2011-02-22, 12:39
|
|
Midnight toker
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp79
Det är ju för att de fått helt snedvriden syn på mat från första början.
Alltför många människor ser mat huvudsakligen som en feel-good produkt och i andra hand som essentiellt bränsle som ska täcka in alla vitaminer/mineraler/fettsyror etc. Alltså köper man hellre ett skrovmål på Sibylla än äter kyckling med grönsaker en Tisdag-kväll. Inte så konstigt på ett sätt eftersom vitt mjöl i t ex hamburger-brödet delvis bryts ned till opioida peptider, vilka gör oss lugna, trötta och lite gladare. Kopplingen snabba kolhydrater, tryptofan > serotonin är också viktig.
På samma sätt äter man hellre snabbmakaroner med ketchup och köttbullar än grönsakerna. Det smakar spontant godare, men det finns ingen tanke på matens innehåll. Livsmedelsjättarna är nog några av de värsta och lurigaste företagen, kanske t om värre än läkemedelsindustrin.
|
Skulle tro att det helt enkelt är så att standarden på allting har höjts. Förr i tiden så var standarden för antalet rum man hade per familj mycket lägre än idag tex, det var absolut ingen självklarhet att alla barnen skulle ha eget rum. På samma sätt kunde man inte heller välja och vraka mellan vilken mat man skulle äta, och då skulle man bara äta det på tallriken, annars fick man gå utan. På samma sätt kanske man inte kunde klaga över ergonomin på jobbet för det fanns inte ens nån tanke på att arbetsmiljö och arbetsställningar var nåt som skulle anpassas efter individerna
Man får såklart tycka som man vill om den här utvecklingen, men det är så utvecklingen ser ut, och jag ser inte att den inte kommer fortsätta. När mina/våra barn växer upp kommer de med största sannolikhet vara värre än alla hemska 90-talister, på den fronten
|
Senast redigerad av Zoidy den 2011-02-22 klockan 12:40.
|
|
|
2011-02-22, 12:51
|
|
Midnight toker
|
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden
TS fick illa kvickt en hel radda tips om vad han kunde göra istället.
|
Han fick även illa kvickt en jäkla massa gnäll, och sen var tråden igång om alla slynglar till 90-talister som man ju fått läsa om i tidningarna. Tröttsamt är ordet. Jag är iofs ingen 90-talist själv, men trenden att gnälla om alla unga känns rätt överdriven
|
|
|
|
2011-02-22, 13:01
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy
Han fick även illa kvickt en jäkla massa gnäll, och sen var tråden igång om alla slynglar till 90-talister som man ju fått läsa om i tidningarna. Tröttsamt är ordet. Jag är iofs ingen 90-talist själv, men trenden att gnälla om alla unga känns rätt överdriven
|
Jag har inte uppfattat något i tråden som gnäll mot 90-talister generellt, utan bara åt de små krypen som inte har vett nog att äta bra gratis mat utan att gnälla om det. Speciellt om de ska bulka. Tricket då är helt klart att ta dubbelt.
Rent allmänt tror jag man gör ett tankefel om man i huvudsak ser föda som något annat än bensin.
Förstår inte vad som skulle vara dåligt med den heller? Som del av en annars väl balanserad kost verkar den helt ypperlig. Du får dina makronutrienter, all is well.
|
|
|
2011-02-22, 13:03
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Källa på detta? När det togs upp i debatt (om kopplingen mellan kost/autism) förkastade barnläkarna detta påstående.
Ber om ursäkt på förhand om jag missuppfattat helt.
|
De förkastade väl kopplingen mellan kost och autism/ADHD etc. Jag tror definitivt på en koppling där och tror snarare att läkarvetenskapen som vanligt är alltför ignoranta och tror att kost inte påverkar oss i stort sett alls. ADHD och andra neuropsykiatriska diagnoser "är" medicinska fenomen enligt medicinen och ska således behandlas på medicinskt sätt. Olycklig dikotomi.
