tre ägg idag som föda, så även om jag mentalt kände för att springa lite till, så blev det en lagom runda då solen gick ner precis när kom till bilen.
Synd på att MTB-nissarna kört sönder vildmarksleden så mycket, annars hade denna runda varit helt perfekt. 50 meter asfalt, 50 meter grusväg och resten bara ren trailporr.
|
|
|
2018-11-05, 21:05
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Bröstkörning
summering:
Blev ett kortare pass på skitgymmet som jag går på. Så mycket nu som är trasigt och bara blir sämre och sämre, så jag får nästan weight rage bara jag kommer dit. Hade velat köra böj eller mark idag, men har något knas i ländryggen. Vet inte om en kota ligger tokigt, om jag sovit eller suttit dåligt, men har lite smärta baktill. Har dragit på tigerbalsam och försökt massera mig själv iaf. Smärtan går dock ner en bit ner mot glutten, så jag vettifan vad det är. Känns mer som nervinklämning än som trötta erector spinae.
Nåväl, lite bänkpress med fötterna i luften och bra med ryggkontakt fick duga. Sedan lite hantelpressar på det. Var dock riktigt klen idag. Höll på att faila på 70 kg på femte set i FU-bänk och failade på 27,5 kg i hantelpressar på 3'e set. Darrade något så kopiöst i kroppen, så kändes som om jag var lite för låg på energi. Backar jag till gårdagen så åt jag tre ägg, renoverade en del, städade en del, sprang en runda som enligt klockan skulle vara 1000 kcal bara den och sedan åt jag en pizza hemma efteråt. Sedan tror jag inte jag åt så mycket mer, mer än en proteindrink. Det borde ha placerat mig på 2000 kcalminus igår vilket kanske förklarar att jag inte var så pigg idag.
Så är livet när man är ectomorph. Om jag inte stressar, får ångest och tröstäter med skräpmat, om jag sover bra, om jag tränar osv, så måste jag verkligen tänka aktivt på att äta ikapp för att inte hamna på kcalminus och ändå vara mätt och belåten om dagarna. Däremot om jag stressar mycket, sover kasst, mår dåligt rent mentalt, börjar köpa mer och mer skräpmat för att kompensera mentalt etc - då går jag upp i vikt hur snabbt som helst. Så för mig är formeln rätt simpel. Vårda den mentala hälsan + försök äta mer om dagarna = bra fysik.
|
|
|
2018-11-06, 22:59
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Trappmaskin + löpband
Träningsform: Köraskitenurkropphelvete
Distans: -
Tid: ca 35-40 min
Snittpuls: För hög
Terräng: -
summering:
Vad dålig jag blir på allt jag inte gör frekvent. Trappmaskinen som jag bemästrade förut var ett helvete idag, men för all del, jag hade glömt bort att ställa fram en fläkt nedanför på golvet samt hade glömt ett pannband eller trasa för att torka svett. Ingen annan konditionsform får mig att svettas så galet mycket som den, men så står man ju upp mot taket också. Plus att jag har ingen fartvind eller så, som svalkar mig. Tog inte många minuter innan svetten porlade ner i ögonen (jag svettas typ salt utspätt med vatten). Gah.
Körde på 12ans tempo och bara matade på, men kan inte dricka vatten i den farten, så fick dra av på tempot två gånger för att få dricka vatten i lugn och ro (och sänka lite puls). Efter 68 våningar skenade pulsen, så stannade helt och pausade lite, sedan tog jag 12 våningar till, men pulsen stack blixtersnabbt, så det kändes meningslöst att gå mot 100-150 våningar ikväll.
Bytte till löpband och slängde på 15% lutning och började mata på, men efter 200m så började jag krokna. Plötsligt blev det backintervaller på löpbandet istället för jag kämpade men spikade hela tiden med både puls och mjölksyra och fick ta pauser. Avslutade med lite plan löpning på löpbandet och plötsligt bara flyger man fram typ.
Smådatear en elitidrotterska nu som har massa SM-guld och bös i sin gren, så jag har insett att hon får 1) inte se mig naken i denna form 2) aldrig i helvete att vi tar en löprunda (som hon tjatar om) om jag inte sjukt snabbt får upp ett bra flås. Räkna med "the training weeks from hell" ett par veckor nu.
|
|
|
2018-11-07, 12:10
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Tredje dagen med något vajsing i ryggslutet. Igår hade jag riktigt ont i bilen, men prisa massagestolarna i nya kärran. Av totalt 5,5 timmes bilkörning igår så fick jag ryggen knådad hela tiden och det gjorde det skönare för stunden. När jag skulle somna så brände det i ryggen, verkligen en brinnande smärta, så drog på med liniment mm och försökte mjuka upp runt erector spinae på vänstersida och ner över röven. Vettifan vad det är eller varför, men har problem idag med. Sitter det kvar i morgon så får jag överväga att söka hjälp med vet inte vad. Om det är massage eller kotknäckning eller vad som. Överlag så känns det som att en rejäl massage och plågsam sådan kanske skulle kunna få loss det hela om det är en inklämning eller någon låsning eller något. Kan vara en inflammation också, men begriper inte i från vad eller varför.
|
|
|
2018-11-09, 11:52
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Pratpromenad
summering:
Hade hoppats hinna träna igår, men fick inte ihop logistiken riktigt. Hände en personalrelaterad sak på jobbet vilket omkullkastade alla mina planer, men fick ändå en del gjort hemma med renoveringen innan jag körde till soptippen och joggade runt med skräp där, för att sedan dra på en sällskapspromenad i 2 tim. Hon höll ett satans högt tempo, så det var mer åt powerwalkhållet helt klart, så kan jag nog räkna det som ett lågintensivt träningspass trots allt.
