2006-10-12, 14:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Har ni inga andra konditionsmaskiner på ditt gym, typ rodd, crosstrainer, trappmaskin, whatever.. eller tycker du att det är ännu tråkigare än cykel?
Fick fö diagnosen benhinneinflammation vid infästningen av soleus idag  Dock med goda prognoser för tillfrisknande, jag får börja testspringa igen redan om en vecka  (har kört alternativträning i ca en månad redan). Får hoppas det går vägen. Jag kan iaf rekommendera ett naprapatbesök för dina stackars smalben.
|
Vi har roddmaskiner och crosstrainers men jag tycker ännu sämre om dem.
Jag har skrivit i din rehabtråd. Bra att du kunde få en diagnos. Jag får väl också pallra mig i väg till en naprapat. Tills dess ligger jag lågt med löpningen. Kommer jag tillbaka ska jag bli bättre än någonsin och dessutom en jäkel på motionscykel.
|
|
|
2006-10-14, 21:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2006
|
Råkade kolla på din tråd, ja e också lite sån där som sysslat mycket me både konditionsträning och styrka sida vid sida. Tips på mål: Gör klassikern! Det är ett mandomsprov i gamla mått mätt! Vätternrundan som delmoment sätter även en spärr för de som inte tränar seriöst.
|
|
|
2006-10-16, 07:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av kollebolle
Råkade kolla på din tråd, ja e också lite sån där som sysslat mycket me både konditionsträning och styrka sida vid sida. Tips på mål: Gör klassikern! Det är ett mandomsprov i gamla mått mätt! Vätternrundan som delmoment sätter även en spärr för de som inte tränar seriöst.
|
Japp. Klassikern känns som en riktigt bra utmaning. Mitt mål är att göra den någon gång. Problemet är att den kräver mycket planering vad gäller utrustning, resor och anmälningar. Det kostar både tid och pengar.
|
|
|
2006-10-16, 14:42
|
|
Registered User
|
Marklyft
Tom stång: 12
80 kg: 5,5,4,4
Hantelpress
33,5 kg: 4,3,3
Hantelrodd
38,5 kg: 4,4
Hantelcurl
21 kg: 4,3,4
Crunches
15 kg: 12,10,8
Sittande axelpress
23,5 kg: 4,4
Enarms hantelextension
13,5 kg: 3,3,2
Var bortrest i helgen och motionen bestod i att gå i affärer. Dieten bestod i att äta massor god mat och dricka vin till. En kort sagt trevlig helg och träningen gick förvånansvärt bra idag.
|
|
|
2006-10-17, 12:45
|
|
Registered User
|
45 minuter cykel idag igen. Den här gången kom jag på den briljanta idén att ta med mig mp3-spelaren. På så sätt slapp jag höra den förbannade radion.
|
|
|
2006-10-18, 10:58
|
|
Registered User
|
Knäböj
90 kg: 5
100 kg: 3
110 kg: 2,3 PB
Lårcurl
45 kg: 8
55 kg: 6
60 kg: 4,4 PB
Hantelrodd
38 kg: 4,5
Hantelcurl
23,5 kg: PB
Sittande hantelpress
23,5 kg: 5,4
Crunches
15 kg: 13,11,8
Enarms hantelextension
13,5 kg: 5,3,3
Bra pass idag. Trodde inte jag skulle klara ökningen i knäböj eftersom jag var lite stel i ryggen men jag kände mig så pass stark vid 90 kg. 100 kg börjar jag få bra balans på nu men jag märkte att tekniken var dålig på 110. Lårcurlen lär ni nog inte få se fler ökningar i eftersom jag nu har maxat ut viktmagasinet. Trodde aldrig jag skulle göra det i en övning. Iofs säger det nog mer om mitt gym än om min styrka.
Jag bestämde idag att jag kör tom nästa vecka med alternativ konditionsträning och efter det ska jag göra ett försök att köra igång så smått med löpningen. Det är dock skynda låååååååååångsamt som gäller. Jag ska börja med två pass i veckan och dagen efter knäböj kör jag i stället cykel. Passen ska bara ligga på några km och ingen kvalitetsträning. Fungerar det utan smärtor får vi se vad jag gör sedan.
|
|
|
2006-10-19, 10:55
|
|
Registered User
|
Idag tog jag min mp3-spelare och gick till gymmet för 45 minuter rolig cykling. Jag börjar nästan bli bra på det här nu. Jag lyckas klämma ut fler och fler kalorier med den där cykeln. Tyvärr fick jag lite mjölksyra. Vet inte om det beror på gårdagens knäböj.
