Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-14, 18:12   #16441
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
man ska aldrig ställa frågor man inte är beredd att höra svaret på. Varför skulle man fråga "tycker du om att ha sex med mig?"
+1

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-14, 18:13   #16442
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Man ska aldrig ställa frågor man inte är beredd att höra svaret på. Varför skulle man fråga "tycker du om att ha sex med mig?"
Det låter som en ytterst osund relation om man misstänker att sin partner inte tycker om att ha sex med en. Kanske sandra81 har träffat en slags garderobsbög som gråter under samlag eller liknande?
filmjölk är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-14, 18:17   #16443
Sandra81
Registered User

Sandra81s avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Man ska aldrig ställa frågor man inte är beredd att höra svaret på. Varför skulle man fråga "tycker du om att ha sex med mig?"
det var ett exempel..

ungefär som när man kommer hem till svärmor för första gången med sin nya pojkvän och blir bjuden på maten man hatar mest av allt. frågar hon vad man tycker så är det väl inte så snällt att säga "att det är äckligt"..

vissa situationer är det oartigt att svara ärligt kan jag tycka.

lite som en situation som hände mig på bussen då någon unge spiller ut sin dricka på mina nya byxor. inte direkt att man säger nån elak kommentar fast man hade lust.

Senast redigerad av Sandra81 den 2011-12-14 klockan 18:18.
Sandra81 är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-14, 18:19   #16444
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Riktigt så enkelt är det väl inte.
Fredron är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-14, 18:19   #16445
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Det låter som en ytterst osund relation om man misstänker att sin partner inte tycker om att ha sex med en. Kanske sandra81 har träffat en slags garderobsbög som gråter under samlag eller liknande?
Att ens partner tycker om att sexa med en är väl nåt man vågar anta, men att börja fråga saker som "är jag bästa du nånsin haft" och liknande, kan aldrig resultera i nåt bra. Det är bara att tacka och ta emot, om hon/han påpekar att så är fallet. Annars skulle jag aldrig gå och peta i såna saker.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-14, 18:20   #16446
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Fredron Visa inlägg
Riktigt så enkelt är det väl inte.
Varför inte?
Gammal 2011-12-14, 18:22   #16447
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sandra81 Visa inlägg
det var ett exempel..

ungefär som när man kommer hem till svärmor för första gången med sin nya pojkvän och blir bjuden på maten man hatar mest av allt. frågar hon vad man tycker så är det väl inte så snällt att säga "att det är äckligt"..

vissa situationer är det oartigt att svara ärligt kan jag tycka.

lite som en situation som hände mig på bussen då någon unge spiller ut sin dricka på mina nya byxor. inte direkt att man säger nån elak kommentar fast man hade lust.
Exakt, givetvis säger man något snällt om maten och tänker "det är tanken som räknas" och är tacksam även om resultatet kanske inte var vad man önskade sig.

Det där på bussen.
Skadan är skedd och gör det bästa du kan av situationen, att börja svära eller bli arg på ungen gör ju bara det hela värre. Tror du att han/hon ville spilla ut sin dricka eller tror du ungen står och skäms och skulle må bättre av att höra dig säga att det inte gör något?
Gammal 2011-12-14, 18:25   #16448
Sandra81
Registered User

Sandra81s avatar

Citat:
Exakt, givetvis säger man något snällt om maten och tänker "det är tanken som räknas" och är tacksam även om resultatet kanske inte var vad man önskade sig.

Det där på bussen.
Skadan är skedd och gör det bästa du kan av situationen, att börja svära eller bli arg på ungen gör ju bara det hela värre. Tror du att han/hon ville spilla ut sin dricka eller tror du ungen står och skäms och skulle må bättre av att höra dig säga att det inte gör något?

Ja, precis.. man är uppfostrad med lite vett om inte annat. Det går inte att vara ärlig alla gånger fast man egentligen vill.

Mamman frågade om det var okej och bad om ursäkt. egentligen ville jag bara skrika ungjävel och be om pengar för nya byxor :p men jag svalde min ilska log lite och sa att det var okej att olyckor händer.
Gammal 2011-12-14, 18:26   #16449
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Citat:
Varför inte?
Det finns gott om människor som inte vet sitt eget bästa.
Eller människor som behöver få höra komplimanger för att må bra, behöver någon slags bekräftelse. Antingen kan man få dem att må bättre genom att försköna deras verklighet eller så kan man klappa sig själv på axel och säga det de inte vill höra, bara för att man själv anser det. Sanningar är ofta väldigt subjektiva.
Det är skillnad på att totalsåga någon och ge konstruktiv kritik.

Att alltid ha som mål att vara ärlig och rak kanske låter bra och ärorikt men i praktiken tycker jag inte att det är någon optimal idé.
Gammal 2011-12-14, 18:30   #16450
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Citat:
Ja, precis.. man är uppfostrad med lite vett om inte annat. Det går inte att vara ärlig alla gånger fast man egentligen vill.

