Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-02, 21:05   #166
Jockefoten
Registered User

Jockefotens avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Försäkringsbolagen kräver inte att allt är installerat av någon med certifikat, de kräver att det som är installerat uppfyller Säkert Vatten. Och/eller Byggkeramikrådets föreskrifter. Egentligen är det samma sak vad gäller eldragning, är all el korrekt dragen och elbesiktigas så är det struntsamma om det finns ett intyg på det eller ej.
Hm, okej. Då har jag lärt mig något nytt.
Jockefoten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-02, 21:29   #167
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Sedan är det ju så också att händer det något är det jävligt svårt att säga vilken ägare som varit där och pillat. Det kanske är ett gammalt dolt elfel som tidigare ägare/ärkepucko gjort..
Vad gör försäkringsbolaget då?

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-05-03, 08:18   #168
BlötSnö
Proteinfattig vegan

BlötSnös avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Det kan det göra, men det kan också inte det. Skiljer sig mellan bolag där. Själv fick jag ersättning för en vattenläcka som berodde på byggfel orsakat av förra ägaren, men det hängde på att han också godtog byggfelet i sig gentemot sitt försäkringsbolag vilket farbrorn gjorde.
Då är jag ju lite nyfiken på vad som kunde ha hänt om du inte hade haft en så ärlig tidigare ägare.

Just försäkringsbolag och vattenskador är något som jag har hört en del hemska historier om genom åren och det är därför jag manar till försiktighet och lite eftertänksamhet. Framförallt om man inte varit igång och skruvat med det innan. Går det åt helvete kan det gå riktigt åt helvete.
Gammal 2015-05-04, 05:56   #169
timoat
Registered User

timoats avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Bygg din egen

stor bild
haha fy fna vad bra, kan bli en sån!
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 19:04   #170
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Reg.datum: Oct 2004
Inte renovering men väl DIY:

Är det någon som har modifierat IKEA-möbler av skräpmaterialet i t.ex. KALLAX-serien? En skiva består av 2 masonit-skivor med någon slags veckad papp mellan, med förstärkningar i hörnen tror jag. Skulle behöva bygga om ett par såna här till ungefär 60cm breda istället för 77cm: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50305739/

Behöver bibehålla hyfsad bärighet eftersom jag ska ställa lite grejer på hade jag tänkt. Vad är vettigt att fylla de nya kortsidorna med för att det ska bli någorlunda stabilt?

EDIT: Om någon vet var man kan få tag i hyllor med liknande djup/höjd som är 60 breda så tar jag gärna emot tips också.

Senast redigerad av tp_88 den 2015-07-04 klockan 19:06.
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 20:55   #171
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tp_88 Visa inlägg

Är det någon som har modifierat IKEA-möbler av skräpmaterialet i t.ex. KALLAX-serien? En skiva består av 2 masonit-skivor med någon slags veckad papp mellan, med förstärkningar i hörnen tror jag. Skulle behöva bygga om ett par såna här till ungefär 60cm breda istället för 77cm: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50305739/

Behöver bibehålla hyfsad bärighet eftersom jag ska ställa lite grejer på hade jag tänkt. Vad är vettigt att fylla de nya kortsidorna med för att det ska bli någorlunda stabilt?

EDIT: Om någon vet var man kan få tag i hyllor med liknande djup/höjd som är 60 breda så tar jag gärna emot tips också.
Jag har förstört några såna bord och jag tror knappt du behöver fixa dom ifall du sågar bort. Men lacken kommer flisa sig

Skickat från mobil
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 07:40   #172
tomccc
Kärlek

tomcccs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Du kommer inte kunna skruva igen pga att de som du säger är pappfyllda, men man kan limma, och tejpa innan du sågar så undviker du flisningen.
Citat:

tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 15:31   #173
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Citat:
Jag har förstört några såna bord och jag tror knappt du behöver fixa dom ifall du sågar bort. Men lacken kommer flisa sig

Skickat från mobil
Lacken är det inte jättenoga med, blir nog tillräckligt bra om man maskerar och sågar med cirkelsågen. Men du tror att det håller alltså? Jag hade tänkt ha 2st såna och ovanpå dem lägga först en långsmal Kallax-hylla (15kg) och en bänkskiva (25-30kg). Sedan kanske det hamnar 10kg lösa prylar ovanpå det och lite lutande på/mot bänkskivan. Vill inte att det ska kännas ostabilt.

