2015-07-12, 12:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2012
|
Hatar Schyman och hennes ideologi men måste faktiskt hålla med henne här. Orkar inte läsa artikeln och jag antar att mycket där handlar om att män trycker för mycket kött. Men vi skulle nog må bra av att byta ut några köttdagar till vegetariska dagar. Inte så att man kommer tyna bort om man käkar vegetariskt 1-2 ggr i veckan.
Enda negativa jag ser med en köttskatt är att vi kommer köpa mer kött från utlandet och slå ut våra bönder ekonomiskt.
|
|
|
2015-07-12, 13:08
|
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Skatten lägger man säkert på allt kött. Lär bli tuffa förhandlingar med resten av EU.
|
|
|
2015-07-12, 13:14
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2012
|
Som sagts tidigare, rapporten om 51% är helt fel. Det är påvisat flera gånger. Här är t.ex våra nationella utsläpp: http://www.naturvardsverket.se/Sa-ma...nella-utslapp/
Senast redigerad av anvihl den 2015-07-12 klockan 13:16.
|
|
|
2015-07-12, 13:20
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Varför skulle man må bra av köttfria dagar? Testa att käka extra mycket kött ett par dagar, och väldigt mycket av det. (Tänk dig stora portioner och tallriksmodellen, fast 3/4 animaliska produkter) och jag vågar nästan lova dig att du kommer att må bättre än på länge, både fysiskt och mentalt.
Sen att folk dör i hjärtinfarkt eller cancer pga. kött...tja, vi kommer alla dö av något förr eller senare, men på vägen dit är det nyttigt att förse kroppen med stora mängder animaliskt protein.
|
|
|
2015-07-12, 13:23
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Nov 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Inte i Sverige. Nb att "vanlig mat" inte är den hälsoreligionens nattvard som krävs för att vara "optimal" Kolozzeum style.
|
Va? Jag förstår inte vad du menar faktiskt 
Cheeseburgare och pommes är billigare än husmanskost.
Och hade tex inte det varit så billigt med McDonalds, chips, chokladkakor hade högstadieelever ätit skollunchen ist för att springa och köpa skräp
|
|
|
2015-07-12, 13:35
|
|
|
nattzor
Reg.datum: Feb 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av jenni
Skräpmat är ju billigare än vanlig mat, det är något som isf bör ändras
|
Har du något förslag på hur man ska ändra det?
|
|
|
2015-07-12, 13:38
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av tlk
Har du något förslag på hur man ska ändra det?
|
Skatten? Höj på skräpmat, sänk på vanlig lagad husmanskost
Om en unge går in på rasten med en tia på ica, inte köper hen ett äpple och en banan eller en ostfralla och mjölk, hen köper en billig Cola-kopia och det billigaste chipset, för det är billigare och hen får mer för pengen
Senast redigerad av jenni den 2015-07-12 klockan 13:40.
|
|
|
2015-07-12, 13:42
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2015
|
Skräpmat är sällan billigare än att laga mat från basvaror däremot är det bekvämt, snabbt och smakar "gott".
|
|
|
2015-07-12, 13:42
|
|
|
nattzor
Reg.datum: Feb 2013
|
Citat:
Skatten? Höj på skräpmat, sänk på vanlig lagad husmanskost
|
Jag gillar ju då skatt som ett kontrollmedel (moms i det här fallet dårå) men just vad gäller "skräpmat" och "vanlig lagad mat" så har jag lite svårt att se hur det skulle bli implementerat. Någon måste liksom först dra upp riktlinjer för vad som är just "skräpmat" (Danmark försökte väl med fettskatt och/eller sockerskatt eller hur det nu var). Det är ju lite lätt att komma med "skräpmat är dåligt" men ska det regleras så måste saker och ting specificeras hyfsat exakt.
|
|
|
2015-07-12, 13:46
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av MiShka
Skräpmat är sällan billigare än att laga mat från basvaror däremot är det bekvämt, snabbt och smakar "gott".
|
Fast pris ut på färdiglagat husman blir dyrare
Citat:
Ursprungligen postat av tlk
Jag gillar ju då skatt som ett kontrollmedel (moms i det här fallet dårå) men just vad gäller "skräpmat" och "vanlig lagad mat" så har jag lite svårt att se hur det skulle bli implementerat. Någon måste liksom först dra upp riktlinjer för vad som är just "skräpmat" (Danmark försökte väl med fettskatt och/eller sockerskatt eller hur det nu var). Det är ju lite lätt att komma med "skräpmat är dåligt" men ska det regleras så måste saker och ting specificeras hyfsat exakt.
|
Man kan ju ta till näringslära, hur mycket nytta har kroppen av måltid X vs måltid Y, det borde ju gå att sammanställa rätt enkelt och dra slutsats från det
|
|
|
2015-07-12, 13:56
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2015
|
Citat:
Fast pris ut på färdiglagat husman blir dyrare
Man kan ju ta till näringslära, hur mycket nytta har kroppen av måltid X vs måltid Y, det borde ju gå att sammanställa rätt enkelt och dra slutsats från det
|
Jasså? Ge lite exempel?
|
|
|
2015-07-12, 14:01
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Svensken äter en 84% fiberlös kost. Kan vara bra att få folk att äta mindre av det grå-svarta.
|
|
|
2015-07-12, 14:02
|
|
|
Väsby EPA raggare
Reg.datum: Dec 2006
|
Mindre fisk? Why?
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
|
|
|
|
2015-07-12, 14:03
|
|
|
Banned User
|
Är kaffe och te på samma nivå som godis och glass ???
|
|
|
2015-07-12, 14:08
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2014
|
Citat:
Är kaffe och te på samma nivå som godis och glass ???
|
Om man ska jämföra livsmedel enligt ditt förslag nedan så är godis och glass betydligt bättre än kaffe och te.
Citat:
hur mycket nytta har kroppen av måltid X vs måltid Y, det borde ju gå att sammanställa rätt enkelt och dra slutsats från det
|
|
Skriver och pratar om styrketräning på Styrkelabbet.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:04.
|

|