Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-04, 21:48   #151
knooox
Registered User

knoooxs avatar

Reg.datum: May 2016
Det är nog inte många som inte tränar och drar 150 i mark.
knooox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-05, 00:33   #152
HenrikJ
Registered User

Reg.datum: Jul 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jag skulle väl utan omsvep påstå att majoriteten av befolkningen har andra prioriteringar än 150kg i marklyft.
Ytterst sunt i mina ögon.
Gammal 2016-06-05, 00:35   #153
Tree Fiddy
Need

Tree Fiddys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Jag skulle väl utan omsvep påstå att majoriteten av befolkningen har andra prioriteringar än 150kg i marklyft.
Fast det är ju ett uppenbart uttalande, som är totalt off topic utifrån frågeställningen.
Tree Fiddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-05, 06:37   #154
Minikubik
Kramgo tjockis

Minikubiks avatar

Reg.datum: Sep 2015
Vi är ca 10 män på min firma, kroppsvikten varierar mellan runt 75 upp till 110,åldern från 22 till 58. Alla har lite olika bakgrund både vad gäller träning och yrkesmässigt. Av dessa är det en som lätt klarar 150,två eller möjligen tre skulle nog kunna baxna upp 100. Så min gissning är att ca 10% följt av 25% som tar 100
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-05, 08:13   #155
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Jag tror inte gemene ställningsbyggare kan dra 150 i mark, men en stor del av dom kan säkert det

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-05, 18:08   #156
David_wigren
Registered User

David_wigrens avatar

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det kanske är att pensla i för breda drag att säga att 95% av kroppsarbetare tar 150kg i marklyft men:

1. Om kroppsarbetaren inte har skada eller missbildning i ryggen eller benen så kommer denne att lyfta mer med mixat grepp än vanligt grepp precis som vem som helst.
2. Kroppsarbetare har klara fördelar framför stillasittande personer i marklyft.

150kg i marklyft är en pissvikt och problemet för gemene man och kvinna är ynkedom.
Jag tror du underskattar hur starka händer många hantverkare och mekaniker har, samtidigt som du överskattar hur starka de är i kroppen. Jag är nästan helt säker att det är betydligt fler hantverkare som orkar hålla 150 kg med överhandsfattning än vad det är som orkar marklyfta 150 kg från golvet. Att klippa, vrida, bända, skruva osv bygger rejält med greppstyrka. Gör man det under några år så får man så småningom nävar av stål.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-05, 18:31   #157
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk

Reg.datum: Jul 2015
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
Jag tror du underskattar hur starka händer många hantverkare och mekaniker har, samtidigt som du överskattar hur starka de är i kroppen. Jag är nästan helt säker att det är betydligt fler hantverkare som orkar hålla 150 kg med överhandsfattning än vad det är som orkar marklyfta 150 kg från golvet. Att klippa, vrida, bända, skruva osv bygger rejält med greppstyrka. Gör man det under några år så får man så småningom nävar av stål.
+1 på den. Precis vad jag skrev tidigare men det föll på döva öron.
Gerdler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-06, 19:45   #158
fimpan
Registered User

Reg.datum: Feb 2007
Helt plötsligt känner jag mig stark för första gången i mitt liv! 😄
Är 36 o har tränat i ca 5 år, började träna marklyft för ca 2 år sedan.
Provade 150 förra veckan o drog till med 3 reps.
Jobbar på kontor för övrigt!
fimpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-06, 20:00   #159
Alkro
Registered User

Alkros avatar

Reg.datum: May 2011
På mitt första gym såg jag aldrig någon köra över 120 kg. Gymmet där jag tränar nu har jag sett kanske 4-5 personer under 3 års tid som kört över 150, det tyngsta jag sett är nog runt 200 kg. Tyngsta jag själv tagit är 160 kg och det tog mig 4 års träning.
Alkro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 01:51   #160
Houra
Registered User

Houras avatar

Reg.datum: Mar 2015
Det är lätt att tro när man kollar olika forum och liknande att det är något vanligt förekommande, är ju inte riktigt så, inte på långa vägar. Det är nog de mest intresserade som är på kolo exempelvis, lite som att man kan tro att det är vanligt att folk sitter på rejäla system om man kollar Swec, vilket ju inte är direkt representativt för vad vanligt folk sitter på.
Houra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 07:06   #161
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Vet inte riktigt hur vi tror oss kunna diskutera oss fram till ett svar 150kg är nog i överkant, även om vi begränsar oss till friska män i arbetsför ålder, då de flesta aldrig kört ett enda marklyft i sitt liv. Så jag förväntar mig att relativt få( under 3% av total befolkning ) klarar det rakt av.

Vore lite smått intressant att veta hur lång tid det generellt skulle ta folk att komma dit dock. Veckor, månader....år?
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 07:43   #162
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Reg.datum: Jun 2008
Det är så sjukt olika vad folk har för fallenhet för marklyft. Det finns folk som "prövar på" litegrann och står och reppar med vikter som tränande personer inte ens får upp från marken. Visserligen med knepig teknik, men sånt kan man inte lasta dem för i början.
Det är sällan jag ser vikter kring 150 kg eller mer lyftas från marken på mitt gym, men när det gör det så lyfts det vikter på 200+. Det är låga eller höga vikter som gäller.
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 07:46   #163
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
jag har jobbat fysiskt hela livet, är uppvuxet inom lantbruk, har jobbat inom lantbruk, tillverkningsindustri, skogsbruk, lager m.fl andra riktigt tunga fysiska arbeten, ingen som inte tränar hade klarat 150kg i marklyft där.

Sjukt hur skadade folk på forumet har blivit.
+1.
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 13:12   #164
Macroman
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Jag har jobbat fysiskt hela livet, är uppvuxet inom lantbruk, har jobbat inom lantbruk, tillverkningsindustri, skogsbruk, lager m.fl andra riktigt tunga fysiska arbeten, INGEN som inte tränar hade klarat 150kg i marklyft där.

Sjukt hur skadade folk på forumet har blivit.
Det går framåt ändå här på kolo. För ett par år sen var 300 i mark en pissvikt nu är den halverad iaf. Alltid något.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-07, 13:25   #165
Tree Fiddy
Need

Tree Fiddys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Det går framåt ändå här på kolo. För ett par år sen var 300 i mark en pissvikt nu är den halverad iaf. Alltid något.
Nu överdriver du. 300 har aldrig varit en pissvikt och räknades man inte som stark om man drog 200+ i marklyft?
Tree Fiddy är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.