Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-06, 20:02   #1681
Zoidy
Midnight toker

Zoidys avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Davvesk Visa inlägg
Jo men jag tänkte att damien thorne där han har ju 150kg 1rm och jag har 100kg 1rm. Jag tänkte bara hur mycket jag ska sänka i schemat där som han har version 2 då. De jag ville få fram men lyckades tyvärr inte Om någon bara kunde hjälpa mig snabbt hur jag ska räkna ut det, Eller säga hur jag ska gå tillväga
Längst upp i schemat finns det en ruta där man ska fylla i sitt 1RM. Från början står där 150, fyll i 100 där istället så ändrar sig alla andra siffror i schemat automatiskt

Senast redigerad av Zoidy den 2011-05-06 klockan 20:05.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-06, 22:26   #1682
Davvesk
Registered User

Davvesks avatar

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy Visa inlägg
Längst upp i schemat finns det en ruta där man ska fylla i sitt 1RM. Från början står där 150, fyll i 100 där istället så ändrar sig alla andra siffror i schemat automatiskt
Aha, schysst. Har precis installerat office
Davvesk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-06, 22:51   #1683
revilo
Registered User

Reg.datum: May 2009
Har fått en känning i axeln sedan jag för några dagar sedan tog i lite väl mycket i axelpressen, körde 2or med 30 kgs hantlar när jag brukar köra 4-6 på 26 kgs hantlarna. Ska avstå från rena axelövningar imorn, men är nog lite för sugen på mitt MM2K-pass för att skippa det också.. vi ser hur det går.
revilo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 13:43   #1684
alfahenke
Registered User

Reg.datum: Jan 2010
MM2k v2

Har precis kört pass 12 i nya mm2k v2.

Där stog det att jag skulle köra 1x92.5 1x105 1x110 Negativa 1x117.5 1x117.5 kg.

Tyvärr så failade jag på 110. Riktigt tråkigt och ärligt talat så trodde jag att jag innan jag tränade idag skulle klara det. Känns som om jag redan varit starkare i programmet men nu gått ner lite.

Undrar om det är någon idé att ändra något i programmet så här sent? Har annars alltid klarat det jag skulle i programmet.
alfahenke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 13:48   #1685
Jr.
Registered User

Jr.s avatar

Reg.datum: Apr 2007
Om jag var du hade jag bara kört samma pass nästa gång du kör bänk igen. Kan det inte bara ha varit en dålig dag?

Ligger typ på samma pass som du i MM2K. Första gången jag kör det, och jag är sjukt nöjd över ökningarna

Hade tagit 115kg för väldigt länge sen, innan jag började med schemat tog jag 112.5kg, men skrev in 110kg istället.
Har klarat alla pass hittills och fick förra veckan upp både 115 och 120 lätt efter varann, sjukt nöjd

Tummen upp till det här schemat!
Jr. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 14:01   #1686
alfahenke
Registered User

Hehe okey nice som fan. Ja jag vet inte, nästa pass är det failtest och sedan är det lättpass. Sen maxningen.

Failtesten har jag hela tiden klarat. Så funderar på att bara köra på. Sen får det gå som det går helt enkelt.
Gammal 2011-05-30, 14:02   #1687
Jr.
Registered User

Jr.s avatar

Reg.datum: Apr 2007
Ja, varför inte Som du säger är du ju nästan klar. Vad var ditt tidigare max?
Jr. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-30, 14:04   #1688
Zoidy
Midnight toker

Zoidys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av alfahenke Visa inlägg
Hehe okey nice som fan. Ja jag vet inte, nästa pass är det failtest och sedan är det lättpass. Sen maxningen.

Failtesten har jag hela tiden klarat. Så funderar på att bara köra på. Sen får det gå som det går helt enkelt.
Kör på precis som schemat säger. Det finns absolut ingenting som säger att du måste ha klarat av både 105 och 110. De repetitionerna är till för att du ska känna efter ungefär hur du ligger till inför maxningen. Kör sista failtestet, och sen tar du vilovecka (lättpass, bara bänk), och förhoppningsvis ökar du dig nåt kg till maxningen, och fixar 110 kg då. Noja inte för att du missade 110 första gången. Oftast är man nertränad så långt in i programmet, och blir lite lite starkare efter en vilovecka.

