2007-10-05, 21:33
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
"Tunga vikter, på gränsen till det maximala, undviks praktiskt taget alltid."
Nej det där blev nog lite fel inser jag nu. Jag tränar ofta till närapå max, men jag undviker vikter som jag med stor sannolikhet kommer att missa. Här kommer väl rutinen in gissar jag... Efter nästan 20 års träning känner jag min kropp ganska bra och kan därför på ett relativt korrekt sätt bedöma vilka vikter jag ska välja.
Men, som jag tidigare sa undviker jag sega maxlyft när jag tränar för maximal styrka. Dessa lyft förstör mer än de ger. Maximal volym är något helt annat. Då ska man träna sig riktigt trött.
"Skulle du inte ens på tävling ge dig på att lyfta en vikt du inte vet att du säkert klarar?"
När jag tävlar försöker jag alltid hitta den vikt som är max för dagen. Det innebär alltså att jag missar ibland och ibland klarar med stort besvär...
"Tror du dessa träningsprinciper (att träna på lagom tunga vikter och att undvika nära max/maxvikter) skulle göra stor skillnad för den gymtränande idrottaren, som i genomsnitt kanske väger 70-90kg och lyfter 140-200kg i knäböj och marklyft?"
Jag kan på rak hand säga att det absolut vanligaste felet som tränande gör, även på elitnivå, är att de periodiserar sin träning allt för lite. Träningsprogram som alltid ser likadana ut har i vetenskapliga artiklar visat sig ge resultat i ungefär 10-16 veckor, därefter sker ALLTID stagnation, och man kommer inte ur svackan utan att byta program. Exakt vad detta beror på vet nog ingen, men jag tror att både fysiologiska och psykologiska faktorer är viktiga delar i detta.
Vill man bli riktigt bra i kraftsport eller bygga upp en stor kropp måste man börja med att sätta sig in i vad som ger muskeltillväxt och vad som ger muskelfiberomvandling. Med detta menar jag vad som gör svaga och uthålliga muskelfibrer till starka och explosiva. När man kan dessa bitar bör man sätta sig in i vad som sker i nervsystemet, både centralt och perifert. När man behärskar dessa bitar (plus kosten) och samtidigt har fått god träningsvana och teknik så har man alla bitarna för att undvika de vanligaste träningsfällorna.
|
Stort tack och bock Fetknoppen! Du ger tänkvärda svar. Tack även för tipsen om vilken typ av frågeställningar man skall arbeta med. Som "blivande pedagog" (förhoppningsvis) vet jag åtminstone att det viktigaste för lärandet är att man söker svar på frågor.
Citat:
|
Tyvärr reflekterar majoriteten av alla som tränar allt för lite på vad de gör, och varför. Då blir resultatet därefter också
|
Detta tror jag är helt sant men så är det troligen på alla livets områden.
|
|
|
2007-10-05, 21:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av major Pectoralis
Stort tack och bock Fetknoppen! Du ger tänkvärda svar. Tack även för tipsen om vilken typ av frågeställningar man skall arbeta med. Som "blivande pedagog" (förhoppningsvis) vet jag åtminstone att det viktigaste för lärandet är att man söker svar på frågor.
Detta tror jag är helt sant men så är kanske det på alla livets områden.
|
Helt rätt. Sedan är det viktigt att komma ihåg att någon absolut sanning inte finns att läsa sig till för den enskilde individen, eftersom allt ska individanpassas efter den egna genuppsättningen. Vad som är rätt och fel beror alltså delvis på vem man är.
Jag kan försöka skriva ned några absoluta sanningar på söndag om jag hinner, alltså sådant som forskningen vet med säkerhet idag. Dessa fakta måste sedan läggas in i rätt mängd och på rätt ställen i ditt eget program för att du ska utvecklas optimalt. Jag skriver några rader i min träningsdagbok om jag hinner.
|
|
|
2007-10-05, 21:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Helt rätt. Sedan är det viktigt att komma ihåg att någon absolut sanning inte finns att läsa sig till för den enskilde individen, eftersom allt ska individanpassas efter den egna genuppsättningen. Vad som är rätt och fel beror alltså delvis på vem man är.
Jag kan försöka skriva ned några absoluta sanningar på söndag om jag hinner, alltså sådant som forskningen vet med säkerhet idag. Dessa fakta måste sedan läggas in i rätt mängd och på rätt ställen i ditt eget program för att du ska utvecklas optimalt. Jag skriver några rader i min träningsdagbok om jag hinner.
|
Ok, om du har tid att skriva detta så vore det mycket intressant och uppskattad läsning.
|
|
|
2007-10-06, 09:11
|
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...postcount=1604
Mitt i prick här David! Mycket insiktsfullt skrivet. Utan att reflektera över sin träning är man ute på djupt vatten.
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2007-10-06, 14:26
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
|
Precis Patrik. Man måste ha en målsättning med träningen, men det behöver inte nödvändigtvis vara att bli starkast i världen eller att ha den största muskelmassan, men utan mål och målinriktad träning kommer man att famla i blindo.
|
|
|
2007-10-08, 18:56
|
|
|
Registered User
|
Knäböj och bänkpress
Måndag 20071008: Djup styrkelyftsböj med bälte: 140kg/5, 180kg/5, 220kg/3, 240kg/2, 260kg/1.
Djup excentrisk styrkelyftsböj med bälte: 285kg/3.
Djup styrkelyftsböj med bälte: 180kg/5.
Tävlingsbred bänkpress med brygga: 130kg/5, 150kg/5, 130kg/5.
Dips: 3*8
Idag drabbades jag av en ny knäskada, eller en variant av den gamla. Suck, det känns som att den här säsongen bara rinner ut i sanden. Jag böjde ganska enkelt på 260kg med bälte och kände mig därför ganska stark.
