Äran är inte helt min Rickard, sambon var den som kom med svaret. Men hon är konditionsidrottare så hon räknas inte.
Cry me a river, olympic weightlifter.
__________ PS. Ville hitta nån fyndig meme om besvikelse och gråt. Så jag googlade "u gonna cry". Google kom tillbaka med barnförbjudna saker. Klicka inte, det är fan inte okej.
Tio dagar kvar tills tävling. Så sju till åtta dagar kvar att lära mig det där som kallas tyngdlyftning.
Så länge jag håller upp bröstet, ner röven och scoopar ordentligt så blir det ju bra lyft. Nu måste jag bara börja göra det hela tiden. För håller man inte ner röven, då får man massa jobbigt moment i ryggen och orkar inte hålla den. Då kan man inte generera kraft med höften, går upp på tårna och hela lyftet blir pannkaka. Framsida lår borde vara ganska skyldig här va?
Funderade på en grej när jag tittar på dina lyft. Har tidigare studerat Jon Norths instruktionsvideos och han pratar om att nå en position i slutet av ryckdraget han kallar arch angel. Att sträcka ut kroppen och trycka igenom höften. Du verkar inte trycka igenom höften så att kroppen bildar en "(". Handlar det om olika teknik eller nåt som kommer efter fler år under stången? Och hur i helvete får man stången att låta när den juckas på, jag juckar tills höften nästan sprängs utan att stången låter tillbaka...
Och; hur viktiga är skorna? Chuck Taylors är helt fel eller?
Har haft huvudvärk sedan i fredags och mest sovit och varit slö.
Men kunde inte hålla mig borta idag ändå. Gick väl bättre än väntat men inte bra. Inte mycket till tryck eller fart i kroppen.
Var nära på 100 hela tiden, hade jag bara varit mer på hugget så hade jag gjort det och mer kändes det som.
Måste bli lite bättre på att trycka in knäna under stången och låta stången gå till höften istället för tvärt om.
Stöt.
70/1 80/1 90/1 100/1 110/1 120x 120/1 130x
Gick väldigt fint upp till 110, vändningarna satt fint, stången flög upp osv. Men på 120 fick jag världens rullgardin på första. 130 kändes inte som några problem, ända tills jag tog tag i stången, där började jag tänka på rullgardin osv. så den clarkade jag.
Ryckdrag.
100/3 x3 och lite varianter på 70.
Kändes bra, hittade höften bra osv.
Knäböj fram.
80/5 110/5
Blä inte idag.
Rullning framsida lår.
Rätt okej ändå med tanke på att när jag var ute och gick tidigare idag fick lust att sätta mig ner och vila.