Närmar mig slutet på fas1 med min garagerenovering, vilket ska bli så jävla skönt. I helgen hoppas jag gå i mål. Fas2 är att bygga och skapa inredning och det tar jag nog i december. Just nu vill jag bara få lite byggvila och få landa lite med andra saker i livet.
Överlag så har hela veckan varit hektisk och det ska bli skönt med helg, men det mest positiva är att jag har haft 1,5 månad med lite klassiskt höst/vinterdepp. Känt mig osocial, omotiverad, kanske lite gubbgrinig, varit lättirriterad, inte känt mig speciellt energisk osv. Jag är fortfarande sjukt trött om dagarna nu och sover dåligt, men denna vecka så har jag känt en energistegring och en motivationsstegring deluxe. Känslan är som att äntligen se en ljusglimt i ett kolsvart tunnelsystem och känna att man är på väg på rätt håll. Hösten, vintern och ensamheten slår alltid knockout på mig varje år vid denna tid, men alltid lika skönt att dra av sig offerkoftan och sträcka på sig igen.
|
|
|
2018-11-11, 03:02
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Ryggpass
summering:
Haft skum känning i ryggen och ner över gluteus i veckan, typ som om en nerv varit i kläm eller irriterad eller så. Brännande känsla i gluteus och öm/stel i ryggslutet. Tog lite råd av Mathias om huruvida jag kunde/borde träna rygg eller ej. Känns som att sådant här bara mår bra av att få en genomblödning och få lite rörlightsaktivering. Har suttit stilla i statiska positioner en hel del på sistone. Idag har jag dock inte känt något.
Skippade marklyft så klockan var 22:30 när jag kom till gymet. Körde lätta stångrodd på 65 kg, lite V-rodd i maskin samt latsdrag. Fick lustigt nog ingen riktig pump eller mjölksyra ikväll, men fick den genomblödning jag eftersökte iaf. Ett "lagom" bra pass.
|
|
|
2018-11-11, 21:36
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Backintervaller
summering:
Drog på skaljackan och stack ut i regnet. Säga vad man vill, men det är riktigt behagligt att springa i shorts + skaljacka i regn, så länge inte det blir för kallt om benen.
Drog ut till Härskogen och körde backintervaller i 25 min och körde den långa backen där (160m). Kändes som om jag sprang snabbare än vad jag gjorde när jag kom hem och såg tiderna från pulsklockan. Tyckte jag hade bra spänst och låste ner mig i backen på ett bra sätt som inte drog på för mycket mjölksyra. Fokus på att hålla höften kontrollerad och att jobba mer med trycket i benen. Blev 6-7 intervaller iaf och jag kräktes typ snor innan jag var klar.
|
|
|
2018-11-12, 22:40
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Tuttslakt
summering:
Fick åka och köpa nya kläder ikväll. Suck. Hatar att köpa kläder, så jävla menlöst tråkigt och dyrt. Vill bara ha träningskläder och gå runt i dem 24/7, men jobbet kräver lite mer uppklätt och jag kan konstatera att jag är inte längre size Medium/Slimfit. Jag typ spräcker skjortan rakt av över bröstkorgen då. Jag är numera inte bara tjock i ansiktet och på magen, utan över rygg och bröst också, lol.
Så ny kostym och skjortor och över 4 papp fattigare, gnnnn... åkte till gymet med RAGEEEEEEE. Den försvann dock när jag kände mig riktigt klen i bänken idag. Inget bra tryck, armarna darrade som f-n i toppläget. Matade på ett par set på 4-reps istället för tänkta 6or. Avslutade med FU-bänk.
När jag reste mig upp så pratade Melas kusin med mig, så jag skulle växla några ord och drog ur hörlurna och vips försvann ena pluppen på lurarna. Letade som fan men kunde inte hitta igen den.
Körde lite lutande HP, men var betydligt svagare idag så fick gå ner lite i vikt. Avslutade med massor med sets och reps i CC-over.
Dagens negativa: Inget tryck i kroppen, tappade ploppen till hörlurarna.
Dagens positiva: Såg att jag börjar få separation på övre bröst igen. Upptäckte i bilen att ploppjäveln satt ju kvar i örat.
|
|
|
2018-11-12, 22:43
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Hörlurarna
Surt med kläderna. Kanske en känga till att satsa?
|
|
|
2018-11-12, 22:48
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
PS. Har lovat mig själv att äta "vanlig" mat som jag växte upp med åtminstone en gång i månaden. Har inte ätit köttfärssås på säkert 15 år. Vanliga pannkakor var det nog 4-5 år sedan sist. Köttbullar säkert 4 år sedan. Våfflor åt jag för ett år sedan tror jag och fick helt galna cravings då jag upptäckte hur satans gott det är.
Lite i protest mot alla sablarns nojjor om att man blir cancerinflammatorisk av en ostlimpa osv, gah... så först ut ikväll blev varma mackor. Vitt bröd, med tjockt lager med smör, ost och tomat. I came. Ds
|
|
|
2018-11-12, 22:50
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Hörlurarna
Surt med kläderna. Kanske en känga till att satsa?
|
Ja, eller egentligen så vill jag inte vara en slimfit medium utan en slimfit large. Köpte slimfit large nu och de skjortorna satt rätt så bra, så det är mer så att jag borde bygga på mig mer muskelmassa och sedan deffa bort fett, så jag får samma storlek som nu - med med lite andra proportioner. Så får väl se det som en "framtidsinvestering". Medium hoppas jag att jag slipper se på ett tag nu.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:20.
|

|