Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Har du vaccinerat dig mot SARS-CoV-2? (Covid19, Corona)
Ja, båda doserna 106 36.55%
Ja, dos 1, kommer ta dos 2 60 20.69%
Ja, dos 1, kommer ej ta dos 2 3 1.03%
Nej, men kommer vaccinera mig när det blir min tur 31 10.69%
Nej, kommer inte vaccinera mig 81 27.93%
Albatruuse! 9 3.10%
Antal röster: 290. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-02, 11:19   #1576
Baldr
Registered User

Baldrs avatar

Reg.datum: Jun 2018
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
"vi skulle ha gjort.." är ett annat idiotargument. Ja det är jättelätt att kritisera beslut i efterhand när tusen gånger mer information kommit på bordet.
Nu höjer du mitt blodtryck ordentligt men jag andas ut och tolkar det som att du gör ett tappert försök att trolla. Att komma dragandes med ett "vi har varit naiva" när vi hade fakta på bordet och folk som varnade blev brännmärkta är grov historieförfalskning.

I början av 2020 så visste hela världen att något stort pågick i Kina där regioner stängdes ner och medborgare svetsades in i sina hem. Kort därefter fick vi enorma utbrott i Italien där hela kommuner sattes i karantän och ingen kunde lämna eller gå in. Då uppmuntrade Tegnell till semester i Italien och såg inga problem med det.

Det var uttalanden som väckte enorm kritik samma dag. Att nu komma dragande med "vi hade ingen aaaaning" är så infantilt att jag inte kan sätta ord på det. Jag förutsätter helt enkelt att du trollar.

Samtidigt är det ett klockrent exempel på problemet. I efterhand kom det fram att Österrike mörkade sina tal för att inte skrämma iväg turister. Hade man varit riskavert så hade man rekommenderat alla att undvika semester. Tegnell däremot pekar på den data han har tillgänglig och säger att det är chill, bara res.

Senast redigerad av Baldr den 2021-11-02 klockan 11:22.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-02, 12:13   #1577
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Nu höjer du mitt blodtryck ordentligt men jag andas ut och tolkar det som att du gör ett tappert försök att trolla. Att komma dragandes med ett "vi har varit naiva" när vi hade fakta på bordet och folk som varnade blev brännmärkta är grov historieförfalskning.

I början av 2020 så visste hela världen att något stort pågick i Kina där regioner stängdes ner och medborgare svetsades in i sina hem. Kort därefter fick vi enorma utbrott i Italien där hela kommuner sattes i karantän och ingen kunde lämna eller gå in. Då uppmuntrade Tegnell till semester i Italien och såg inga problem med det.

Det var uttalanden som väckte enorm kritik samma dag. Att nu komma dragande med "vi hade ingen aaaaning" är så infantilt att jag inte kan sätta ord på det. Jag förutsätter helt enkelt att du trollar.

Samtidigt är det ett klockrent exempel på problemet. I efterhand kom det fram att Österrike mörkade sina tal för att inte skrämma iväg turister. Hade man varit riskavert så hade man rekommenderat alla att undvika semester. Tegnell däremot pekar på den data han har tillgänglig och säger att det är chill, bara res.
Hemska Tegnell, sjukt osakligt av honom: https://www.svt.se/nyheter/inga-rese...igande-dodstal
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-02, 12:15   #1578
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Problemet är att folk väljer och vrakar bland 5, 10, 20 olika ”experter” och deras uttalanden. Wold har gått över kanten vad gäller trovärdighet sedan en tid tillbaka.

Lyssna på FHM är ett tips. Tegnell brukar ofta vilja lyfta fram det på ett akademiskt sätt.
Jag har sett nått program med Wold där hon presenterar 50% vetenskap och sedan 50% ideologi. Inte direkt förtroendeingivande.

Vad gäller Tegnell, ser honom som en svag ledargestalt. Det är alltid svårt att avgöra exakt vad han vill säga. Vilket är en extremt dålig egenskap som någon slags ledare i en kris.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-02, 12:37   #1579
40plus
Registered User

40pluss avatar

Reg.datum: Mar 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Hemska Tegnell, sjukt osakligt av honom: https://www.svt.se/nyheter/inga-rese...igande-dodstal
Baldr vill inte att Tegnell m.fl lutar sig mot fakta utan att dom istället skall reagera på Aftonbladets senaste löpsedel, såsom han själv gör.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-02, 12:43   #1580
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Baldr vill inte att Tegnell m.fl lutar sig mot fakta utan att dom istället skall reagera på Aftonbladets senaste löpsedel, såsom han själv gör.
Det är väl ändå ganska tydligt i media när det handlar om ideologi och inte vetenskap. Och även att de har väldigt svårt att hålla isär dessa.

