Sidolyft hantlar + hip-thrusters i smith:
6kg x10 + 90kg x15
4kg x15 + 90kg x15
1kg x40 + 90kg x15
(3 set till fail variera vikt)
Rotatorkuffs:
7kg x15
7kg x15
6kg x15
Missnöjd med bänken (som 9 av 10 gånger)!
Kände mig riktigt kraftlös, non-explosiv.
Brassade på med discoövningarna för kompensera; inte smart, aj min rygg av militärpress-failsetet (tangerat PB dock). Hoppas det känns ok ikväll, ska marka.
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Fjantade omkring lite på gymmet. Dessa kan ligga här medan jag har vilovecka (kommer inte skriva journal då). Målet är att se ut som en cyklist just nu lol
Högerklicka på bilden/bilderna> 'Öppna bild i ny flik' för få dem större!
Skiljer bara 2½ vecka lol. Reverse dietar. Ökar 100kcal per vecka.
Lugnt i böjen och marken för ryggen sliten. Samt för kunna sova inatt (vilket jag knappt kunde ändå lol).
Brassade dock på i discokompletteringen, inte jättesmart kanske.
Upprepningar: lyftarbältet sitter skit, kan ej använda, gör för ont. Har jag det mindre tight hjälper det inget ändå. En variant hade varit att ha tjocktröja på mig men då svettas jag ihjäl. :P
Ryggen känns sliten.
Jag är tryhard som fan med skrivningen av passen; men det hjälper extremt för jag kan copy-paste'a till telefonen. Använder telefonen på gymmet, inte anteckningsblock. De som inte förstår det lär tro jag sitter och sms'ar sönder haha. Så vet jag allt jag ska slå (från förra passet), vikter och reps alltså.
Räknar min bas-energibalans som 2600kcal. Denna var 3000kcal under bulk i vintras (fått sänka till 2500kcal under deffen, så -500kcal). Detta är en dag framför datorn. Städning, handling, stretching, foamrolling, matlagning, tömma sopor. Allt sådant inräknat. Vardagssysslor.
Kan kalla det för TDEE fast utan träning inräknad (vilket då ej gör det till TDEE, egentligen). Jag kallar det chilldags-kaloribalans. Vilodag kan jag inte riktigt kalla det.
______
Plussar sedan på aktiviteter genom diverse formlar och appar:
Cykling, pushrunda, ~800kcal per timme (försöker fortfarande hitta var cykelförbrukningen ligger). Använder app för cyklingen (endomondo).
Promenad: (~7km/h) kan inte kalla det powerwalk; är behaglig takt med podcastchill. 500kcal per timme. Räknade 600kcal per timme under bulk, sänkt detta också alltså.
(Har en formel jag använder, som räknar efter kroppsvikt och tid. Justerat den till och från, under åren - riktig promenadnörd är jag.)
Styrketräning: 400kcal för 90-120 minuterspass, kör alltid knäböj: lär vara mest energikrävande rörelsen på gymmet (ev. frivändningar, marklyft?).
Blir alltså:
2600kcal + 500kcal + 400kcal + 1200kcal = 4700kcal energibalans. Sedan vill jag refeeda, lägger på 500kcal (eller mer, just nu 500kcal överskott träningsdagar). Vill jag underäta 1000kcal blir det 3700kcal.
Hade ovanstående exempeldag varit under bulk, hade det snarare blivit energibalans på ~5500kcal. Har alltså nästan sänkt min uppskattade energibalans, från 5500>4700kcal, under denna deff. Metabolic damage i kombination med väldigt anpassningsbar ämnesomsättning, är min teori.
Under bulken fick jag öka dagsintaget av kalorier med +100 varje vecka (från 2500 till 3200, hade behövt gå högre också om jag gått upp till 100-105kg kroppsvikt).
Hade jag gått efter total TDEE, efter veckobasis. Hade en chilldag/vilodag inneburit ett gigantiskt överskott. Eftersom jag är extremt olika aktiv, dag-till-dag.
