Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-15, 10:44   #166
anteriortilt
Registered User

Reg.datum: Oct 2011
Du kanske sitter fel. Tänk på att inte press ut korsryggen när du sitter, dvs sitt inte framåtlutad
anteriortilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-15, 15:45   #167
burkmannen
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av anteriortilt Visa inlägg
Du kanske sitter fel. Tänk på att inte press ut korsryggen när du sitter, dvs sitt inte framåtlutad
Min rygg pallar inte av att sitta i min stol så jag sitter på ett underligt sätt.

Sitter på knäna antingen med rak rygg eller med armbågarna i bordet med framåtlutad rygg fast fortfarande med svank. Vet inte är detta dåligt för ryggen? Får då inte ont av det men förstår att det inte är optimalt.

Senast redigerad av burkmannen den 2012-01-15 klockan 15:46.
burkmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-22, 21:54   #168
burkmannen
Registered User

Lägger in en bild på hur jag står och tänkte bara fråga angående min svank. På bilden ser det enligt mig själv ut som att jag står en bit framåtlutad, dock är bilden sned så vet inte om det bara ser ut som det eller om det verkligen är så. Jag har alltså stretchat illiopsoas i snart 1 år nästan varje dag. Såklart med pauser och inte varje dag men nära därpå. Har även tränat baksida lår och gluttarna. Började stretcha TFL för en vecka sedan ungefär.

Min hållning ser jäkligt sned ut enligt mig själv, även smått framåtroterade axlar?

Är jag blind eller har inte kollo spoiler-taggar? Fan bilden blev lite stor men orkar inte ändra.

Senast redigerad av burkmannen den 2012-01-22 klockan 22:00.
Gammal 2012-01-24, 14:08   #169
burkmannen
Registered User

Bump bump.
Gammal 2012-01-24, 14:17   #170
Järvskan
Shitposter

Järvskans avatar

Reg.datum: Aug 2009
Iliopsoas behöver nödvändigtvis inte vara orsaken till att du svankar, erector spinae och rectus femoris kan också vara stela
Järvskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-24, 16:18   #171
burkmannen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Järvskan Visa inlägg
Iliopsoas behöver nödvändigtvis inte vara orsaken till att du svankar, erector spinae och rectus femoris kan också vara stela
Jag har läst att erector spinae inte kan påverka bäckenets position vid stående.

Har även stretchat quadriceps/rectus femoris det är väl samma stretch för båda? Jag blev snabbt rörligare och stretchen jag gjorde tog mycket mindre, men det blev ingen skillnad annars förutom att min knävärk släppte men det gick alltid tillbaka.

Har du något att säga angående bilden?
Gammal 2012-01-24, 19:29   #172
Järvskan
Shitposter

Järvskans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av burkmannen Visa inlägg

Har du något att säga angående bilden?

Förutom att du svankar så tycks också skulderbladsområdet sticka ut samt att axlarna är aningen framåtroterade, men om du får bort svanken så försvinner kanske också de andra problemen.

Hur gammal är du och hur läge har du svankat? Om du svankat genom tonåren när du vuxit som mest så kan ju problemet finnas i självaste ryggkotorna. Då kroppen byggt upp sig så har den tolkat svanken som normal hållning. Om så är fallet så är det omöjligt att få bort svankproblemet. Detta måste dock röntgas för att bekräftas.

Ett annat typs är att du kunde boka tid till en idrottsmassör och be denne stretcha problemmusklerna.
Gammal 2012-01-24, 19:57   #173
burkmannen
Registered User

Citat:
Förutom att du svankar så tycks också skulderbladsområdet sticka ut samt att axlarna är aningen framåtroterade, men om du får bort svanken så försvinner kanske också de andra problemen.

Hur gammal är du och hur läge har du svankat? Om du svankat genom tonåren när du vuxit som mest så kan ju problemet finnas i självaste ryggkotorna. Då kroppen byggt upp sig så har den tolkat svanken som normal hållning. Om så är fallet så är det omöjligt att få bort svankproblemet. Detta måste dock röntgas för att bekräftas.

Ett annat typs är att du kunde boka tid till en idrottsmassör och be denne stretcha problemmusklerna.
Har haft problem med ryggen i 3 år nu och är 20. Har fått röntgen och inget annat än en degenererad disk hittades men det var för 3 år sedan.

