"Unna sig" använder jag mer när jag känner mig förtjänt av något. Typ: jag sprang en mil, jag unnar mig en pizza.
Gör jag bara som jag vill äter jag pizza trots fyra veckors soffläge.
__________________ Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
Hur kan småkryp överleva fall från, säg, en meter? Det är ju ändå en rätt bra bit ner i förhållande till deras kroppar.
efter ett tag når dom terminal velocity, punkten där luftmotståndet hindrar dom att falla något snabbare. så dom når en max hastighet och sedan håller den i. Samma gäller alla föremål, det finns katter som hoppat från enorma höjder och överlevt osv.
sedan desto mindre något är, desto kraftfullare/hållbarare är det, tänk myror som kan lyfta 6ggr sin vikt osv. ytan förhållningsvis till volymen ändras.
QI och stephen fry berätta det för mig!
efter ett tag når dom terminal velocity, punkten där luftmotståndet hindrar dom att falla något snabbare. så dom når en max hastighet och sedan håller den i. Samma gäller alla föremål, det finns katter som hoppat från enorma höjder och överlevt osv.
sedan desto mindre något är, desto kraftfullare/hållbarare är det, tänk myror som kan lyfta 6ggr sin vikt osv. ytan förhållningsvis till volymen ändras.
QI och stephen fry berätta det för mig!
Låter logiskt då loppor kan hoppa hur långt som helst utan en skråma samtidigt som en elefant faller två meter och bryter benen. Ju större man är ju hårdare faller man eller?
Blivit uppväxt med att aldrig ha bestick i micron, men har alltid varit fundersam. Gnistor bara? Skulle du rekommendera att man provar, eller förstör detta någonting?
Blivit uppväxt med att aldrig ha bestick i micron, men har alltid varit fundersam. Gnistor bara? Skulle du rekommendera att man provar, eller förstör detta någonting?
Hur kan man få jobb som översättare, alltså en som översätter filmer och sådant? Hur går det till att översätta en film? Vad måste man ha pluggat?
Nu vet jag inte riktigt hur det går till att få ett jobb som översättare eftersom att jag inte kollat upp det, men jag brukade översätta massvis med filmer och serier i mina yngre tonår (14-15 år gammal). Hur det gick till var att jag använde mig av ett program som hette "Subtitle Workshop". Enklast var ifall det redan fanns en engelsk subtitle ute eftersom att timestampsen redan var färdiggjorda. Allt som behövdes då var att översätta den engelska texten till svenska.
Fanns det ingen engelsk sub ute (eller ifall den engelska var katastrofal och feltajmad) så körde man manuella stamps. Detta tar tid. Oftast översatte jag filmerna/serierna ensam, men enstaka gånger var vi 2-3 st som översatte.
Nu var det ganska många år sedan jag översatte någonting, men fanns någon tumregel om att inte ha mer än 40 bokstäver/tecken per rad (eller var det totalt? kanske var 20 per rad och inte mer än 40 totalt?) och inte ha fler än två rader eftersom att det ser groteskt ut. Finns givetvis flera tumregler man bör följa, men detta var ett par.
Citat:
Ursprungligen postat av xodd
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.
Senast redigerad av Gabriel174 den 2013-08-20 klockan 19:53.
Cool. Men spoilar det inte väldigt mycket om man översätter en film man ska se själv?
Jo, det var inte jättekul att följa en serie genom att samtidigt översätta avsnittet så fort det kom ut. Men vill man vara först i Sverige med swesub får man offra sig
Citat:
Ursprungligen postat av xodd
Från att inte förstå vad remissgivande läkare skrev till att sitta och anklaga större delen av Sveriges läkare för att vara okunniga inom loppet av 48 timmar måste vara någon form av rekord i utveckling.