2007-02-16, 14:02
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Endura
Känns inte som jag blev mycke klokare nu... 
|
En bra ledtråd är att lyssna på personen som skriver hyfsat korrekt svenska och lämnar källor. Finns väldigt mycket myter inom kost tyvärr och många gillar att sprida dem utan källor eller andra hänvisningar.
|
|
|
2007-02-16, 14:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
En bra ledtråd är att lyssna på personen som skriver hyfsat korrekt svenska och lämnar källor. Finns väldigt mycket myter inom kost tyvärr och många gillar att sprida dem utan källor eller andra hänvisningar.
|
Sant... tyckte dock att en del av de svar jag fick lät vettiga...
Har redan tränat hyfsat seriöst i många år, men har insett att det är ren "bondtur" att jag nått de resultat jag gjort. Sen jag började hänga på Kolo har jag kännt mig som en newbie igen, och det är många "kunskaper" som jag har fått börja lära/tänka om. Det har varit svårt att fatta att något som suttit så hårt i huvudet och alltid haft stämpeln att vara svårt - egentligen är ganska lätt (menar kalori in-ut).
Det har också gett resultat och jag har hittat min motivation igen... men... mycke vill ha mer liksom... och nu vill jag börja lära mig vilken potential jag egentligen har och hur jag kan finslipa det hela...
|
2007-02-16, 14:34
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Endura
Sant... tyckte dock att en del av de svar jag fick lät vettiga...
Har redan tränat hyfsat seriöst i många år, men har insett att det är ren "bondtur" att jag nått de resultat jag gjort. Sen jag började hänga på Kolo har jag kännt mig som en newbie igen, och det är många "kunskaper" som jag har fått börja lära/tänka om. Det har varit svårt att fatta att något som suttit så hårt i huvudet och alltid haft stämpeln att vara svårt - egentligen är ganska lätt (menar kalori in-ut).
Det har också gett resultat och jag har hittat min motivation igen... men... mycke vill ha mer liksom... och nu vill jag börja lära mig vilken potential jag egentligen har och hur jag kan finslipa det hela...
|
Egentligen är det ju inte komplicerat. Få som tränar hårt och inte äter alltför extremt (för lite/mycket eller väldigt konstigt) får inte resultat. Men sedan om vill verkligen nå din absolut högsta potential kanske det är vettigt att börja finslipa lite. Men också viktigt att behålla perspektivet och tänka om att leka med gram hit och dit faktiskt gör någon nytta över ett år.
|
|
|
2007-02-16, 14:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
grub: Har du aldrig druckit typ 8-10 bärs nån kväll och vaknat dan efter och kännt dig som en ballong?
stab: Har läst lite om att träna efter sin kroppstyp också, själv e jag 1.91 m 100 pannor 9%bf, ectomorph. långa lemmar och stor ram, nåt speciellt att tänka på där?
|
2007-02-16, 15:05
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av jedimind
grub: Har du aldrig druckit typ 8-10 bärs nån kväll och vaknat dan efter och kännt dig som en ballong?
|
Nä, det har jag verkligen inte. Men det du beskriver beror ju inte på glykogeninlagring, utan på att levern inte har haft tid eller kapacitet att göra sig av med överskottskroppsvätskor via njurarna.
|
|
|
2007-02-16, 15:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Hm, jag antar att det enda jag igentligen kan göra är att testa 
Köra på nått sånt upplägg 4-6 månader och se om jag blir biff
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Om du nu håller det där upplägget så skulle det alltså betyda 500kcal överskott på en vecka, med två styrkepass tror jag det skulle innebära en bnärmast obefintlig viktökning. Den lilla lilla viktökningen kräver oxå att du håller dej på de överskottet vilket jag har svårt å tro att du klarar, kroppens metabolism är elastisk till en viss gräns å små överskott förbrukas ofta via en lite ökad ämnesomsättning samt ökad spontan aktivitet.
Vill du bygga muskler på riktigt finns det inga magiska upplägg utan allt du kan göra är helt enkelt att prioritera, mer överskott kommer öka dina möjligheter för mer muskler samtidigt som mer fett kommer lagras, litet överskott kommer ge dej minimala muskelökningar men å andra sidan inte särskilt mycke fett.