Kcalmängden i mina quotes/veckosammanställningkoder, är ju min dagsgenomssnitts-TDEE.
Sedan är det verkligen inte jobbigt - snarare tvärtom. Avkopplande imo. Men jag äter ju enbart på kvällar och nätterna, så all matlagning (förutom mealprep) sker efter 20-21.00. Hade jag ätit 6 mål per dag hade kcalräkningen blivit jobbigare. :P
(Ni ser; nu letade jag upp småanledningar och ursäkter att fortsätta kaloriräkna lol.)
*Jag är 197cm lång. Styrketränat 2.5 år - många kan nog tro att jag styrketränat sen jag blev medlem på kolozzeum (2008).
*Jag vägde 115-120kg 2010-2011, bantande sedan ner mig till 70kg under nåt år. Fick ätstörningar (hetsätningsproblematik). Var nere på 67kg som lägst (197cm lång och 67kg hehe).
(Har bilder från 2010 när jag vägde ca 115kg, samt från spinktiden/innan jag började styrketräna ca 73kg på den bilden. Ska posta någon gång har jag tänkt.)
^Ja, - jag vägde alltså ~70kg på 197cm i 3-4 år. Hade/har sjuklig aptit och fuckade mättnadskänslor, som sitter kvar ännu.
Gick upp från 70kg till 96kg på dessa två år av styrketräning (inte linjär viktuppgång utan jojobanta/deffa mycket). Alltså 96kg's bilden är efter 2 års styrketräning och en viktuppgång av *26kg* (31.4kg om jag går efter minsta och maxvikt).
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Postar här med. Denna sidan får ha mycket media. Passa på nu när jag har låg kroppsfettprocent - vill inte kalla det för 'bra form' eftersom jag var starkare, mer hälsosam (mådde bättre) och faktiskt mer nöjd med formen på 96kg (såg mycket bättre ut påklädd iallafall).
Hur mycket har du tappat i basövningarna?
Tjena!
Hade i princip inte tappat någonting förens senaste <5 veckorna.
Böjen har bibehållits, eventuellt ökat med ~5kg.
Bänken droppat som fan senaste veckorna. Hoppas det kommer tillbaka nu kommande månader när jag stegrar upp kaloriintaget veckovis. Förmodligen hoppar jag på MM2K-programmet också. Enda som fungerar för mig i bänken.
Har fan styrketränat 2.5 år och bänkar inte 100kg ännu haha. :P Gått från 50kg 1RM> 92.5kg 1RM denna tid. :||| Positiva är väl att jag inte har skadat mig som ett flertal verkar göra (t.ex axlarna går paj)!
Marken borde vara oförändrad eftersom jag blivit starkare i böjen. Har inte brassat marklyft alls senaste månaderna.
Jag har ett litet problem med mitt lyftarbälte; vill ha det snortight men nu med lite fett på magen klämmer det åt revben och höftben...får blåmärken! Får slänga på en tjocktröja när jag ska använda det, I guess. Men behöver öva på att lyfta utan bälte för jag förlitar mig på det alldeles för mycket!
_______
Tack för du frågade btw, gick tillbaks och kollade.
Låt mig veta när du startar din nya journal, så jag inte missar.
Gav upp efter bänken. Blir bara svagare för varje pass.
Blir att ta en deloadvecka - riktigt less på styrketräningen ändå och ska bli fint väder; cykeldags!
Fyra stycken (en vecka) återhämtningspass> maxa i bänken> hoppa på MM2K. Klarar jag 90kg blir jag fan paff.
Kanske ligger på kaloriunderskott ännu, har vägt under 90kg varje dag denna veckan.
Skiter i militärpress, får bara ont i ryggen.
Gick hem, satt på Game of Thrones och tryckte i mig 2kg lättkvarg + 1kg vingummin. Nu är jag glad igen.
Gav upp efter bänken. Blir bara svagare för varje pass.
