Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-06, 08:11   #1516
AronP
Registered User

AronPs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Jo jag fick reda på det.
https://picasaweb.google.com/1097849...eat=directlink

Det där fungerar tror jag. Men hur fan länkar man till enstaka bilder på ett bra sätt då?

EDIT: hittade en liten länk på sidan, detta funkar?
https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink

Följ min träning här eller genom Facebook, Instagram.

Senast redigerad av AronP den 2012-08-06 klockan 08:14.
AronP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 12:57   #1517
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Reg.datum: Jan 2009
Intressanta tankar angående de snabba kolhydraterna. Det kan förklara varför det har funkat ok för mig att lösgodisdeffa.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 17:30   #1518
AronP
Registered User

AronPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av prOtotype Visa inlägg
Intressanta tankar angående de snabba kolhydraterna. Det kan förklara varför det har funkat ok för mig att lösgodisdeffa.
Har du omedvetet följt grundidéerna hyfsat så kan man tänka sig att det är en delförklaring iaf, nu rekommenderar jag ingen att godisdeffa.

Dagens mat också, lite mkt carbs pga jag lagar standardmatlådor. Skulle kunna pilla på det men trivs. Blev rejält mätt av middagen och jag känner mig lite återhämtad nu, fick sova lite natten till idag också.

Nu ska vi se om länken funkar.

Gammal 2012-08-06, 21:20   #1519
Niwah
Powerhouse

Niwahs avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av AronP Visa inlägg
Det är väl en av de första saker som nämns när detta kommer på tal också. Det finns en del om detta i boken men vi kan sammanfatta det med att man tidigare har dragit lite väl häftiga slutsatser, enligt Kiefer, författaren.

Träning öppnar som sagt upp för inlagringen och grunden i detta är diabetes 2 forskning där man sett att blodet rensas på "socker" (då jag inte kommer på rätt ord) efter träning.

Att kolhydrater sabbar nattliga hormon stämmer bra och det är därför vi bör få ned insulinnivåerna innan/tätt inpå vi lagt oss, därav endast snabba kolhydrater. Att vara nyttig och äta långsamma kommer bara stjälpa en, ett faktum som är svårt att komma över i början.
Jag är blind och har inte lyckats hitta vilken bok det rör sig om.. Skulle du kunna upplysa mig? Hur känns kosthållningen? Jag har ändå planerat utesluta gluten. Tror du detta skulle kunna passa mig?
Niwah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-06, 21:39   #1520
AronP
Registered User

AronPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Niwah Visa inlägg
Jag är blind och har inte lyckats hitta vilken bok det rör sig om.. Skulle du kunna upplysa mig? Hur känns kosthållningen? Jag har ändå planerat utesluta gluten. Tror du detta skulle kunna passa mig?
Carb back-loading av Kiefer

Kosthållningen känns riktigt bra men kört för kort tid för att utvärdera ordentligt, dessutom kändes i kroppen sliten igår så jag har mina reservationer. Det är stundtals psykiskt jobbigt att äta massa snabba carbs då det strider mot det man lärt sig. Man kan även bli less på att äta snabba carbs som känns "tomma". På en bulk känns det som det skulle unna vara ännu jobbigare men det återstår att se, då har man ju iof lite mer marginal så man kan ge sig på lite fetare saker.

Men dietmässigt känns detta mkt mer värt än det jag kört förut och överlag trivs jag, sen får vi se om det ger resultaten jag vill. Jag har ju iof ökat mitt energiintag lite vilket kan påverka, vikten går dock fortfarande ned.

Du ska inte börja med den här dieten bara för att du ska utesluta gluten, det kan man göra ändå.

Du ska, i mina ögon, inte börja den här dieten för att få äta massa skit. Du ska börja dieten för att du på nått sätt tror på konceptet.

Jag tror tror på konceptet och kör på tills jag utvärderat det ordentligt, efter det får man se vad min bedömning är.

Men det skadar ju inte allt för mkt att testa och enligt Kiefer så fungerar det även om man fuskar lite och han anser att alla borde testa det...men det säger ju folk om alla dieter.

Tränar du på kvällen, kan äta en del, inte är allt för förtjust i att äta på morgonen och är mindre hungrig under dagen så passar det nog dig.