Mamman frågade om det var okej och bad om ursäkt. egentligen ville jag bara skrika ungjävel och be om pengar för nya byxor :p men jag svalde min ilska log lite och sa att det var okej att olyckor händer.
Fast varför vill du vara ärlig i första läget?
Får det dig att må bättre att veta att du sa sanningen eller vem tjänar egentligen på det? det är ju win/win på att säga att maten var god och tacka för sig. Svärmor blir glad och du framstår som en väluppfostrad person.

Knappast så att svärmor hade satt sig ner och funderat på sina färdigheter i köket och anmält sig till matlagningskurs ifall du sagt "sanningen" och varit tacksam för att någon äntligen fick henne att inse någon av sina brister.
Gammal 2011-12-14, 18:32   #16451
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Det finns gott om människor som inte vet sitt eget bästa.
Eller människor som behöver få höra komplimanger för att må bra, behöver någon slags bekräftelse. Antingen kan man få dem att må bättre genom att försköna deras verklighet eller så kan man klappa sig själv på axel och säga det de inte vill höra, bara för att man själv anser det. Sanningar är ofta väldigt subjektiva.
Det är skillnad på att totalsåga någon och ge konstruktiv kritik.

Att alltid ha som mål att vara ärlig och rak kanske låter bra och ärorikt men i praktiken tycker jag inte att det är någon optimal idé.
Jag har inte över huvud taget inte berört ärlighet eller andra svar. Bara att man inte ska ställa frågor man inte är beredd att höra svaret på. Bara så enkelt.
Gammal 2011-12-14, 18:42   #16452
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Men det är ju personen som ställer frågan Mini mfl syftar på, inte personen som svarar.

Ställer du frågan "Är min rumpa den snyggaste rumpa du har sett?" (tex) förväntar du dig säkerligen ett "jajemen, snyggaste rumpan ever", men eftersom du ställer frågan kan det vara så att du får ett svar som du inte gillar. "Din rumpa är lite säckig, rätt platt och faktiskt inte så värst snygg öht". kanske du får till svar då.

Elakt av personen som svarar, men hade du inte ställt frågan hade du inte heller fått ett elakt svar. Därför kanske man skall som Mini föreslår, inte fråga om man inte är beredd på att svaret kan bli något annat än man önskar.

Visst hör det till god uppfostran att ljuga emellanåt för att inte såra någon, men det är en besläktad men separat fråga. .
filmjölk är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-14, 18:48   #16453
Fredron
Det är oklart

Fredrons avatar

Jag håller med mini om att jag personligen inte bör ställa frågor som jag inte vill ha ett ärligt svar på. Jag tänkte dock ett steg längre och sa mest att jag inte tycker att man bör utgå från att alla som frågar saker har den inställningen. Alltså bör man kanske inte svara helt ärligt hela tiden, men det är ett annat ämne än det som var på tal här tydligen.
Gammal 2011-12-14, 19:04   #16454
TREX
Banned User

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ja det finns väl en mängd tillfällen.. och många lär ju bli sjukt sårade att få höra sanningen. typ "tycker du jag är snygg" - nej du är sjukt ful
"tycker du om att ha sex med mig" - nej du är värdelös i sängen jag önskar du vore någon annan.

osv..
Är det inte det saker som du egentligen skulle vilja höra? Fy faroa vad jobbigt att ha sex med någon som man tror tycker om att ha sex med en, men som ligger och vill att det bara ska ta slut.

Eller gå runt och tro att man ser jättebra ut i ett par rosa buffaloskor när man egentligen ser ut som ett riksmongo.
TREX är inte uppkopplad  
Gammal 2011-12-14, 19:04   #16455
Sandra81
Registered User

Sandra81s avatar

Citat:
Fast varför vill du vara ärlig i första läget?
Nej jag tänkte mest på det här att alltid vara rak och ärlig mot killar. Många grabbar hatar tjejer som inte kan säga vad dom tycker men ibland går det inte för att man inte vill vara elak å såra någon. Jag dejtade tex en grabb för ett tag sedan han var helt upp över öron kär i mig och jag var inte det i honom. Han hade en hel del brister jag inte gillade och hade jag sagt helt ärligt vad jag tyckte när han frågade hade han troligen tagit livet av sig. Han hade massa problem psykiskt och gick på mediciner. Han sa alltid hur ful han var och hur värdelös han var och ingen vill ha honom och hade världens sämsta självförtroende. Hade jag då sagt rakt ut helt ärligt vad jag egentligen ville säga hade det slutat i katastrof. Han var alldeles för svag psykiskt för att klara av att höra sanningen. Jag ville ju inte göra honom ännu mer ledsen så tillslut fick jag säga nått i stil med att jag inte var redo osv.

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:46.