Kan man tänka sig att svanken gjort så att facettlederna fått en ökad belastning och blivit nötta genom åren? Jag har nämligen ont när jag står stilla länge, sitter, stel på morgonen och när jag lutar mig bakåt hugger det till i ryggen. Enligt mig själv låter det väldigt logiskt och kanske därför jag också har en degenererad disk vid L1-L2 som säkerligen är ännu sämre nu? Har läst att diskarna brukar bli det av för mycket svank.

Vad ska en idrottsmassör hjälpa om jag stretchat väldigt frekvent i 1 år utan resultat?

Senast redigerad av burkmannen den 2012-01-24 klockan 20:05.
Gammal 2012-01-24, 20:07   #174
Järvskan
Shitposter

Järvskans avatar

Citat:
Vad ska en idrottsmassör hjälpa om jag stretchat väldigt frekvent i 1 år utan resultat?
Min tanke med att låta en idrottsmassör stretcha dig var ifall du ändå inte stretchat de nämnda musklera tillräckligt väl. Jag slänger bara fram synpunkter som jag kommer att tänka på
Gammal 2012-01-24, 20:10   #175
burkmannen
Registered User

Citat:
Min tanke med att låta en idrottsmassör stretcha dig var ifall du ändå inte stretchat de nämnda musklera tillräckligt väl. Jag slänger bara fram synpunkter som jag kommer att tänka på
Och jag försökte inte alls låta dryg utan bara undrade.
Gammal 2012-01-24, 23:57   #176
Nadreas
Registered User

Nadreass avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Har haft problem med ryggen i 3 år nu och är 20. Har fått röntgen och inget annat än en degenererad disk hittades men det var för 3 år sedan.

Kan man tänka sig att svanken gjort så att facettlederna fått en ökad belastning och blivit nötta genom åren? Jag har nämligen ont när jag står stilla länge, sitter, stel på morgonen och när jag lutar mig bakåt hugger det till i ryggen. Enligt mig själv låter det väldigt logiskt och kanske därför jag också har en degenererad disk vid L1-L2 som säkerligen är ännu sämre nu? Har läst att diskarna brukar bli det av för mycket svank.

Nu har inte jag orkat läsa igenom allt så det kan vara kaka på kaka men isf så kan du bara hoppa över det..
Först och främst så tar du ut din svank för högt upp i ryggen, mellan låg thorakal och hög lumbal. Svanken skall tas ut främst i låg lumbal l5-s1. Detta är väldigt vanligt och kan vara kopplat till din degenerativa disk i just detta höga område. Ja du kan nöta facettleder till följd av en degenererad disk och ja detta leder till liknande symtom som du beskriver.
Detta kan du inte stretcha bort, att iliopsoas (höftböjaren) skall orsaka svank är i stort sätt helt utdömt, fiberriktningen på muskeln tyder på att den endast gör en kompression av ländryggskotorna samt höftleden. Denna kompression kan inte fungera som en bågsträng som böjer bågen pga den tajta lokaliseringen av fibrernas ursprung och fäste.
MEN! Jag skulle börja med att kontrollera stabiliteten i din ländrygg först och främst. En degenererad disk som orsakar förslitningar i facettlederna är ytterst ovanligt i din ålder. Dina symtom visar dock på något som är bra mycket vanligare, en överrörlighet i segmentet där du har din degenererade disk.
Om du tittar på anatomin i ett segment (kota, disk och kota) så sitter det ligament och muskler runt segmentet som skapar stabilitet i varje segment. När disken degenereras så minskar den på höjden vilket leder till att ligamenten och musklerna blir slacka. En metafor är tre klossar staplade på höjd med spända snören på den över och den undre som håller det hela tajt. Om man halverar höjden på klossen i mitten så försvinner stabiliteten och allt blir vajjigt!
En överrölighet visar sig med de symtom du beskriver och detta bör du ta med en erfaren sjukgymnast!

Mvh
Blom
Gammal 2012-01-25, 15:57   #177
burkmannen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Nadreas Visa inlägg
text
Tack för svar. Så att tänka att en förkortat psoas drar i ryggen och gör så man får extra mycket svank (ej genom att bäckenets position ändras men den drar kort och gott ryggen mot sig) och på så sätt fördelas vikten mer på facettlederna och de blir nötta är också fel tänkt?

Sjukgymnasten som jag är hos nu sa att jag har en överrörlighet i ryggen och att det kommer ta lååång tid att bli bra och att jag troligen kommer nå en platå där ryggen inte blir bättre tills jag blir äldre och naturligt stelare. Lät inte så roligt, stämmer detta? Verkar tyvärr göra det eftersom jag aldrig får resultat.

Att stretcha psoas hjälper då mot stelheten och smällandet jag får i ryggen.