Hursomhelst så finns självklart opioida peptider, framförallt i gluten och kasein men man hävdade att de inte har något med autism/ADHD att göra. Sedan finns ju andra röster, t ex Karl Reichelt, överläkare på Rikshospitalet i Oslo, som studerat och forskat runt opioida peptider länge.
Jag är fullständigt övertygad om att kopplingen kost - neuropsykiatriska funktionshinder, psykiska sjukdomar etc kommer att revolutioneras inom ett par decennier.
Senast redigerad av hejhopp79 den 2011-02-22 klockan 13:09.
|
|
|
2011-02-22, 14:52
|
|
Midnight toker
|
Citat:
Jag har inte uppfattat något i tråden som gnäll mot 90-talister generellt, utan bara åt de små krypen som inte har vett nog att äta bra gratis mat utan att gnälla om det. Speciellt om de ska bulka. Tricket då är helt klart att ta dubbelt.
Rent allmänt tror jag man gör ett tankefel om man i huvudsak ser föda som något annat än bensin.
Förstår inte vad som skulle vara dåligt med den heller? Som del av en annars väl balanserad kost verkar den helt ypperlig. Du får dina makronutrienter, all is well.
|
Nja, med 90-talister tänkte jag väl ett steg längre. Känns som att några i tråden haft lite den attityden att ungarna ska sluta vara kräsna osv, men jag har iofs lagt märke till en trend att klaga på unga även utanför tråden, så det kanske färgade lite vad jag såg härinne. Men jag håller med, är man intresserad av träning speciellt och försöker gå upp tycker jag absolut att man bör äta, om man inte direkt spyr av det då, men det är ju extremt lite mat som smakar så illa
Tror det är många som inte har den synen på mat idag, just med tanke på valfriheten man har på mat idag, och att vi (i Sverige åtminstone) har så mycket mat. Även om man slänger bort något går det inte nöd på någon. Men det är nog ett nyttigt förhållningssätt till mat tror jag. Hur många ggr brukar man säga att man behöver innan man tycker att något smakar gott överhuvudtaget? Jag tror jag började tycka om EAA redan efter tre ggr eller nåt sånt
Det kan nog Eddie Vedder svara på bättre än jag, men han kallade ju skolmaten tidigare för skitmat, och han har nog koll på det tror jag. Är ju inte ens säkert att det påverkar så mycket om man i övrigt äter bra, utanför skolan
|
|
|
|
2011-02-22, 15:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Det kan nog Eddie Vedder svara på bättre än jag, men han kallade ju skolmaten tidigare för skitmat, och han har nog koll på det tror jag. Är ju inte ens säkert att det påverkar så mycket om man i övrigt äter bra, utanför skolan
|
Sluta övertolka allt jag skriver. Jag skriver att skitmat oftast är gott, inte att alla skolmat är skitmat. Men i vissa fall KAN skolmaten vara skräp. och då anser jag att man bör klaga mer på kvalitén. Men inte per automatik smaken. Eftersom det som sagt kan vara smakrikt men av dålig kvalité. Är du med på vad jag menar?
Jag älskar fiskbullar och färdigköttbullar, jag gillar pulvermos och vitt bröd. Jag ser det som taskig kvalité men uppskattar ändå smaken. Den typen av mat förekommer i skolor såväl som i hemmen.
Och nej ingen klagar på "dagens ungdom", ytterligare en sak du verkligen vägrar läsa. Alla utgår ju från SIN tid i skolan.
|
|
|
2011-02-22, 20:13
|
|
Midnight toker
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Sluta övertolka allt jag skriver. Jag skriver att skitmat oftast är gott, inte att alla skolmat är skitmat. Men i vissa fall KAN skolmaten vara skräp. och då anser jag att man bör klaga mer på kvalitén. Men inte per automatik smaken. Eftersom det som sagt kan vara smakrikt men av dålig kvalité. Är du med på vad jag menar?