Man skulle ju kunna fylla upp med kemiskt trä eller liknande, men det lär ju gå åt en jävla massa. Kan inte minnas att jag har använt byggskum så jag har inte jättebra koll på dess egenskaper, men skulle det hjälpa något att fylla upp den avkapade kortsidan med sådant t.ex?
Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
Du kommer inte kunna skruva igen pga att de som du säger är pappfyllda, men man kan limma, och tejpa innan du sågar så undviker du flisningen.
Så om jag limmar är det någorlunda stabilt ändå menar du?
Gammal 2015-07-05, 17:44   #174
agazza
Registered User

agazzas avatar

Citat:
Lacken är det inte jättenoga med, blir nog tillräckligt bra om man maskerar och sågar med cirkelsågen. Men du tror att det håller alltså? Jag hade tänkt ha 2st såna och ovanpå dem lägga först en långsmal Kallax-hylla (15kg) och en bänkskiva (25-30kg). Sedan kanske det hamnar 10kg lösa prylar ovanpå det och lite lutande på/mot bänkskivan. Vill inte att det ska kännas ostabilt.

Man skulle ju kunna fylla upp med kemiskt trä eller liknande, men det lär ju gå åt en jävla massa. Kan inte minnas att jag har använt byggskum så jag har inte jättebra koll på dess egenskaper, men skulle det hjälpa något att fylla upp den avkapade kortsidan med sådant t.ex?

Så om jag limmar är det någorlunda stabilt ändå menar du?
Inte byggskum skulle jag tro allt du trycker in kommer ju ta flera år att torka ifall du inte köper något som härdar, ska den stå på golvet? Lägger du en skiva överst så kommer ju vikten hamna över lodräta delarna.

Eller har jag fattat fel?

Skickat från mobil
Gammal 2015-07-05, 19:04   #175
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Ska ni isolera något så hyr en maskin och spruta dit materialet. Jävlar vad fort det gick
Gammal 2015-07-05, 19:07   #176
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Se bara till att du vet hur maskinen fungerar.

https://www.facebook.com/15210427848...8540679097512/
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-05, 19:21   #177
DudX
Registered User

DudXs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Se bara till att du vet hur maskinen fungerar.

https://www.facebook.com/15210427848...8540679097512/

"and you did this in an hour? "
"yes"

Hahahahahahahaha
Gammal 2015-07-05, 19:51   #178
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Citat:
Inte byggskum skulle jag tro allt du trycker in kommer ju ta flera år att torka ifall du inte köper något som härdar, ska den stå på golvet? Lägger du en skiva överst så kommer ju vikten hamna över lodräta delarna.

Eller har jag fattat fel?

Skickat från mobil
Genomhärdad på 10-12h verkar det stå när jag snabbgooglar lite.

Ja, jag överskattar säkert trycket i förhållande till bärigheten. Lasten fördelas ju på den avdelande korsväggen i mitten också. Vad som skulle kunna hända är ju att kortsidan där jag har sågat av trycks ihop, liksom. Men så brukar jag också vilja överdimensionera allt med några hundra procent.. Jag har inte tillgång till ritverktyg just nu men jag menar ungefär såhär:

1.
2.
3.

Senast redigerad av tp_88 den 2015-07-05 klockan 19:54.
Gammal 2015-07-06, 08:12   #179
agazza
Registered User

agazzas avatar

Citat:
Genomhärdad på 10-12h verkar det stå när jag snabbgooglar lite.

Ja, jag överskattar säkert trycket i förhållande till bärigheten. Lasten fördelas ju på den avdelande korsväggen i mitten också. Vad som skulle kunna hända är ju att kortsidan där jag har sågat av trycks ihop, liksom. Men så brukar jag också vilja överdimensionera allt med några hundra procent.. Jag har inte tillgång till ritverktyg just nu men jag menar ungefär såhär:

1.
2.
3.
Tror inte du har något problem där alls, annars kan du bulta underifrån i i hyllan och fästa i skivan eller sätta vinkeljärn under, men har du en skiva så lär du kunna sitt på den, har för mig dom kör honeycomb mönster i ikeamöblerna så det är riktigt starkt ändå.

Skickat från mobil
Gammal 2015-07-06, 09:14   #180
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Citat:
Tror inte du har något problem där alls, annars kan du bulta underifrån i i hyllan och fästa i skivan eller sätta vinkeljärn under, men har du en skiva så lär du kunna sitt på den, har för mig dom kör honeycomb mönster i ikeamöblerna så det är riktigt starkt ändå.

Skickat från mobil
Det är alltså inte mellan 2 och 3 som jag oroar mig för, jag tänker på mellan 1 och 2 när den avsågade kanten ska ta upp den nedåtriktade kraften.

Men jag tror nog inte heller att det blir några problem, blir att testa nästa gång jag tagit mig till IKEA.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:00.