Citat:
Ursprungligen postat av burkmannen
Har haft problem med ryggen i 3 år nu och är 20. Har fått röntgen och inget annat än en degenererad disk hittades men det var för 3 år sedan.
Kan man tänka sig att svanken gjort så att facettlederna fått en ökad belastning och blivit nötta genom åren? Jag har nämligen ont när jag står stilla länge, sitter, stel på morgonen och när jag lutar mig bakåt hugger det till i ryggen. Enligt mig själv låter det väldigt logiskt och kanske därför jag också har en degenererad disk vid L1-L2 som säkerligen är ännu sämre nu? Har läst att diskarna brukar bli det av för mycket svank.
Vad ska en idrottsmassör hjälpa om jag stretchat väldigt frekvent i 1 år utan resultat?
|
Nu har inte jag orkat läsa igenom allt så det kan vara kaka på kaka men isf så kan du bara hoppa över det..
Först och främst så tar du ut din svank för högt upp i ryggen, mellan låg thorakal och hög lumbal. Svanken skall tas ut främst i låg lumbal l5-s1. Detta är väldigt vanligt och kan vara kopplat till din degenerativa disk i just detta höga område. Ja du kan nöta facettleder till följd av en degenererad disk och ja detta leder till liknande symtom som du beskriver.
Detta kan du inte stretcha bort, att iliopsoas (höftböjaren) skall orsaka svank är i stort sätt helt utdömt, fiberriktningen på muskeln tyder på att den endast gör en kompression av ländryggskotorna samt höftleden. Denna kompression kan
inte fungera som en bågsträng som böjer bågen pga den tajta lokaliseringen av fibrernas ursprung och fäste.
MEN! Jag skulle börja med att kontrollera stabiliteten i din ländrygg först och främst. En degenererad disk som orsakar förslitningar i facettlederna är ytterst ovanligt i din ålder. Dina symtom visar dock på något som är bra mycket vanligare, en överrörlighet i segmentet där du har din degenererade disk.
Om du tittar på anatomin i ett segment (kota, disk och kota) så sitter det ligament och muskler runt segmentet som skapar stabilitet i varje segment. När disken degenereras så minskar den på höjden vilket leder till att ligamenten och musklerna blir slacka. En metafor är tre klossar staplade på höjd med spända snören på den över och den undre som håller det hela tajt. Om man halverar höjden på klossen i mitten så försvinner stabiliteten och allt blir vajjigt!
En överrölighet visar sig med de symtom du beskriver och detta bör du ta med en erfaren sjukgymnast!
Mvh
Blom