Jag älskar fiskbullar och färdigköttbullar, jag gillar pulvermos och vitt bröd. Jag ser det som taskig kvalité men uppskattar ändå smaken. Den typen av mat förekommer i skolor såväl som i hemmen.
Och nej ingen klagar på "dagens ungdom", ytterligare en sak du verkligen vägrar läsa. Alla utgår ju från SIN tid i skolan.
|
Ok ok, ursäkta, då missuppfattade jag det du skrev  Och ja, jag är med på vad du menar
Men jo, du har totalt missat när Mr. kettlebell skrev "ungjävlar" osv? Du tycker ingen har refererat till att dagens ungdom är bortskämd? Att alla utgår från sin tid i skolan har ju inget att göra med om de gnäller på dagens ungdom
|
|
|
|
2011-02-22, 20:20
|
|
Coach
Reg.datum: Oct 2010
|
Tycker folk borde hänga med till mitt gymnasium när det är "hönsgryta", med slemmiga (bokstavligt talat) slamsor av oidentifierbara djur (inte fan är det höns iallafall), skurna i bitar ala 2 x 2 x 10 cm, nedrörna i vattensås tillsammans med knaprigt ris. Eller varför inte pröva stenpotatisen? Eller pastan, som på något vis samlar åt sig ordentligt med vatten, som den sedan frigör på tallriken så att det flyter? Den smakar inte heller något, och har en trevlig gummikonsistens
Vissa har all rätt i världen att klaga på att skolmaten är vidrig. Personligen skulle jag 1000 gånger hellre leva på pan pizza, som jag redan nu är trött på. Eller ... Kan inte tänka mig något annat ställe jag någonsin varit på som gör sämre mat. Äter hellre rå spaghetti än skolans. Äter hellre rå köttfärs än skolans!
|
2011-02-22, 20:39
|
|
Midnight toker
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson
Tycker folk borde hänga med till mitt gymnasium när det är "hönsgryta", med slemmiga (bokstavligt talat) slamsor av oidentifierbara djur (inte fan är det höns iallafall), skurna i bitar ala 2 x 2 x 10 cm, nedrörna i vattensås tillsammans med knaprigt ris. Eller varför inte pröva stenpotatisen? Eller pastan, som på något vis samlar åt sig ordentligt med vatten, som den sedan frigör på tallriken så att det flyter? Den smakar inte heller något, och har en trevlig gummikonsistens
Vissa har all rätt i världen att klaga på att skolmaten är vidrig. Personligen skulle jag 1000 gånger hellre leva på pan pizza, som jag redan nu är trött på. Eller ... Kan inte tänka mig något annat ställe jag någonsin varit på som gör sämre mat. Äter hellre rå spaghetti än skolans. Äter hellre rå köttfärs än skolans!
|
Haha  Så illa ska jag erkänna att skolmaten jag fick inte var, hände som sagt nån enstaka gång att kycklingen/hönsköttet man fick var rosa inuti, men annars så. Men kom ihåg att du inte får tycka illa om din skolmat i den här tråden! Då kommer direkt 5 pers att vara på dig om att du är kräsen och bortskämd med gåslever
|
|
|
|
2011-02-22, 21:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Nja, med 90-talister tänkte jag väl ett steg längre. Känns som att några i tråden haft lite den attityden att ungarna ska sluta vara kräsna osv, men jag har iofs lagt märke till en trend att klaga på unga även utanför tråden, så det kanske färgade lite vad jag såg härinne. Men jag håller med, är man intresserad av träning speciellt och försöker gå upp tycker jag absolut att man bör äta, om man inte direkt spyr av det då, men det är ju extremt lite mat som smakar så illa
Tror det är många som inte har den synen på mat idag, just med tanke på valfriheten man har på mat idag, och att vi (i Sverige åtminstone) har så mycket mat. Även om man slänger bort något går det inte nöd på någon. Men det är nog ett nyttigt förhållningssätt till mat tror jag. Hur många ggr brukar man säga att man behöver innan man tycker att något smakar gott överhuvudtaget? Jag tror jag började tycka om EAA redan efter tre ggr eller nåt sånt
|
Det handlar inte om att "gamla" hackar på "unga", det handlar om att de flesta av oss som gick gymnasiet minns hur mycket klagomål det var och kan i efterhand se att maten faktiskt var bra.