Jag menar när det gäller klimat och miljö så är man noga med att fråga åsikt från Sveriges bäst utbildade, mest meriterade expert inom området Greta Thunberg.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-02, 16:01   #1581
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
FHM har ju hela tiden gått emot vetenskap och kört stenhårt på byråkrati och politik. Under större delen av pandemin var det Trump och FHM som gick hand i hand.

Senast redigerad av Wain den 2021-11-02 klockan 16:04.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-02, 16:10   #1582
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Vi har en sosseregim, det är väl påtryckningar därifrån så att sossarna kan gömma sig bakom expertisen när något impopulärt skall beslutas. Det är Löfven som skall vara landsfader inte putta fram Tegnell ut i strålkastarljuset.

Har svårt att se att Tegnell skulle vara så dum i huvudet utan det är ovanstående som ligger bakom.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-02, 16:28   #1583
nukz
Registered User

Reg.datum: Jun 2015
Citat:
Alla uttalanden av läkare, forskare etc görs utifrån då rådande uppfattningar och kunskap. Förstår man inte något så fundamentalt som det så skall man nog inte ta del av någon information alls, någonsin.
Det är glasklart, den lilla detaljen i det här fallet är att det rådande kunskapsläget var nära nog obefintligt, vilket tydligt synts i hur alla länder betett sig som yra höns.
nukz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-02, 16:34   #1584
stridis

stridiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nukz Visa inlägg
Det är glasklart, den lilla detaljen i det här fallet är att det rådande kunskapsläget var nära nog obefintligt, vilket tydligt synts i hur alla länder betett sig som yra höns.
Tycker väl länder som Sydkorea hade expertis som inte snackade snömos, men så var de vana från sars-covid-1.

Politikerna i västsfären har inte agerat något vidare.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
Gammal 2021-11-02, 16:47   #1585
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
För mig har Tegnell och c:o bara marginellt högre trovärdighet än J. Bartoll i ämnet.

“The number of coronavirus cases officially reported globally stands at 246.7 million since it was first detected in the Chinese city of Wuhan in late 2019.”

2+4+6+7 = 19, as in Covid-19.

If we divide it into pairs, 246.7 is 24,67 = (2+4),(6+7) = 6,13 = 613 the 112th Prime Number.

Global Covid-19 Deaths = 112 (Reverse Full Reduction)
Catholicism = 112 (the Catholic Church and the Jesuit Order)
Fake Virus = 112 (true in plain sight, revelation of the method)
Six Hundred Sixty-Six = 112 (number of the beast, always in these covid and vaccine stories)
Sterilizing Children = 112 (again, by the vaccine as part of agenda 2030 for population control)
Vaccine is the Killer = 112 (yes, you can not die from viruses that does not exist, but you can due from the toxic vaccine)

And as a whole sum, 246.7 is 2467, which is the 192th Prime Number.
It is all fake = 192 (Reverse Ordinal) (truth in plain sight)"
Gammal 2021-11-02, 16:53   #1586
stridis

stridiss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
För mig har Tegnell och c:o bara marginellt högre trovärdighet än J. Bartoll i ämnet.
Men Stefan Löfven som IF metall-ordförande stakade sig inte och svamlade om LAS på helt andra frågor. Det blir så för de mindre sluga när de skall hålla sig till narrativet även när det är nonsens. Tegnell slirar när det bär emot.

Gammal 2021-11-02, 18:30   #1587
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
vetenskapsbaserade experter kan ändra sin åsikt och ståndpunkt utan att det är konstigt, detta sker naturligt när vetenskapen utvecklas och kommer till nya tolkningar och siffror.

Detta är dock svårt för vissa att förstå. "han sa ju i februari 2020 att.... .. och han hade fel" är ickeargument då de uttalandena gjordes på den data och i den kontexten som fanns och var då.

