Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-04, 08:37   #1516
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kan 10g kreatin varannan dag ge snarlika effekter som 5g varje dag? Glömmer ofta att ta kreatin och funderar på om det går att kompensera efterföljande dag? Har blivit 10g varannan dag ett tag nu, märker ingen minskning av effekt ännu
För att fylla på förråden krävs de att de inte är fulla och tror att din strategi kan vara bra. Antar att doserna kan spridas än mer och kan eventuellt vara en bättre strategi.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-06, 19:25   #1517
Dogmatix
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
Det är välbelagt att man blir större och starkare under tiden man tar kreatin. Men hur ser det ut när det extra kreatinet har spolats ut ur kroppen?

Säg att man tar kreatin 3 månader och sen fortsätter träna 3 månader utan, jämfört med en person som kört dessa 6 månader helt utan kreatin. Har den som tog kreatin blivit större och starkare i slutet?
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 14:16   #1518
Dogmatix
Registered User

Reg.datum: Jul 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Det är välbelagt att man blir större och starkare under tiden man tar kreatin. Men hur ser det ut när det extra kreatinet har spolats ut ur kroppen?

Säg att man tar kreatin 3 månader och sen fortsätter träna 3 månader utan, jämfört med en person som kört dessa 6 månader helt utan kreatin. Har den som tog kreatin blivit större och starkare i slutet?
Ingen som har något bra att säga om detta? Kreatin i sig är inte anabolt, men leder den ökade belastningen man kan träna med till någon extra muskelhypertrofi?
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 15:32   #1519
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Ingen som har något bra att säga om detta? Kreatin i sig är inte anabolt, men leder den ökade belastningen man kan träna med till någon extra muskelhypertrofi?
Det man tillför kroppen med kreatin är egentligen en extra energireserv, vilket gör att man kan pressa sig lite extra. Plus en viss mängd extra vätska i musklerna (vilket är vad som ger intrycket av ”större” muskler)
I och med att man kan pressa sig lite extra finns förstås en potential till extra hypertrofi men det beror förstås på hur man tränar - och äter. Hur detta rimmar med att inte gå till failure, eller väldigt nära, så som är populärt nu, att lämna 2-3 reps ”i tanken” vet jag inte. Om sådan träning är lika effektiv, eller mer effektiv, som att gå till failure borde kreatin vara rätt meningslöst för att bygga muskler.

Om jag inte minns fel så finns det evidens för att kreatin i sig bidrar till hypertrofi, men om det är klarlagt att det verkligen handlar om muskelvävnad snarare än den extra vätskan man drar på sig i musklerna är jag inte tillräckligt insatt i för att svara på.

I och med en något förhöjd prestationsförmåga bör man med rätt träning och kost bygga mer muskler över tid med kreatin än utan. Men då pratar vi nog om 3 år snarare än 3 månader (för en redan tränad individ)

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-13, 15:58   #1520
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
För att fylla på förråden krävs de att de inte är fulla och tror att din strategi kan vara bra. Antar att doserna kan spridas än mer och kan eventuellt vara en bättre strategi.
Tidigare fanns det teorier om att det kunde vara bättre att ta kreatin typ varannan dag eftersom kroppen inte skulle nedreglera den egna produktionen av kreatin då.

Jag tror att om man tar 5g kreatin varje dag i veckor/månader och missar en dag så kommer det inte göra någon som helst skillnad om man tar 10 g eller 50 g dagen därpå, inte heller om man tar 0 g dagen därpå. Det är inte så att en dag, utan, eller med, träning förbrukar exakt 5 g kreatin som måste fyllas på. Troligen har man ett stort lager av kreatin och troligen eldar man för kråkorna för det mesta med de dagliga 5 g doserna.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-08-06, 11:47   #1521
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Reg.datum: Nov 2018
Hej!

Två frågor. Jag har efter en månads uppehåll börjat med kreatin igen och har sedan dess upplevt smärta i biceps. Är det bara ett sammanträffande eller kan det ha något samband som exempelvis att den ökade vätskeabsorberingen gör att det blir trångt i muskeln? Tycker även att biceps har poppat upp lite mer också sedan dess. ^^

Fråga två. Jag har läst lite att man med fördel kan blanda ned kreatinet i en juice eller så eftersom det absorberingsförmågan om na tar det med kolhydrater. Men läste även någonstans att just citrusjuice skulle man undvika för att det påskyndade nedfallet till kreatinin som är mer slaggavfall än något kroppen kan använda. Någon sanning i det?
Gammal 2023-08-06, 17:44   #1522
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

Reg.datum: Nov 2016
Har varit utan kreatin några månader nu, ingen styrkeförlust. Måste ha varit vanlig viktuppgång jag gjort tidigare i år (och tillhörande gainz) som jag trodde var kreatinet som fungerade för första gången. Verkar som man är non responder trots allt.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-08-06, 21:00   #1523
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Hej!

Två frågor. Jag har efter en månads uppehåll börjat med kreatin igen och har sedan dess upplevt smärta i biceps. Är det bara ett sammanträffande eller kan det ha något samband som exempelvis att den ökade vätskeabsorberingen gör att det blir trångt i muskeln? Tycker även att biceps har poppat upp lite mer också sedan dess. ^^

Fråga två. Jag har läst lite att man med fördel kan blanda ned kreatinet i en juice eller så eftersom det absorberingsförmågan om na tar det med kolhydrater. Men läste även någonstans att just citrusjuice skulle man undvika för att det påskyndade nedfallet till kreatinin som är mer slaggavfall än något kroppen kan använda. Någon sanning i det?
1. Jag har svårt att tro att kreatinet har med smärtorna att göra. Så mycket sväller inte muskeln.

2. Det är ingen fara så länge du inte blandar långt i förväg innan du ska dricka.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-08-06, 21:12   #1524
exevision
Registered User

exevisions avatar

Reg.datum: Jan 2011
Behövs väl rätt mycket kolhydrater av snabb sort för att göra någon skillnad på inlagringen av kreatin?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-08-07, 08:44   #1525
intepurewhey
Registered User

Reg.datum: Sep 2021
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Behövs väl rätt mycket kolhydrater av snabb sort för att göra någon skillnad på inlagringen av kreatin?
Antagligen inget att bry sig om ändå afaik.

Citat:
while carbohydrate co-supplementation may increase Cr uptake via insulin-mediated stimulation [6,18] of the Cr transporter, CreaT. Although this mechanism of insulin stimulated Cr uptake remains to be mechanistically confirmed, if it holds true, this will only be relevant within the first few days at high doses (e.g., days 1 to 3 at 20 g·day−1)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8401986/
intepurewhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-08-07, 18:07   #1526
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Upptaget av kreatin i musklerna är säkert mest timmarna efter träningen, under "näringsfönstret". När insulinkänsligheten ändå är förhöjd.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-08-07, 18:12   #1527
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jag skriver om kreatin-tajming här:

https://www.strengthlog.com/best-time-to-take-creatine/

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-08-09, 09:59   #1528
Wrenchgirl
Registered User

Wrenchgirls avatar

Reg.datum: Nov 2018
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Upptaget av kreatin i musklerna är säkert mest timmarna efter träningen, under "näringsfönstret". När insulinkänsligheten ändå är förhöjd.

Kanske bättre att blanda ned kreatinet i proteinpulvret då. 😁
Gammal 2023-08-09, 18:08   #1529
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Ja. Är enklast och bäst.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-26, 17:40   #1530
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Finns det någon anledning att köpa creapure / pure creatine över creatine monohydrate?
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:58.