Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-25, 13:01   #1756
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
EDIT: Godis funkar bra på cykel dessutom.
Jag vill minnas att Jax satte sig på motionscykeln framför TV:n, ställde upp en skål godis bredvid och cyklade till hela Sagan om Ringen.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 14:03   #1757
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag vill minnas att Jax satte sig på motionscykeln framför TV:n, ställde upp en skål godis bredvid och cyklade till hela Sagan om Ringen.
Been there, done that Förlängda verisonen dessutom. Haha, otroligt sorgligt egentligen.
Gammal 2008-04-25, 14:23   #1758
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Det är helt rätt. Jag får hoppas att jag stöter ihop med Jax innan maran och kan göra en ny optiuppladdning med chips eller bilar.
Gammal 2008-04-25, 14:37   #1759
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Löpning. Långpass

23,69 km
Tid 1:50.22
4:39 min/km

tempokurva.jpg

Det blev ett långpass iallafall. Om än lite kortare än jag önskade. Tidsbristen gjorde att jag fick hålla ett högre tempo.

Negativt: Det här var i princip en maxning. Det är svårt för mig att i nuvarande form hålla ett högre tempo på en så pass lång distans.

Positivt: Min form är inte den bästa nu. Jag är rätt sliten och mina ben var fortfarande inte i toppform efter 30 km-passet i söndags.

Tyvärr har jag inga pulsuppgifter från passen. Det hade varit intressant på de snabba långpassen. Jag har tröttnat på mitt trilskande pulsband som halkar ner hela tiden. Jag får se om jag orkar hitta en lösning på det där. Sport-bh som machine gun nämnde kanske är något.

Förutom svaga ben kändes det bra. Flera långpass i högt tempo börjar äntligen ge resultat. Det känns bra att jag faktiskt fick till ett långpass trots att det såg mörkt ut. På kurvan är det skönt att se hur lite jag var över 5 min/km. Även om det gick lite ojämnt så hade jag några riktigt snabba partier. Bra också att jag inte har en negativ trend på slutet.
Gammal 2008-04-26, 15:59   #1760
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Hudlim vore kanske något?

Grymt pass!

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 20:36   #1761
Jondahl
Registered User

Jondahls avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Tyvärr har jag inga pulsuppgifter från passen. Det hade varit intressant på de snabba långpassen. Jag har tröttnat på mitt trilskande pulsband som halkar ner hela tiden. Jag får se om jag orkar hitta en lösning på det där. Sport-bh som machine gun nämnde kanske är något.
Bra pass igen!

Att pulsbandet inte sitter på plats ordentligt tar jag som ett tecken på att du är i god form. V-form och fettfri mage är väl faktorer som gör det svårare för bältet att sitta på plats
Jondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-28, 11:34   #1762
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Grymt pass!
Citat:
Ursprungligen postat av Jondahl Visa inlägg
Bra pass igen!
Tackar!

Citat:
Hudlim vore kanske något?
Citat:
Ursprungligen postat av Jondahl Visa inlägg
Att pulsbandet inte sitter på plats ordentligt tar jag som ett tecken på att du är i god form. V-form och fettfri mage är väl faktorer som gör det svårare för bältet att sitta på plats
Haha. Jag skulle gärna vilja att det är orsaken. Tyvärr finns det folk i betydligt bättre form än jag som inte har samma problem. Kanske har jag bara varit för tjock och dödat all elasticitet i pulsbandet.
Gammal 2008-04-28, 12:33   #1763
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Söndag

Tennis

1h

Ett pass där jag hade sett fram mot att ha mycket ork eftersom jag hade sprungit så pass lite. Därför var det inte roligt när jag redan under inbollningen kände hur det högg till i vänster knä. Jag vet inte vad som var orsaken. Smärtan kom när jag böjde och belastade benet samtidigt, tex när jag skulle ta bollen långt ner. Jag har hittills varit förskonad från knäproblem och jag hade tänkt fortsätta på den inslagna banan. Det känns lite bättre idag, men om jag går ner på huk märker jag fortfarande av det.

Det är lite ironiskt att det här händer när jag har haft en lugn vecka.
Gammal 2008-04-29, 07:17   #1764
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Styrketräning

50 minuter

Mycket folk som det brukar vara en måndagseftermiddag. Förutom lite trängsel vid vikterna så blev det ett bra pass. Det är bra att den ökade löpmängden och långpassen inte verkar påverka min styrketräning. Tidigare har det hänt att hela kroppen är så trött att även styrketräningen lider efter ett långpass.
Gammal 2008-04-29, 07:24   #1765
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Sammanfattning träning v.17

Styrketräning

2 pass

Med en återställd rygg var det skönt att kunna träna på som vanligt. Även om det inte är några mördande vikter så verkar det vara tillräckligt för mitt allmänna välbefinnande.

Löpning

2 pass
Totalt 28,7 km

Inte mycket att säga. Som tur var så hade jag räknat med en dålig löparvecka. Annars hade jag säkert fått panik. Faktum är att jag fick till ett långpass trots att jag inte hade räknat med det. Den här veckan ser jag däremot fram mot att kunna springa som vanligt igen.

Övrig träning

Tennis
1h

Mitt onda knä var inte så roligt. Det känns ytterligare lite bättre idag. Jag får se om det blir löpning idag eller om jag kastar om lite i träningsplaneringen.

