Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Ingen som har något bra att säga om detta? Kreatin i sig är inte anabolt, men leder den ökade belastningen man kan träna med till någon extra muskelhypertrofi?
|
Det man tillför kroppen med kreatin är egentligen en extra energireserv, vilket gör att man kan pressa sig lite extra. Plus en viss mängd extra vätska i musklerna (vilket är vad som ger intrycket av ”större” muskler)
I och med att man kan pressa sig lite extra finns förstås en potential till extra hypertrofi men det beror förstås på hur man tränar - och äter. Hur detta rimmar med att inte gå till failure, eller väldigt nära, så som är populärt nu, att lämna 2-3 reps ”i tanken” vet jag inte. Om sådan träning är lika effektiv, eller mer effektiv, som att gå till failure borde kreatin vara rätt meningslöst för att bygga muskler.
Om jag inte minns fel så finns det evidens för att kreatin i sig bidrar till hypertrofi, men om det är klarlagt att det verkligen handlar om muskelvävnad snarare än den extra vätskan man drar på sig i musklerna är jag inte tillräckligt insatt i för att svara på.
I och med en något förhöjd prestationsförmåga bör man med rätt träning och kost bygga mer muskler över tid med kreatin än utan. Men då pratar vi nog om 3 år snarare än 3 månader (för en redan tränad individ)