Uppvärmning: Intensiv hopprepsträning i 10 minuter. Vaderna svullnade upp till stora köttklumpar.
Knäböj:
6x50kg
4x80kg
2x100kg
1x110kg
Segt, drygt och allmänt jobbigt.
Styrkevändningar:
5x50kg
Dålig energi men bra klipp hade jag.
Hängvändningar:
3x50kg
2x50kg
Tungt idag, orkade knappt treorna
Stötdrag:
2x90kg
2x90kg
2x90kg
Blev förbannad på hur slö jag var och tvingade mig själv igenom dessa tre rätt tunga set. Höll på att svimma efter första set, och kollapsade fullständigt efter sista set. Tog några sekunder innan jag kunde ställa mig upp.
Lutande hantelpress:
6x20kg
5x25kg
5x25kg
Så-förbannat-slö. Denna vikt som jag formligen slänger upp normalt sett var helt plötsligt tung.
Grisigt strikt rodd i infernalisk maskin:
Zx40kg
8x55kg
8x55kg
Kände att jag inte hade ork för stångrodd eller hantelrodd, så det fick bli en kompromiss.
Lutande sit-ups i romersk stol:
12x5kg, statiskt hängande i 20 sekunder efter sista repetition.
12x5kg
Sen gav jag upp. Orkade inte mer.
Ajajaj, ingen ork idag. Passet var segt och kändes verkligen hur dåligt som helst. Var sur i magen och hade magknip under slutet av passet. Ingen ork, inget tryck och ömmande ben sen ett par lowkicks från igår. För övrigt har jag en helt sjuk träningsvärk i bakre delta/trapezius och axlarna.
Nåja, dessa pass måste man få ha också. Det är bara ta nya tag nästa gång
Gick värdelöst idag. Knappt någonting fungerade. Återigen ett värdelöst pass denna vecka. Högra ljumsken protesterade vilt under hela passet, höften likaså. Blev väldigt frustrerad, men har lugnat mig en aning nu. Som vanligt är det bara ta nya tag och försöka igen.
Bättre lycka nästa gång. Bara att sluta ögonen, lyssna på lugn och fin musik, fälla en tår och blicka framåt igen. Det funkar nästan varje gång . Ska man sprida glädje för andra så måste man ta tag i sin egen frustration och sorg först.
Jag fäller en tår till denna låt ikväll, den är fin.
Steeeeel! Höften fick sig en riktig genomkörare under detta pass kan jag säga.
Det är alltid härligt att komma till HBG och träna. Deras tempo är helt annat än vad vi kör på hemma. Gruppen är enorm och det finns några sköna typer också. Fick härliga pointers av flertalet instruktörer, det är skönt att de accepterar min närvaro och tar sig tid för en utböling som jag själv. Jag är otroligt tacksam till denna klubb.
Har små tankar på att kanske börja med thaiboxning till hösten, så tänkte fråga dig om det allmänt? Främst om träningen, det är väl såklart olika på alla klubbar. Men vad kan man förvänta sig av sådan träning m.m?
Du kan ju dra iväg ett pm om du inte vill få journalen sönderspammad :p
Har små tankar på att kanske börja med thaiboxning till hösten, så tänkte fråga dig om det allmänt? Främst om träningen, det är väl såklart olika på alla klubbar. Men vad kan man förvänta sig av sådan träning m.m?
Du kan ju dra iväg ett pm om du inte vill få journalen sönderspammad :p
Ju mer spam från medlemmar, desto bättre .
Träningen varierar som sagt beroende på klubb. Generellt så kan man dela in passen beroende på hur instruktörerna har planerat dagen. Vissa gånger är det renodlade teknikpass med mycket slag, sparkar och knän på mitts (antingen små eller stora kuddar som man slår och sparkar på). Andra pass är det uteslutande jobbiga fysövningar för att bygga kondition och god teknik under stressade situationer, och ibland blir det helt enkelt mycket sparring. Sparring genomförs dock inte av nybörjare.
Fysträningen är nästan uteslutande konditions- och uthållighetsbaserad. Eftersom den också utförs på enbart kroppsvikt så är lite extra ryggträning att föredra (man får ingen bra ryggträning där). Kan säga att man lätt blir trött under sin första termin med sparring, eftersom man spänner sig och är nervös på att få en smäll. Vissa gånger är det grenspecifika fysmoment (slag, sparkar och knän) och de kan jag lova är riktigt jobbiga för kroppsdelar man inte visste kunde bli trötta .
Satsade helt på att tränga bort alla tankar på att det skulle vara tungt. Samlade mig själv innan sista draget och stänkte upp 75kg med fantastiskt klipp. Styrkevändning över kroppsvikten är alltså ett konstant faktum skulle jag vilja säga.