Totalt 5 pass

Klar soffpotatisvarning på den veckan. Däremot var det bra variation på träningen.
Gammal 2008-04-29, 08:05   #1766
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Grattis till ytterligare ett långpass i bra tempo.

Lite oroande att läsa om knät från ditt tennispass men man kan ju inte göra annat än bara hoppas på en engångshändelse och något som går över. Kanske ta det lite lugnare än planerat på nästa löppass eller rentav skjuta upp det?

Dessutom är det alltid lustigt var vissa drar gränsen för "soffpotatis", i ett pass fyller du ju månadskvoten för de flesta Koloiter vad gäller konditionsträning i alla fall. Även års- och t.o.m. karriärskvoten på vissa håll vill jag gissa.
Gammal 2008-04-29, 08:25   #1767
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Grattis till ytterligare ett långpass i bra tempo.

Lite oroande att läsa om knät från ditt tennispass men man kan ju inte göra annat än bara hoppas på en engångshändelse och något som går över. Kanske ta det lite lugnare än planerat på nästa löppass eller rentav skjuta upp det?
Tack!

Jag hoppas också att det bara är något tillfälligt. Det kan ha varit någon form av överansträngning sedan långpasset. Även om det känns bättre idag så lär det på sin höjd bli ett lugnt pass.

Visst har jag oroat mig lite för hur mitt knä ska påverka löpträningen. När det hände var jag däremot mer frustrerad över att jag inte skulle kunna springa som jag ville på tennisen.

Citat:
Dessutom är det alltid lustigt var vissa drar gränsen för "soffpotatis", i ett pass fyller du ju månadskvoten för de flesta Koloiter vad gäller konditionsträning i alla fall. Även års- och t.o.m. karriärskvoten på vissa håll vill jag gissa.
Visst är det lustigt det där. Så länge som vi inte har enats om en klar soffpotatisgräns anser jag mig ligga under den efter liknande veckor. Dessutom antydde machine gun något om en gräns för träningstid som skulle göra att jag jämt är soffpotatis. Att andra slarvar med sin konditionsträning får inte min dåliga träning att bli bättre. På samma sätt som dåliga bänkresultat för mig inte ursäktar andra koloiters resultat.
Gammal 2008-04-29, 08:32   #1768
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Att andra slarvar med sin konditionsträning får inte min dåliga träning att bli bättre. På samma sätt som dåliga bänkresultat för mig inte ursäktar andra koloiters resultat.
Detär en bra poäng och jag resonerar precis på samma sätt. Jag blir inte nöjd med en (i mina ögon) dålig träningsvecka bara för att många andra tränar mindre.

Angående machine guns 10-timmarsvecka så tycker jag den känns lite i överkant faktiskt. Dessutom innebär ju en tidsgräns att det blir lite problematiskt att mära kvalitén också. Man kan ju ta en massa långpass på 90 minuter och skippa intervallträningen, timmarna blir fler men ökningarna sannolikt mindre. Får jag till 6-7 pass där jag känner att åtminstone sex stycken höll riktigt bra kvalité så är jag nöjd med en vecka. Blev det sedan 7 eller 10 timmar är en annan sak.
Gammal 2008-04-29, 13:16   #1769
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Angående machine guns 10-timmarsvecka så tycker jag den känns lite i överkant faktiskt. Dessutom innebär ju en tidsgräns att det blir lite problematiskt att mära kvalitén också. Man kan ju ta en massa långpass på 90 minuter och skippa intervallträningen, timmarna blir fler men ökningarna sannolikt mindre. Får jag till 6-7 pass där jag känner att åtminstone sex stycken höll riktigt bra kvalité så är jag nöjd med en vecka. Blev det sedan 7 eller 10 timmar är en annan sak.
Tror du att du kan lägga in veto i frågan bara för att du klarar alla andra skamgränser? va?

Med dina marathongympass lär det knappast vara några problem att komma upp i träningstid.

EDIT: Nu får du för övrigt skämmas som kallar pass på 90 min för långpass.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-29, 13:56   #1770
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Tror du att du kan lägga in veto i frågan bara för att du klarar alla andra skamgränser? va?
Om skamgränsen ska sättas enväldigt ska det vara av någon som klarar alla andra skamgränser. Därför är ditt förslag om 10 h ogiltigt.

Citat:
EDIT: Nu får du för övrigt skämmas som kallar pass på 90 min för långpass.
Det säger inget om hur snabbt man springer det. Frågan är om ett pass på 20 km ska räknas som ett långpass om personen tar 3h på sig. Om vi bara ska räkna tidsåtgång kommer snart en väldans massa stavgångare och crosstrainertomtar (hej Eddie) klara skamgränsen.

Diskussionen om vad som ska räknas av tid, distans och ansträngningsnivå för mina tankar till ett annat ämne. Nämligen möjligheten att gradera pass kvalitets- och ansträngningsmässigt. Det borde finnas en officiell gradering av ett pass där variabler som distans, tempo etc är med. På så sätt skulle 5 km på sub 19 minuter kunna värderas lika högt som 30 km i makligt tempo. Det svåra är huruvida den individuella ansträngningen ska vägas in. Pulsnivå skulle tex kunna användas. Nackdelen med det är att det blir svårare att mäta eftersom alla inte har en pulsklocka. Dessutom skulle en dåligt tränad person med hög ansträngningsnivå på ett pass riskera att räknas lika högt som en elitlöpare när han/hon joggar maran på sub 3h.

Det finns ingen genväg till den perfekta löparstatistiken.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:37.