Testa 110 på maxningsdagen så fixar du det säkert
Gammal 2011-05-30, 14:04   #1689
alfahenke
Registered User

Aldrig lyft mer än 100 kg men det var inte max då som det kändes. Men hur som så har jag aldrig lyft 105 så det är ju iaf en ökning
Gammal 2011-05-30, 14:05   #1690
alfahenke
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy Visa inlägg
Kör på precis som schemat säger. Det finns absolut ingenting som säger att du måste ha klarat av både 105 och 110. De repetitionerna är till för att du ska känna efter ungefär hur du ligger till inför maxningen. Kör sista failtestat, och sen tar du vilovecka (lättpass, bara bänk), och förhoppningsvis ökar du dig nåt kg till maxningen, och fixar 110 kg då. Noja inte för att du missade 110 första gången. Oftast är man nertränad så långt in i programmet, och blir lite lite starkare efter en vilovecka.

Testa 110 på maxningsdagen så fixar du det säkert

Ja det får bli något sådant.

Tack för input alla
Gammal 2011-06-14, 17:51   #1691
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Jag har nu börjat med MMK2, är inne på diet och har haft en en liten svacka i styrkan så jag skrev in 2,5kg mindre än mitt 1RM. Blir det för lätt får jag höja när jag testar första failsetet.

Men nu till en fråga, när jag kollar excelupplägget så ser jag att på pass 12 ska passet avslutas med 1 set 1 rep på 10kg mer än vad man skrev in som 1RM. Det betyder att man ska ha ökat 10kg på 6 veckor innan programmet ens är klart. Tycker det låter lite väll mycket men hoppas så klart att jag ska klara detta.

Men med tanke på att folk gör ökningar på 7,5-12,5kg så är det ju lite märkligt att man beräknas ha ökat 10kg redan på pass 12 utan att ens ha gjort det sista maxtestet.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 18:02   #1692
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Jag har nu börjat med MMK2, är inne på diet och har haft en en liten svacka i styrkan så jag skrev in 2,5kg mindre än mitt 1RM. Blir det för lätt får jag höja när jag testar första failsetet.

Men nu till en fråga, när jag kollar excelupplägget så ser jag att på pass 12 ska passet avslutas med 1 set 1 rep på 10kg mer än vad man skrev in som 1RM. Det betyder att man ska ha ökat 10kg på 6 veckor innan programmet ens är klart. Tycker det låter lite väll mycket men hoppas så klart att jag ska klara detta.

Men med tanke på att folk gör ökningar på 7,5-12,5kg så är det ju lite märkligt att man beräknas ha ökat 10kg redan på pass 12 utan att ens ha gjort det sista maxtestet.
Var är frågan?

Hursomhelst, så konstigt är det väl inte, dom ökningar som folk brukar ha (7,5-12,5 kg som du säger) är ju efter programmets slut vilket är 7 veckor, och då är det inte alls omöjligt att man ökat 10 kg efter 6 veckor.
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 18:09   #1693
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Var är frågan?

Hursomhelst, så konstigt är det väl inte, dom ökningar som folk brukar ha (7,5-12,5 kg som du säger) är ju efter programmets slut vilket är 7 veckor, och då är det inte alls omöjligt att man ökat 10 kg efter 6 veckor.
Nej det blev väll egentligen ingen fråga, ville nog mer ha bekräftelse på att jag självklart kommer att öka minst 10kg ;-)

Men nej det var väll ingen fråga mer en liten reflektion över att det låter som stora ökningar. Men det ska bli kul att se vad det kan ge.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 18:13   #1694
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Reg.datum: Jan 2009
Det gäller att du tror på det också, det gör skillnad!

Håll komplementen (andra pressövningar) till ett minimum eftersom du är på diet med allt vad det innebär, skulle jag säga.
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-14, 22:44   #1695
Zoidy
Midnight toker

Zoidys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Nej det blev väll egentligen ingen fråga, ville nog mer ha bekräftelse på att jag självklart kommer att öka minst 10kg ;-)

Men nej det var väll ingen fråga mer en liten reflektion över att det låter som stora ökningar. Men det ska bli kul att se vad det kan ge.
Sen är det ju inte så att det är hela världen om du missar det lyftet på 10 kg över ditt 1RM heller. Killen över dig i tråden undrade över precis samma sak, se det snarare som ett test för att du själv ska veta ungefär hur landet ligger innan maxningen. Det innebär absolut inte på något sätt att du ska minska ditt inskrivna 1RM för att du missar ett lyft på 10 kg över eller nånting sånt konstigt

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:55.