Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-13, 15:32   #18196
r1kkie
Registered User

r1kkies avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Vilka är de mest rekommenderade skärmarna för datorspel i dagsläget? Jag fick tipset om en Acer Predator X34p för ett tag sedan från en kompis, men det kanske finns bättre? Är curved att föredra för övrigt? Mina nuvarande skärmar har några år på nacken och jag har inte direkt hållit mig ajour med tekniken där.
Vilken storlek är du ute efter?
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 16:01   #18197
Termy
理学療法士

Termys avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Mycket kompromisser när man går över 27 tum:

Låg pixeldensitet eller högre pris och kräver kraftfullare GPU.

Svårt att få en jämn panel utan back light bleed.

Paneler med bra responstid och hög uppdateringsfrekvens är orimligt dyra.

Dyrt om man vill ha bra färgomfång och korrekta färger.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag är mycket nöjd med min Dell S2721DGF.
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Vilken storlek är du ute efter?
Jag har aldrig haft större än 23" så har inget att jämföra med direkt. Det låter ju som att 27" är att föredra för att få bästa kvalitet utan risker?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 16:22   #18198
kvarnis
Registered User

kvarniss avatar

Reg.datum: Jul 2015
Citat:
Jag har aldrig haft större än 23" så har inget att jämföra med direkt. Det låter ju som att 27" är att föredra för att få bästa kvalitet utan risker?
23 tum är för ju för 1080p, 27 tum och över tenderar att vara mer lämpligt för 1440p, så beror på vilken av upplösningarna du ska spela på.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 16:29   #18199
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
27" 1440p är sweet spot idag.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 18:44   #18200
r1kkie
Registered User

r1kkies avatar

Reg.datum: Jan 2009
Själv gillar jag 24" mest, har svårt å spela på polarens 27".
Sen klarar man sig på billigare hårdvara när man bara kör 1080p.
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 19:42   #18201
Kabuto
man vänjer sig

Kabutos avatar

Reg.datum: Aug 2005
Min MSI Optix MAG251RX känns ganska opti för mig, ips-panel, 240hz, 25". Köpt på auction för halva nypriset
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 22:48   #18202
Gregow
Registered User

Gregows avatar

Reg.datum: May 2019
Citat:
27-tum är det segment där det finns bäst skärmar till vettiga priser idag. Det går såklart att hitta häftigare saker, men kompromisser som sagt...

Sitter själv på en Asus XG279Q. Funkar bra allround och är mycket bra för gaming. Skulle inte ha nåt emot en större skärm, framförallt bredare till simracing, men har inte hittat något jag vill byta till (blir kanske att satsa på VR istället). Marknaden för datorskärmar rör sig tyvärr väldigt långsamt.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-13, 22:57   #18203
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Kvalitetskontrollen har om något blivit sämre i och med att uppdateringsfrekvensen ökat och GSync/Freesync introducerats.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2020-12-13, 23:25   #18204
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
27-tum är det segment där det finns bäst skärmar till vettiga priser idag. Det går såklart att hitta häftigare saker, men kompromisser som sagt...

Sitter själv på en Asus XG279Q. Funkar bra allround och är mycket bra för gaming. Skulle inte ha nåt emot en större skärm, framförallt bredare till simracing, men har inte hittat något jag vill byta till (blir kanske att satsa på VR istället). Marknaden för datorskärmar rör sig tyvärr väldigt långsamt.
VR är ju något begränsat ännu men jag tyckte det var värt det. Och det växer snabbt just nu.

Jag klarar mig med 24" skärm, vet inte om det skulle kännas naturligt att spela på en typ 32".

TV kan jag förstå då man oftast monterar eller placerar den annorlunda.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-12-14, 08:40   #18205
Gregow
Registered User

Gregows avatar

Citat:
Kvalitetskontrollen har om något blivit sämre i och med att uppdateringsfrekvensen ökat och GSync/Freesync introducerats.
På Asus-skärmen? Jag har inte sett många klagomål på kvaliteten alls. På föregångaren fanns det massor av klagomål, som minskade när Asus gjorde en tyst uppdatering. Det mesta jag har sett har varit handhavandefel, exempelvis fota skärmen på full ljusstyrka i ett mörkt rum och klaga på back light bleed, eller mätningar med instrument som inte är adekvata för jobbet (finns några kinesiska recensioner som gjort det). Annars har det inte skrivit sådär jättemycket om skärmen, varken ris eller ros.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
VR är ju något begränsat ännu men jag tyckte det var värt det. Och det växer snabbt just nu.

Jag klarar mig med 24" skärm, vet inte om det skulle kännas naturligt att spela på en typ 32".