"vi skulle ha gjort.." är ett annat idiotargument. Ja det är jättelätt att kritisera beslut i efterhand när tusen gånger mer information kommit på bordet.
Gå tillbaka 15 år och kolla vad King Grub har postat om här på forumet som exempel.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-03, 08:41   #1588
R0B
Registered User

Reg.datum: Aug 2010
https://www.sydsvenskan.se/2021-11-0...Q-uv3EgEJg18QE
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-03, 10:09   #1589
BelowAverage
Kärvt maskulin

BelowAverages avatar

Reg.datum: Nov 2011
"alla kan ha fel" ja absolut. Problemet är när experter har återkommande fel, det förtar poängen med att lyssna på deras råd. Hela grejen där är just att de förväntas att oftast ha rätt i frågor inom deras expertis.
Med covid är det ju tvärtom, "experterna" har fel mer ofta än inte.
Jag har haft rätt om mask, rätt om aerosolburet, rätt om att vi borde stängt gränser, kände till att det hände konstigt i Kina vid wuhanlabbet i december.
Att veta att något hände räcker ju att vara uppkopplad till internet och ha någotsånär av ett nyhetsflöde utanför skitmedia, men med tanke på hur sjukt sent Europa reagerade blir jag duktigt skeptiskt till MSB och även underättelsetjänster, kan ju tycka stora saker som utbrott av mystiska sjukdomar med enorma motåtgärder i Kina borde väcka intresse.
Sedan i väst ansågs det ju inte okej att stänga gränserna, det är rasistiskt(?) eller att reagera för hårt. Ja tills hela västvärlden plötsligt bestämde sig för nedlåsning av sin egen befolkning snarare än gränserna. Kan ju tycka det hade varit lindrigare att stänga gränserna, kanske.

Blir konstigt när tomtar som Dreas eller 40plus bräker att man ska lystra till "experterna". Gör ni det och spring i cirklar. I fallet covid är det så absurt att "experterna" borde ha lyssnat till mig som bara har 30hp relevant utbildning. Så bra har "experterna" presterat. Vi hade kunnat singla slant och få mer rätt än "experterna".
Finns det någon lägsta nivå för er? Vad skulle Tegnell ha behövt göra / undlåtit sig att göra för att ni skulle tycka det var dåligt?
Det ser mer ut som att ni vördar en gud eftersom det inte går att kritisera. Men det är ok, vi har religionsfrihet
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-03, 10:13   #1590
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage Visa inlägg
"alla kan ha fel" ja absolut. Problemet är när experter har återkommande fel, det förtar poängen med att lyssna på deras råd. Hela grejen där är just att de förväntas att oftast ha rätt i frågor inom deras expertis.
Med covid är det ju tvärtom, "experterna" har fel mer ofta än inte.
Jag har haft rätt om mask, rätt om aerosolburet, rätt om att vi borde stängt gränser, kände till att det hände konstigt i Kina vid wuhanlabbet i december.
Att veta att något hände räcker ju att vara uppkopplad till internet och ha någotsånär av ett nyhetsflöde utanför skitmedia, men med tanke på hur sjukt sent Europa reagerade blir jag duktigt skeptiskt till MSB och även underättelsetjänster, kan ju tycka stora saker som utbrott av mystiska sjukdomar med enorma motåtgärder i Kina borde väcka intresse.
Sedan i väst ansågs det ju inte okej att stänga gränserna, det är rasistiskt(?) eller att reagera för hårt. Ja tills hela västvärlden plötsligt bestämde sig för nedlåsning av sin egen befolkning snarare än gränserna. Kan ju tycka det hade varit lindrigare att stänga gränserna, kanske.

Blir konstigt när tomtar som Dreas eller 40plus bräker att man ska lystra till "experterna". Gör ni det och spring i cirklar. I fallet covid är det så absurt att "experterna" borde ha lyssnat till mig som bara har 30hp relevant utbildning. Så bra har "experterna" presterat. Vi hade kunnat singla slant och få mer rätt än "experterna".
Finns det någon lägsta nivå för er? Vad skulle Tegnell ha behövt göra / undlåtit sig att göra för att ni skulle tycka det var dåligt?
Det ser mer ut som att ni vördar en gud eftersom det inte går att kritisera. Men det är ok, vi har religionsfrihet
Problemet är att deras "experter" i huvudsak är byråkrater/politiker och inte riktiga(tm) experter. FHM gjorde sig av med sina experter långt innan pandemin började.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:42.