Blir att ta en deloadvecka - riktigt less på styrketräningen ändå och ska bli fint väder; cykeldags!
Fyra stycken (en vecka) återhämtningspass> maxa i bänken> hoppa på MM2K. Klarar jag 90kg blir jag fan paff.
Kanske ligger på kaloriunderskott ännu, har vägt under 90kg varje dag denna veckan.
Skiter i militärpress, får bara ont i ryggen.
Gick hem, satt på Game of Thrones och tryckte i mig 2kg lättkvarg + 1kg vingummin. Nu är jag glad igen.
Haha tack!
Är gött när jag är lång att inte behöva ha skrivbordet in emot väggen - så jag kan ha benen utsträckta.
Äter aldrig framför datorn utan vinklar tvn och sitter i fåtölj.
(Det är ganska dåligt beteende med tanke på min ätstörningshistorik (inte direkt historik, är aktiv ännu)...att jag äter mina enorma laddningar mat framför tvserier och film. Tar ju fan oftast ~2 timmar att käka upp min kvällsmat.)
Lite väl fjantigt att skriva upp detta och kommande pass. Tar 30 sek att copypasta mellan journalen och min telefon så care. Har något att göra mellan seten också. Gymmet jag tränar på är helt utdött på sommaren (ingen att snacka med) haha.
Fan kroppen känns bra! Enda som är slitet är röven - är förmodligen för jag kör böj varje pass samt hip-thrusters ena passet och ryggresningar andra. Drar bra i skinkorna av ryggresningarna.
Har också en teori att cyklingen är bra träning för röven - sitter och spänner den. Lite som att promenader är bra vadträning.
Börjar piggna till lite! Helt rätt med en deload!
Sovit mycket bättre - inatt somnade jag på typ <5 minuter efter jag la mig i sängen. Har nog inte hänt sedan i vintras (tagit 45-120 minuter oftast).
Ökat kalorierna (denna vecka) med 100kcal per dag också.
Vet inte riktigt vad som händer med formen dessa veckor. Känns som jag står still i utvecklingen. Mina ben har nog blivit lite mer definierade, kanske för jag förlorar (minimaliskt, pga teoretiskt minimalt kaloriunderskott) lite fett på benen?
Hoppas på att stegra upp ämnesomsättningen bra sedan ska jag nog köra 1 eller 2 veckors DTD (någon gång i mitten av augusti) med en jävla massa landsvägscykling. Se om mina ben tynar bort och hur prestationen blir med <50g kolhydrater per dag.
Skönt att du känner av effekter av deloadveckan. Distanscykling under DTD låter dock som madness
Japp helt sjukt vad jag börjat piggna till alltså! Ska nog köra 12 stycken "riktiga" push-pull (+legs varje pass enligt planen) -pass (blir ca 3 veckor). Sedan deloada 4 pass (som jag gjort senaste veckan).
Bestämde mig att prova deloads nu kommande bulk (om jag ska bulka, har ej bestämt mig. Vill upp till 100kg kv och bänka 100kg x1 TNG)!
Grejen är att mitt största träningsproblem är till 90% återhämtning. Har inga problem med prestation eller motivation. Verkligen inte. Köttar på varje styrketräningspass (cyklingen också). Annars stannar jag hellre hemma och kollar på tvserier eller spelar datorspel.
Så deloads för att bromsa mig själv> hinna återhämta mig, känns som ett vinnande koncept.
^Denna mini-wall-of-text är riktad till "alla" läsare. =P
_________
Ont:
Var nyss ute på en riktig monster-cykelrunda (för mig iaf, längsta hittills):
Energibalans idag runt 5000kcal, men ska underäta med -1500kcal och äta mer imorgon. :-)) Kcalförbrukningen stämmer till +/- ~10%.
Haha när jag köpte min cykel höll jag 23-24km/h på 30-minutersrundor rofl. Fan vad jag improvat! Tror det beror till stor del för jag 'blivit väldigt aero' (undviker vindmotstånd), samt konditionsförbättring ofc.