Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Var Palme bra?
Han var rätt dålig 17 13.93%
Palme tycker jag varken bu eller bä om, jag är neutral 9 7.38%
Palme var ganska bra 17 13.93%
Jag vet inte 30 24.59%
Palme var fullständigt vidrig! 37 30.33%
Palme var fantastisk! 12 9.84%
Antal röster: 122. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-03, 09:43   #151
Macroman
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av lillaPiggy Visa inlägg
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ska...ternationellt/

nu är det bara EU med där, i världen så ska vi nog hitta fler med högre skattetryck
Inte bara EU utan OECD så USA, Kanada, Australien och några sydamerikanska länder är med. Sverige och Danmark brukade ju turas om som etta innan Alliansens skattesänkningar samt några europeiska höjningar rumsterade om i toppen. Har iofs hört att from i år är vi i topp igen efter årets skattehöjningar.

Noteras bör att övriga pallplatser från 1970 USA och Schweiz ligger i botten på listan med ett skattetryck på runt 26 %....

Sanningen är att vi nog hade varit rikast i världen om vårt skattetryck legat på deras nivå från 1970 och framåt.

Senast redigerad av Macroman den 2016-03-03 klockan 09:44.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-03, 10:09   #152
Landström
Registered User

Landströms avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
I 16 år hade Castro styrt Kuba när Plame besökte det. Inga val hade hållits och tusentals hade avrättats på grund av sina politiska åsikter. När Palme var det var tusentals fängslade på grund av sina politiska åsikter. Palme var den första regeringschefen som besökte landet efter revolutionen och gav på så sätt legitimitet till diktaturen. Han kritiserade ingenting och han beundrade berättade även hur han beundrade Castro. Det finns bara ett ord för det och det är: Vidrigt.
Palme var först, ja. Det var kontroversiellt, ja. Ifrågasatt, ja. Framgångsrikt? -Tveksamt.

Men ingen kan beskylla Palme för att inte vara modig. Med facit i hand så var det inte så lyckat men med tanke på vad syftet var så ger det legitimitet till besöket (och inte till diktaturen). Just det att ingen tidigare agerat så som Palme gjorde så visste naturligtvis ingen vad som skulle kunna komma ut av det.

Bara löjligt att påstå att Palmes syfte var nåt annat än den officiella, nämligen att försöka få Kuba att släppa lite på sin beroendeställning gentemot Sovjet.

Om statsbesök, idrottsevenemang o.d. ger legitimitet eller inte till en stat med tveksamt styre är en ständigt pågående fråga. Hur många statsbesök i Kina har inte ifrågasatts? OS i Kina? Var snack om att bojkotta. Osv..

Citat:
Ursprungligen postat av Hövdingen Visa inlägg
Palmes påstådda kompetens.

Jag har heller aldrig förnekat att han var en slipad politiker. Det är jag övertygad om att han var.
Tänker inte lägga upp nåt sånt eftersom du inte är intresserad. Hade den här tråden handlat om politik från första början så hade jag kanske inte skrivit öht. Vi har olika politiska åsikter och är nåt jag inte är så intresserad av att diskutera på just det här forumet. Men när det läggs upp det brunaste bajs så kan jag inte låta bli att försöka ta bort det.

Jag tolkade det som att du mer eller mindre förnekade Palmes färdigheter. Nu gör du tydligen inte det, så då kan vi nöja oss där.
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3

Senast redigerad av Landström den 2016-03-03 klockan 10:12.
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-03-03, 15:31   #153
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk

Reg.datum: Jul 2015
Citat:
Ursprungligen postat av lillaPiggy Visa inlägg
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ska...ternationellt/

nu är det bara EU med där, i världen så ska vi nog hitta fler med högre skattetryck
Generellt så har Europa högst skatter i världen, även om listan inkluderar många länder utanför Europa, vilka samtliga har lägre skattetryck än OECDs snitt, som är lägre än Sveriges skattetryck. Det kan mycket väl vara så att det finns nåt U-land som har väldigt höga skatter på den vita delen av BNP, men då har de generellt en större andel av sin ekonomi svart och de höga skatterna är del av problemet varför landet inte utvecklas snabbare.

Men hur som helst så var Sveriges skattetryck från Palmes tid och fram till regeringen Reinfeldt högst eller näst högst i världen och det var under Palmes tid som Sverige ökade sitt skattetryck i snabbast takt. Kritiken består. Laffer skrattar åt oss. Astrid Lindgren blir borgare.
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Palme var först, ja. Det var kontroversiellt, ja. Ifrågasatt, ja. Framgångsrikt? -Tveksamt.

Men ingen kan beskylla Palme för att inte vara modig. Med facit i hand så var det inte så lyckat men med tanke på vad syftet var så ger det legitimitet till besöket (och inte till diktaturen). Just det att ingen tidigare agerat så som Palme gjorde så visste naturligtvis ingen vad som skulle kunna komma ut av det.

Bara löjligt att påstå att Palmes syfte var nåt annat än den officiella, nämligen att försöka få Kuba att släppa lite på sin beroendeställning gentemot Sovjet.

Om statsbesök, idrottsevenemang o.d. ger legitimitet eller inte till en stat med tveksamt styre är en ständigt pågående fråga. Hur många statsbesök i Kina har inte ifrågasatts? OS i Kina? Var snack om att bojkotta. Osv..
Man behöver inte påstå att Palme inte var modig. Han gick runt på stan utan livvakt en sen kväll. Det är modigt. Modig!=kompetent. Och f ö det den här tråden handlar om är inte om Palme var kompetent eller inte utan om han var bra. Kompetent!=bra.

Kina(anno 2005-framåt)!=Kuba(1970-tal). Förstår inte skillnaden? Tusentals politiska motståndare mördade och fängslade i ett land med några miljoner invånare. Kina må ha varit värre då men den tiden för OS och nutida kritiserade statsbesök så talar vi troligen om färre fängslade och avrättade politiska motståndare än Kuba på 1970-talet i ett land med hundra gånger större befolkning.

Han ökade skattetrycket in absurdum, han försvarade politiker som var föremål för brottsundersökningar på grund av politisk färg, han var inkonsekvent genom att måla ut demokratier som mänsklighetens fiender och genom att ge legitimitet till vissa diktaturer/diktatorer med tveksamt syfte, och han använde en retorik som alienerade de av annan politisk åsikt istället för att söka samförstånd med dessa. Allt detta är anledningar till varför jag tycker han var dålig, dålig för Sverige, men han kan ju mycket väl ha gjort allt detta så att det tjänade hans agenda och då var han ju högst kompetent.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:26.