Hängvändning:
4x55kg
4x55kg
4x55kg
Lite skoj teknikträning. Klippet satt bättre än första gången jag körde detta. Jag möter även stången lite bättre nu.
Knäböj:
2x60kg
1x80kg
1x100kg
1x110kg
Trött i kroppen så det kändes lika tungt fr.o.m. 80kg
Hantelpress:
6x30kg
6x30kg
6x30kg
Wee! Lätt som en plätt, fast ändå tungt när energin börjar sina .
Chins:
10
10
10
Ojojoj, trött vid det här laget och de var ena tröga chins denna dag. Dock fin form på alla.
Super deluxe statisk hängande magövning (aka, hängande L-seat)
15sek
15sek
15sek
15 sekunder i stöten, det låter som om man fått andnöd när man kippar efter luft samtidigt som magen är maximalt spänd.
Allt som allt ett dugligt pass. Det blir alltid lite tråkigare när man tränar ensam. Var även duktigt trött i ben och höft sen gårdagens thaiboxning.
Träningen varierar som sagt beroende på klubb. Generellt så kan man dela in passen beroende på hur instruktörerna har planerat dagen. Vissa gånger är det renodlade teknikpass med mycket slag, sparkar och knän på mitts (antingen små eller stora kuddar som man slår och sparkar på). Andra pass är det uteslutande jobbiga fysövningar för att bygga kondition och god teknik under stressade situationer, och ibland blir det helt enkelt mycket sparring. Sparring genomförs dock inte av nybörjare.
Fysträningen är nästan uteslutande konditions- och uthållighetsbaserad. Eftersom den också utförs på enbart kroppsvikt så är lite extra ryggträning att föredra (man får ingen bra ryggträning där). Kan säga att man lätt blir trött under sin första termin med sparring, eftersom man spänner sig och är nervös på att få en smäll. Vissa gånger är det grenspecifika fysmoment (slag, sparkar och knän) och de kan jag lova är riktigt jobbiga för kroppsdelar man inte visste kunde bli trötta .
Något annat du undrade över?
Ja, det låter väl ungefär som jag hade tänkt mig. Utrustning är man ju nyfiken på, men det är väl såklart olika från klubb till klubb vad de står för och vad man själv får ha med sig.. eller vet du något om det?
Min plan är väl typ 2 thai, 2 gym, 1 löppass i veckan, om jag hinner med allt
Var lite seg på att svara, men det är mycket att göra nu, hehe.
Ja, det låter väl ungefär som jag hade tänkt mig. Utrustning är man ju nyfiken på, men det är väl såklart olika från klubb till klubb vad de står för och vad man själv får ha med sig.. eller vet du något om det?
Min plan är väl typ 2 thai, 2 gym, 1 löppass i veckan, om jag hinner med allt
Var lite seg på att svara, men det är mycket att göra nu, hehe.
Vettifan vad mer jag undrar, något är det säkert
Alla thaiboxningsklubbar värda namnet bör åtminstone se till att nybörjare skaffar tandskydd (försäkringsfråga). Efter ett tag vill man skaffa benskydd, handskar och susp.
Dagens status: Ont i halsen som tusan och närapå oförmögen att prata.
Tusan också! Kände av halsen igår och mycket riktigt så har jag en kraftig inflammation idag. Resten av kroppen känns hyfsat bra, men jag kan knappt prata och det gör förbannat ont att svälja. Idag var det ju sparring på HBG-klubben . Jag får ta mig en nypa frisk luft och besöka dem ändå, kraftigt tvättade händer och ingen kroppskontakt är på schemat idag. Förhoppningsvis smittar jag inte via luftvägar, har ingen hosta eller nysningar.
Körde nån stöt också. Lekte lite med sittvändningar för att känna på tekniken. Lätta vikter idag p.g.a. förra veckans förkylning samt Sweden Rock Festival .
Rätt lätt, trodde det skulle kännas tyngre än det var.
Ryckböj:
3x20kg
2x30kg
3x40kg
3x50kg
2x50kg
Kändes lättare än förut, kanske vågar köra riktiga ryck snart! Avslutade med ett set frontböj på 50kg.
Hantelpress:
6x25kg
6x25kg
6x25kg
Lätt som en plätt. Måste våga satsa lite tyngre här.
Supinerade chins:
8st
8st
8st
Kändes lite avigt i axlar och armbågar.
Överlag ett jämnt pass. Har ingen riktig motivation just nu. Tror nog att jag måste sätta mig in i ett program igen så att jag får ett mål att sikta på. Känner mig svullen efter Sweden Rock också .