Jag har käkat på en del skolor och jag har aldrig fått något som inte skulle anses som bra mat, därför drar jag slutsatsen om att det oftast handlar om gnäll snarare än om dålig mat.
Sen om du nu faktiskt får mat som är dålig (men det låter fortfarande som att ditt största problem inte är att maten är "god" vilket faktiskt får dig att låte lite bortskämd) så kan det vara bra att markera detta tydligare.
|
|
|
2011-02-22, 21:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Men jo, du har totalt missat när Mr. kettlebell skrev "ungjävlar" osv?
|
Nej det har jag inte missat. Men så som jag uppfattar det pratar han om "ungjävlar" generellt och inte bara de som går i skolan idag. Utan de som klagar/klagat oavsett tid i historien.
|
|
|
2011-02-22, 21:19
|
|
Midnight toker
|
Citat:
Ursprungligen postat av Librish
Det handlar inte om att "gamla" hackar på "unga", det handlar om att de flesta av oss som gick gymnasiet minns hur mycket klagomål det var och kan i efterhand se att maten faktiskt var bra.
Jag har käkat på en del skolor och jag har aldrig fått något som inte skulle anses som bra mat, därför drar jag slutsatsen om att det oftast handlar om gnäll snarare än om dålig mat.
Sen om du nu faktiskt får mat som är dålig (men det låter fortfarande som att ditt största problem inte är att maten är "god" vilket faktiskt får dig att låte lite bortskämd) så kan det vara bra att markera detta tydligare.
|
Vill påpeka en gång till att jag själv inte går på gymnasiet, och att jag brukade äta skolmaten när jag fortfarande fick det. Jag pratar inte om mig själv specifikt i tråden
Som jag kommer ihåg det så var det inte så att vi brukade sitta och prata särskilt mycket om skolmaten direkt, den var vad den var. Jag tyckte själv att jag fick betydligt bättre och godare mat hemma, men tja, man förväntade sig inte så mycket av skolmaten helt enkelt. Efter 12 år med skolmat så vet man vad man får. Jag kanske totalt förträngt allt gnället om skolmaten dock
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Nej det har jag inte missat. Men så som jag uppfattar det pratar han om "ungjävlar" generellt och inte bara de som går i skolan idag. Utan de som klagar/klagat oavsett tid i historien.
|
Det har du nog rätt i. Som jag skrev tidigare så kanske det jag läste färgades lite granna av den allmänna attityden i Sverige just nu. Tom Bert Karlsson har gått ut i nyheterna och diskuterat om hur lata alla tonåringar är nuförtiden..
|
|
|
|
2011-02-22, 21:42
|
|
Registered BAWS!
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
|
Kortfattat: Alla som inte tänker som du är ungjävlar?
Snälla någon, all mat är inte god. Det skiljer sig, det bör man väl inte argumentera om?
|
2011-02-22, 21:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Crocker
Kortfattat: Alla som inte tänker som du är ungjävlar?
Snälla någon, all mat är inte god. Det skiljer sig, det bör man väl inte argumentera om?
|
Skilj på god mat och bra mat. Att inte äta mat för att den inte är "god" kan vi nog alla vara överens om är vanligare bland gymnasieelever än bland "vuxna".
|
|
|
2011-02-22, 21:58
|
|
Registered BAWS!
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Librish
Skilj på god mat och bra mat. Att inte äta mat för att den inte är "god" kan vi nog alla vara överens om är vanligare bland gymnasieelever än bland "vuxna".
|
"God" är(Från min sida.) brett när det gäller skolmat. Det är väl skillnaden på kvalité jag inte förstår hur folk kan vara så säkra på.
Se;
Mikaelj
kettlebellGuden
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:59.
|

|