TV kan jag förstå då man oftast monterar eller placerar den annorlunda.
Vad kör du för VR-headset? Hur tungdrivet är det? Det som tar emot är att jag skulle behöva både headset och ny GPU. Tror inte 1080Ti skulle göra särskilt bra ifrån sig.
Gammal 2020-12-14, 08:53   #18206
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Citat:
Vad kör du för VR-headset? Hur tungdrivet är det? Det som tar emot är att jag skulle behöva både headset och ny GPU. Tror inte 1080Ti skulle göra särskilt bra ifrån sig.
Jag har ett Valve Index, som varit en gyllene standard ett tag. Men idag kan det vara en ide att köpa HP reverb G2 som är bättre bild i samt billigare. Handkontrollerna är dock sämre.

1080 TI funkar ganska bra, skillnaden är att man måste justera ned upplösningen. Köra i 1440 istället för 4k så att säga.

Marknaden har ju ökat ganska mycket under året och det börjar dyka upp större titlar specifikt för VR. Folk köper billiga quest 2 headset och kör med kabel.
Gammal 2020-12-14, 09:03   #18207
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Alla skärmar.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2020-12-14, 09:18   #18208
Gregow
Registered User

Gregows avatar

Citat:
Jag har ett Valve Index, som varit en gyllene standard ett tag. Men idag kan det vara en ide att köpa HP reverb G2 som är bättre bild i samt billigare. Handkontrollerna är dock sämre.

1080 TI funkar ganska bra, skillnaden är att man måste justera ned upplösningen. Köra i 1440 istället för 4k så att säga.

Marknaden har ju ökat ganska mycket under året och det börjar dyka upp större titlar specifikt för VR. Folk köper billiga quest 2 headset och kör med kabel.
Men visst blir det väl 1440x2? Det är ju 5K upplösning och då lär ju grafikkortet dö.
Hur är det med eftersläpningar? Visst är det LCD-paneler i 90Hz?

Är Quest 2 något att ha? Det är ju mycket billigare än Reverb 2.

Citat:
Alla skärmar.
Ah, okej. Ja, man pressar ju gränserna för tekniken så jag kan tänka mig att man stöter på lite mer problem då.
Gammal 2020-12-14, 10:17   #18209
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Citat:
Men visst blir det väl 1440x2? Det är ju 5K upplösning och då lär ju grafikkortet dö.
Hur är det med eftersläpningar? Visst är det LCD-paneler i 90Hz?

Är Quest 2 något att ha? Det är ju mycket billigare än Reverb 2.
Det går enkelt att ställa ned/upp grafiken med en slider i steam. Orginalgrafiken är inte krävande rullar säkert på ett 1070. Det handlar om hur högt du vill dra upp upplösning innan det börjar hända jobbiga saker framför ögonen. Ser dock inte det som ett problem egentligen. Det är väl som skillnaden mellan 1080 och 1440 på vanlig skärm.

Ja det är LCD paneler i flest fallen (95%). 90Hz är ju senaste standarden och bara vissa titlar klarar 120 eller 144. Det kommer i framtiden. Många sitter fortfarande på 60,72 eller 80Hz. Som de headset äldre än 1 år max klarade.

Quest 2 är ju bundet till facebook, men det är extremt prisvärt som start. Man vill dock ha kabel till den. Quest 2 är ju egentligen till för att köra trådlöst med deras egna program/spel som är väldigt simpla. Vill man köra från datorn måste man köpa till en kabel. Går ju att köpa en foto-kabel men kabeln kostar nog
4-500kr även om man inte köper deras egen för 1k. Som sagt det fungerar som start set. Väldigt stor prisvariation i landet på dessa.
Gammal 2020-12-14, 10:32   #18210
Gregow
Registered User

Gregows avatar

Citat:
Det går enkelt att ställa ned/upp grafiken med en slider i steam. Orginalgrafiken är inte krävande rullar säkert på ett 1070. Det handlar om hur högt du vill dra upp upplösning innan det börjar hända jobbiga saker framför ögonen. Ser dock inte det som ett problem egentligen. Det är väl som skillnaden mellan 1080 och 1440 på vanlig skärm.

Ja det är LCD paneler i flest fallen (95%). 90Hz är ju senaste standarden och bara vissa titlar klarar 120 eller 144. Det kommer i framtiden. Många sitter fortfarande på 60,72 eller 80Hz. Som de headset äldre än 1 år max klarade.

Quest 2 är ju bundet till facebook, men det är extremt prisvärt som start. Man vill dock ha kabel till den. Quest 2 är ju egentligen till för att köra trådlöst med deras egna program/spel som är väldigt simpla. Vill man köra från datorn måste man köpa till en kabel. Går ju att köpa en foto-kabel men kabeln kostar nog
4-500kr även om man inte köper deras egen för 1k. Som sagt det fungerar som start set. Väldigt stor prisvariation i landet på dessa.
Är det något som är bundet till Steam? Hur funkar själva slidern? Är det någon slags sampling och hur relaterar den till skärmarnas egna upplösning?

Märker man av eftersläpningar i 90Hz?

Att Quest 2 är bundet till Facebook suger ju men priset är väldigt attraktivt. Tror du man får en "jäklar vad bra"-upplvelse med Q2 eller kommer man vilja uppgradera snart?

Till sist är ju den stora frågan: Hur bra är porr med VR?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:31.