Gammal 2012-08-07, 07:36   #1521
AronP
Registered User

AronPs avatar

Jag har haft mina tveksamheter kring "frukosten", ändrade den därför idag. Jag går ju inte all out och äter bacon och ägg (mest av enkelhetsskäl) men har försökt att få ned insulinfrisättningen av den lite iaf. Jag vill inte ta bort proteinet helt då det kanske hamnar lite lågt totalt under dagen då.

Jag har alltid räknat nötter som ungefär ekvivalenta men efter att tagit mig en närmare titt på det så insåg jag att cashewnötter är kassa och bytte ut det mot en lite nötblandning istället.

Så nu ser det ut såhär.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg frukost.JPG (25.4 KB, 57 visningar)

Gammal 2012-08-07, 08:06   #1522
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005

Quota mig för att se hur du gör. Annars högerklickar du bara på bilden du vill länka till -> egenskaper -> kopiera grundlänk -> sätt in i img-klamrar på kolo.
(fortfarande för små dock)
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-07, 08:13   #1523
RassK
Registered User

RassKs avatar

Du ska inte äta "tomma" kolhydrater min vän. Ät potatis post-wo. Och även om ren glukos anses "tomt" på mikronutrienter så är glukos fortfarande kraftigt anti-katabolt (rätt så bra på diet).
Kiefer är väldigt amerikansk av sig och vet inget om svensk kultur. I amerikat är man väldigt anti-sädeslag för att hälften av befolkningen är intoleranta (ej celiaki) mot gluten. I motsats till norden där vi är uppväxta på sädeslag. I princip samma sak gäller med laktos.

Jag är av åsikten att dieter alltid måste anpassas efter individ och omständigheter. Helt enkelt vem och vilken omgivning hen bor i. Vi bor i Sverige. Här dricker man mjölk och äter potatis och havre. Nykokt potatis är otroligt hög i GI (~170) eftersom det består av mestadels amylopektin och har en otrolig akut mättnadseffekt. Därför rekommenderar jag 5-700g potatis post-wo som grundregel. Samma sak gäller för 250g lax på vilodagar (4g epa/dha, jod och selenkälla). Men nu driver jag från ämnet.

Jag tycker också kiefer har snöat in sig lite på leucin och hydrolysat-delen. Nu för tiden vet vi att om det totala intaget av protein är mött och aminosyreprofilen är komplett så gör det mindre skillnad. Ironiskt nog så påpekar han det i ett kapitel om pre-bed kasein. Aminosyror och vasslekoncentrat räcker gott och väl och sparar plånboken samtidigt. Men det präglar mig att jag försöker hålla saker så "basic" som möjligt och gärna vänligt för ekonomin.

Nötter är kanon på morgonen som kompromiss imo. Jag har f.ö. läst klart CBL nu. Kiefer tar 300 sidor på sig att säga "ät alla kolhydrater post-wo". Duh. Men det totalt intaget är fortfarande den dominerande faktorn i förhållande till vilka resultat du får. Stämmer inte det totala intaget är näringstiming irrelevant.

Disclaimer: Imo.
Citat:
Gammal 2012-08-07, 08:14   #1524
AronP
Registered User

AronPs avatar

När jag gör på det sättet så blir det för litet. Det är något som länkar konstigt. Men på nedanstående länk måste det väl ändå funka för dig?

Gammal 2012-08-07, 08:26   #1525
AronP
Registered User

AronPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Du ska inte äta "tomma" kolhydrater min vän. Ät potatis post-wo. Och även om ren glukos anses "tomt" på mikronutrienter så är glukos fortfarande kraftigt anti-katabolt (rätt så bra på diet).
Kiefer är väldigt amerikansk av sig och vet inget om svensk kultur. I amerikat är man väldigt anti-sädeslag för att hälften av befolkningen är intoleranta (ej celiaki) mot gluten. I motsats till norden där vi är uppväxta på sädeslag. I princip samma sak gäller med laktos.
Nejdå, jag försöker hålla nere på dom men lite gott är gott . Just nu handlar det dock mkt om att hitta en balans och en väg som fungerar. Jag misstänker att man på diet kan hålla sig ifrån dom tomma kalorierna mer då det ändå är lätt att fylla upp. Jag har dock sett siffrorna på gluten även för sverige så jag håller mig restriktiv med det. Laktosen vet jag att jag är känslig mot.