Mp3-spelare till gymmet är nog den bästa idén sedan skivstången uppfanns. Den tråkiga cyklingen kändes lite mindre tråkig och jag slapp stresshormoner orsakade av Mix Megapol. Tyvärr visade TVn framför mig TV4 så helt optimalt var det inte...
|
|
|
2006-10-23, 07:54
|
|
Registered User
|
I helgen var jag bortrest och utnyttjade det fantastiska gym som fanns på hotellet. Det bestod av en multimaskin som var trasig. Det blev till att sätta sig på cykeln och köra lite konditionsträning innan jag gick till bubbelpoolen.
|
|
|
2006-10-23, 13:37
|
|
Registered User
|
Marklyft
80 kg: 4,4,4,4
Hantelpress
31 kg: 6,4,4
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Hantelcurl
21 kg: 4,3,3
Sittande axelpress
21 kg: 6,4
Enarms hantelextension
11 kg: 6,6,6
Crunches
15 kg: 10,5,5
Fattar inte varför jag var så bedrövligt svag i magen idag. Visserligen ska det här vara en lätt vecka men någon måtta får det vara. Helgen måste ha tagit hårt på mig.
Jag har lyckats få lite ont i mina smalben igen. Antar att det är orsakat av att jag gick väldigt mycket i helgen. Inte kul. Imorgon blir det cykel.
|
|
|
2006-10-24, 14:57
|
|
Registered User
|
Cyklade 25 minuter idag. Körde med rätt hög intensitet och fick en ordentlig pulshöjare.
|
|
|
2006-10-25, 20:58
|
|
Registered User
|
Hantelcurl
21 kg: 5,5,4
Sittande axelpress
21 kg: 6,5
Hantelrodd
33,5 kg: 6,6
Enarms hantelextension
11 kg: 7,6,6
Crunches
15 kg: 12,12,10
Blev ett rent discopass idag. Jag vågade inte köra knäböj eftersom smalbenen kändes i måndags.
|
|
|
2006-10-26, 11:00
|
|
Registered User
|
Cykel med intervaller 20 minuter.
Funderar nu på hur jag ska göra med löpningen. Min magkänsla säger att den ursprungliga planen att börja springa nästa vecka inte är så bra. Jag vill inte börja för tidigt och sedan upptäcka att problemen är kvar. Å andra sidan har jag enorm löparabstinens och känner mig som jordens mest otränade.
|
|
|
2006-10-27, 13:45
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Jag har varit hos en naprapat ett par ggr med mina stackars benhinnor och har nu fått följande rehabprogram att följa:
1 pass riktigt långsamt
1 pass lite snabbare
1 pass vanlig löphastighet
Sedan förlänga sträckan och börja om med snigelhastighet och öka tempot successivt på tre pass. Starta på ca 3 km och öka sträckan med några hundra meter per tempocykel. Att försöka ha 2 vilodagar från löpning mellan varje löppass kan vara vettigt.
Om jag får ont ska jag bara hoppa över ett pass och sedan fortsätta.
Kan tillägga ett par andra tips hon kom med som att kyla aldrig kan vara dåligt, medan värme inte är så jättebra alltid, t.ex. direkt efter ett pass eller när man har akut ont. Men det känner man också, har man på värme (liniment eller värmeomslag el likn) vid de tillfällena kommer det kännas obehagligt. När skadan inte längre är i ett akut skede kan dock värme vara bra. Massage är bra, fast inte rakt på det ömma området utan mer längs med musklerna i underbenet.
Kanske nåt du kan ha nytta av? Fast bäst är förstås att själv gå till en naprapat eller sjukgymnast och få ett eget rehabprogram.
Hoppas det känns bättre snart.
|
|
2006-10-27, 17:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Vad ligger vikten på nu?
|
2006-10-28, 07:57
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Jag har varit hos en naprapat ett par ggr med mina stackars benhinnor och har nu fått följande rehabprogram att följa:
1 pass riktigt långsamt
1 pass lite snabbare
1 pass vanlig löphastighet
Sedan förlänga sträckan och börja om med snigelhastighet och öka tempot successivt på tre pass. Starta på ca 3 km och öka sträckan med några hundra meter per tempocykel. Att försöka ha 2 vilodagar från löpning mellan varje löppass kan vara vettigt.
Om jag får ont ska jag bara hoppa över ett pass och sedan fortsätta.
Kan tillägga ett par andra tips hon kom med som att kyla aldrig kan vara dåligt, medan värme inte är så jättebra alltid, t.ex. direkt efter ett pass eller när man har akut ont. Men det känner man också, har man på värme (liniment eller värmeomslag el likn) vid de tillfällena kommer det kännas obehagligt. När skadan inte längre är i ett akut skede kan dock värme vara bra. Massage är bra, fast inte rakt på det ömma området utan mer längs med musklerna i underbenet.
Kanske nåt du kan ha nytta av? Fast bäst är förstås att själv gå till en naprapat eller sjukgymnast och få ett eget rehabprogram.
Hoppas det känns bättre snart.
|
Tack! Jag ska prova det där sedan när jag kommer igång igen. Om jag hittar en bra naprapat går jag självklart dit.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:35.
|

|