Tror tyvärr att min degenererade disk nu blivit en diskbuktning eftersom att jag fått svaga känningar i rumpan/vad efter att jag jobbade. Ryggen började hugga på morgonen och svaga känningar i benen, om det nu inte är pga facettlederna eftersom de hamnat i en ofördelaktig position pga mitt bäcken? Jag menar jag har gått runt med fel rörelsemönster i 3 år med smärta och säkerligen mer utan.

Vad ska jag göra åt min svank? Jag stretchar iliopsoas/TFL och jag tränar hamstrings/gluteus men får inga resultat.

Tack!

Senast redigerad av burkmannen den 2012-01-25 klockan 15:59.
Gammal 2012-01-25, 16:33   #178
TheGhr
Registered User

TheGhrs avatar

Reg.datum: Apr 2010
Funkar bra stretchövningarna. Bara sätta igång för dem som inte orkat än. Några veckor sen är det klart bättre.
Gammal 2012-01-25, 17:13   #179
burkmannen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av TheGhr Visa inlägg
Funkar bra stretchövningarna. Bara sätta igång för dem som inte orkat än. Några veckor sen är det klart bättre.
Jag har stretchat mycket längre än några veckor utan resultat. Höftböjarna har jag stretchat sen april förra året, tränat baksida lår och gluttarna. Förra veckan började jag med TFL stretch.
Gammal 2012-01-25, 18:37   #180
Nadreas
Registered User

Nadreass avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Tack för svar. Så att tänka att en förkortat psoas drar i ryggen och gör så man får extra mycket svank (ej genom att bäckenets position ändras men den drar kort och gott ryggen mot sig) och på så sätt fördelas vikten mer på facettlederna och de blir nötta är också fel tänkt?
Jepp! Forskare från Austrailen bland annat har kollat på anatomin i psoas major och kommit fram till att den inte har den fiberriktning som krävs för att orsaka en angulär rörelse i ryggraden (svankning är en angulär rörelse kring en transversell axel), dess fibrerriktning talar mer för att denna muskel skapar en kompressionkraft som är vinkelrät mot ledytan för varje segment. Det har även kommit en del nya studier där man helt dementerar att psoas major är en höftböjare utan istället endast ser psoas major som en stabiliserande muskel. Detta skall man dock inte se som bevis för något, mer forskning krävs, men det är intressant.

Citat:
Sjukgymnasten som jag är hos nu sa att jag har en överrörlighet i ryggen och att det kommer ta lååång tid att bli bra och att jag troligen kommer nå en platå där ryggen inte blir bättre tills jag blir äldre och naturligt stelare. Lät inte så roligt, stämmer detta? Verkar tyvärr göra det eftersom jag aldrig får resultat.
Jo det stämmer nog tyvärr. Men man kan alltid bygga upp en stabilitet kring bålen med gedigen rehabilitering och du skall absolut inte hänga läpp för detta för du kommer säkert få kanonresultat av ett bra rehabiliteringsprogram!

Citat:
Att stretcha psoas hjälper då mot stelheten och smällandet jag får i ryggen.
Nix. Skador i ryggen är 99.9 av 100 gånger inte muskulärt.

Citat:
Tror tyvärr att min degenererade disk nu blivit en diskbuktning eftersom att jag fått svaga känningar i rumpan/vad efter att jag jobbade. Ryggen började hugga på morgonen och svaga känningar i benen, om det nu inte är pga facettlederna eftersom de hamnat i en ofördelaktig position pga mitt bäcken? Jag menar jag har gått runt med fel rörelsemönster i 3 år med smärta och säkerligen mer utan.
Det vore ju surt helt klart. Men även diskbuktningar blir bättre.
Det kan absolut leda till felaktiga rörelsemönster och kompensatoriska mönster. Men det är något som din sjukgymnast måste korrigera eftersom det brukar vara ganska komplexa system. Googla McKenzie ryggövning och gör det flera gånger om dagen och se om det blir bättre. Men tala helst med din sjg först för att denna övningen kan göra mer illa än gott vid överrörlighet.

Citat:
Vad ska jag göra åt min svank? Jag stretchar iliopsoas/TFL och jag tränar hamstrings/gluteus men får inga resultat.
Sluta stretcha iliopsoas och tfl. fortsätt träna hamstrings och gluteus. Ta kontakt med din sjg och be om ett rehabiliteringsprogram! Börja arbeta med att ta ut din svank längre ner i din rygg (brukar man behöva hjälp med). Undvik att hamna i ytterlägen och träna en massa statiska övningar, typ plankan och höftlyft.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:23.