På den vikten kände jag dock något konstigt i knäleden som jag valde att inte bry mig om eftersom det inte gjorde ont...bara en konstig känsla. Då det var ett bra tag sedan jag senast fick ta i ordentligt så tänkte jag att jag skulle göra tre excentriska treor på 285kg, följt av några snabba femmor på 200kg. Tyvärr kände jag direkt på 285 att det gjorde lite ont och jag valde att sänka vikten till 180kg istället. Det blev bara en femma på 180kg eftersom smärtan kvarstod.
När det sedan var dags för bänkpress hade jag ingen gnista kvar och resten av passet blev ganska lugnt. Nu är det bara att ta tjuren i hornen och göra något vettigt av det här, något som jag skulle ha gjort för länge sedan. Nu ska jag träna knäböj försiktigt i minst fyra veckor så att skadan får en chans att läka. Samtidigt ska jag fokusera på marklyft eftersom det är min svaga gren, och den går ju trots allt ganska bra just nu... Förhoppningsvis kan jag sedan efter jul träna på som vanligt igen. SM faller naturligtvis bort då jag inte får en chans att träna upp mig i normal form, och än mindre att förbättra mig, men förhoppningsvis kan jag vara med på Norrländskan i maj och göra ett bra resultat. Förbannade skit!!!
|
|
|
2007-10-08, 21:36
|
|
|
Jag bänkar över 400 kilo.
Reg.datum: Nov 2006
|
Tråkigt med skador. Är väl inte helt klart än men preliminärt så tänkte Sundsvall arrangera Norrländskan 19-20april untanför serien så dom som vill kan köra RAW. 2 klasser med eller utan utrustning och prispengar i alla kategorier. Vi hade tänkt att alla anmälningsavgifter går tillbaka till lyftarna igenom prispengar så storleken på dom bestämms ju igenom hur många som anmäler sig....
|
|
|
2007-10-09, 13:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk
Tråkigt med skador. Är väl inte helt klart än men preliminärt så tänkte Sundsvall arrangera Norrländskan 19-20april untanför serien så dom som vill kan köra RAW. 2 klasser med eller utan utrustning och prispengar i alla kategorier. Vi hade tänkt att alla anmälningsavgifter går tillbaka till lyftarna igenom prispengar så storleken på dom bestämms ju igenom hur många som anmäler sig....
|
Låter skoj
|
|
|
2007-10-09, 13:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Ja du David. Ruskigt drygt med skador. Hoppas du läker bra nu så vi kan få se dig i storform.
|
|
|
2007-10-09, 15:03
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk
|
Ska bli roligt att tävla i Sundsvall, dvs om jag kan träna ordentligt då. Det känns ganska frustrerande just nu. Jag vill så det värker, men kan inget göra åt skadorna. Med lite tur ordnar sig allt i alla fall.
|
|
|
2007-10-09, 15:09
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av SweLabs
Ja du David. Ruskigt drygt med skador. Hoppas du läker bra nu så vi kan få se dig i storform.
|
Jag ska göra mitt bästa. I veckan tvingas jag nog köra försiktigt även i marklyft så att jag inte överbelastar skadan igen.
Hur som helst har jag beslutat att fokusera på det positiva. Ska därför träna marklyft så effektivt som möjligt, och hoppas kunna förbättra mig där även om jag bara kan träna knäböj på 160-200kg. Med lite tur kan jag iså fall slå pers i marklyft, vilket är det viktigaste. 340kg vore inte fel....
|
|
|
2007-10-10, 19:37
|
|
|
Registered User
|
Knäböj och marklyft
Onsdag 20071010: Djup OL-böj med bälte: 140kg/5, 160kg/3*5.
Djupa sumomarklyft med bälte: 130kg/5, 160kg/3*5.
Hantelrodd: 40kg´/3*8.
Ett väldigt lugnt pass idag. Kände nästan inte av knäskadan alls och då det gick ruskigt lätt ville jag testa något riktigt tungt, men nu är det dags att tänka förståndigt. Jag accepterade situationen och körde lätt och försiktigt, vilket är precis vad knät behöver. I marklyft kände jag också av en enorm träningsvärk i ljumskarna efter måndagens böjar så det var säkert förståndigt att ta det lite lugnt.
|
|
|
2007-10-10, 19:50
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Tycker inte du skall ge upp SM redan, det är fortfarande lång tid kvar och mycket kan hända. Du gör dock helt rätt att ta det lugnt denna vecka. Gör sedan en utvärdering för hur det känns och träna därefter.
|
2007-10-10, 20:40
|
|
|
Jag bänkar över 400 kilo.
Reg.datum: Nov 2006
|
Du verkar köra böj i någonform varje pass, med tanke på knät vore det inte bättre att köra böj 1 eller 2 gånger i veckan?
|
|
|
2007-10-10, 21:34
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Frogg Ball
Tycker inte du skall ge upp SM redan, det är fortfarande lång tid kvar och mycket kan hända. Du gör dock helt rätt att ta det lugnt denna vecka. Gör sedan en utvärdering för hur det känns och träna därefter.
|
Jag måste nog vänta in i december med att bestämma mig. Men, det ser inte ljust ut direkt eftersom jag nu måste köra försiktigt i ca 4 veckor, och därefter försöka träna mig tillbaka till normal form, vilket tar tid. I knäböj saknas det i dagsläget minst 50kg till min bästa form, och det är ganska mycket. Därefter krävs det också mycket utrustningsträning för att jag ska kunna lyfta säkert på tävling. Frågan är om jag hinner med allt detta fram till SM?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:31.
|

|