Citat:
Jag är av åsikten att dieter alltid måste anpassas efter individ och omständigheter. Helt enkelt vem och vilken omgivning hen bor i. Vi bor i Sverige. Här dricker man mjölk och äter potatis och havre. Nykokt potatis är otroligt hög i GI (~170) eftersom det består av mestadels amylopektin och har en otrolig akut mättnadseffekt. Därför rekommenderar jag 5-700g potatis post-wo som grundregel. Samma sak gäller för 250g lax på vilodagar (4g epa/dha, jod och selenkälla). Men nu driver jag från ämnet.
Laxen har vi strukit Potatis ramlar in i en mängd av 250g, men ris är en så mkt enklare källa att göra.

Hur fan får kokt potatis så jädra högt GI? 70% högre än socker?

Citat:
Jag tycker också kiefer har snöat in sig lite på leucin och hydrolysat-delen. Nu för tiden vet vi att om det totala intaget av protein är mött och aminosyreprofilen är komplett så gör det mindre skillnad. Ironiskt nog så påpekar han det i ett kapitel om pre-bed kasein. Aminosyror och vasslekoncentrat räcker gott och väl och sparar plånboken samtidigt. Men det präglar mig att jag försöker hålla saker så "basic" som möjligt och gärna vänligt för ekonomin.
Jo samma uppfattning här angående isolate och liknande, skippar det i stor grad.

Leucinet är dock intressant iom dessa aktivering av mTOR så den är kvar tills jag utrett det närmare.

Citat:
Nötter är kanon på morgonen som kompromiss imo. Jag har f.ö. läst klart CBL nu. Kiefer tar 300 sidor på sig att säga "ät alla kolhydrater post-wo". Duh. Men det totalt intaget är fortfarande den dominerande faktorn i förhållande till vilka resultat du får. Stämmer inte det totala intaget är näringstiming irrelevant.
Haha lite så ja. Stämmer dock det totala intaget så blir näringstimeing relevant.

Men jag värderar din input.

Gammal 2012-08-07, 08:34   #1526
RassK
Registered User

RassKs avatar

Citat:
Hur fan får kokt potatis så jädra högt GI? 70% högre än socker?
Ris = Amylos. Potatis = Amylopektin.

Ps. Bilden är fortfarande för liten på länken. Det är samma bild som jag länkat in i journalen
Citat:
Gammal 2012-08-07, 08:50   #1527
AronP
Registered User

AronPs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Ris = Amylos. Potatis = Amylopektin.

Ps. Bilden är fortfarande för liten på länken. Det är samma bild som jag länkat in i journalen
Skojar du med mig? Klicka på länken, klicka på förstoringsglaset. Jag har gått in utan att vara inloggad och ser den bra. Upplösning är ändå 1240×1754 vilket inte borde vara några problem.

Visa en av dina bilder som fungerar då.

Senast redigerad av AronP den 2012-08-07 klockan 08:58.
Gammal 2012-08-07, 09:15   #1528
RassK
Registered User

RassKs avatar

Citat:
Skojar du med mig? Klicka på länken, klicka på förstoringsglaset. Jag har gått in utan att vara inloggad och ser den bra. Upplösning är ändå 1240×1754 vilket inte borde vara några problem.
Visa en av dina bilder som fungerar då.
Förstoringsglaset funkar men det är inom ett flash-script. Vill man gå in och zooma så funkar det såklart men om du vill länka den direkt till journalen funkar det inte! Det var det jag trodde du ville göra. Low-carb missförstånd!
Citat:
Gammal 2012-08-07, 09:23   #1529
AronP
Registered User

AronPs avatar

Jag tycker bilden är för stor för att lägga in

Men ponera att jag skulle vilja det, hur gör man?

Gammal 2012-08-07, 13:03   #1530
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Är den där shapeup-siten vettig? Jag sitter med egna exceldiagram o meckar.
Hämtar siten info från leverantörernas innehållsförteckningar eller något sådant? Eller får man fortfarande fylla i innehåll på Ica Lättkvarg osv?

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:59.