Jag skulle tyvärr tippa på att du ligger helt still med det där upplägget om jag ska va ärlig. 
|
Citat:
Originally Posted by Bonnie
Jag har nu gått ner en del i vikt så jag känner mig hyffsat nöjd och står inför problemmet att jag vill bygga muskler (volym) men inte lägga på mig en massa fett.
Jag tränar 2 helkroppspass i veckan (onsdag senkväll och lördag förmiddag).
Sitter och försöker fila på nått "kaloriupplägg" som skulle vara bra för detta ändamål.
Det jag kommit fram till är följande:
Onsdag +500
Torsdag +500
Fredag +250
Lördag +500
Söndag +250
Måndag -1000
Tisdag -1000
Kan man räkna på det här sättet? Hur skulle ni löst det?
|
|
|
|
2007-02-16, 15:18
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Har läst lite om att träna efter sin kroppstyp också, själv e jag 1.91 m 100 pannor 9%bf, ectomorph. långa lemmar och stor ram, nåt speciellt att tänka på där?
|
Ett tips är att helt undvika att försöka basera din diet på ett avdankat sätt att försöka se på en människa vilket psykologisk typ den är.
|
|
2007-02-16, 15:27
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Ett tips är att helt undvika att försöka basera din diet på ett avdankat sätt att försöka se på en människa vilket psykologisk typ den är.
|
frågetecken
|
2007-02-16, 15:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Jag tycker tvärt emot, att kosten är den viktigare parten. Träningen är det lätta, där behöver du bara stimulera musklerna och signalera om tillväxt, och det är vanlig hård träning, sedan ska dem ha en chans att växa genom kost/vila... Muskeltillväxten för mig har aldrig varit några problem, det är muskeltillväxt kontra fettinlagringratio jag vill dra till dess ytterlighet.
|
Muskeltillväxt är en anpassning och fettinlagring är det sätt som kroppen tar hand om överflödsenergin. Jag förstår inte dina så kallade problem....Vad handlade det om?
2007-02-16, 15:48
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Överskottsenergi bildar inte bara kroppsfett, utan även fettfri massa, helt utan anpassning styrketräning eller annan belastning.
|
|
|
2007-02-16, 16:01
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
frågetecken
|
I översättning: Kroppstypsresonemanget innehåller så mycket förlegat och ovetenskapligt dravel att de få korn av sanning som eventuellt ligger i det inte är värda besväret med att gräva fram dem ur dyngan. Att ta med huruvida du tycker att du motsvarar beskrivningen av den ektomorfa kroppstypen eller inte i beräkningen när du skall lägga upp kost- coh/eller träningsprogram är slöseri med tankeverksamhet.
|
|
|
2007-02-16, 16:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
I översättning: Kroppstypsresonemanget innehåller så mycket förlegat och ovetenskapligt dravel att de få korn av sanning som eventuellt ligger i det inte är värda besväret med att gräva fram dem ur dyngan. Att ta med huruvida du tycker att du motsvarar beskrivningen av den ektomorfa kroppstypen eller inte i beräkningen när du skall lägga upp kost- coh/eller träningsprogram är slöseri med tankeverksamhet.
|
Thanks for the heads up
|
2007-02-16, 16:12
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf A Big
Muskeltillväxt är en anpassning och fettinlagring är det sätt som kroppen tar hand om överflödsenergin. Jag förstår inte dina så kallade problem....Vad handlade det om?
|
Om resultatet av överskottet (Fettfri massa kontra Fett) följde en proportionell kurva eller om man kunde hitta ett optimalt överskott där största procentsatsen var fettfri massa, skräddarsytt för mig om man hade tillräckliga ingångsvärden.
Och Nej, överskott blir inte bara fett.
|
2007-02-16, 16:16
|
|
Banned
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
|
Fysiologiskt kanske du ville säga? Ja att se det till 3 olika klasser är avdankat då det bablandats så mycket mer nu men att säga att alla är samma är ett SKÄMT. Den genetiska individualiteten angående att packa på sig muskler är en av många, och olika saker stämmer in olika på olika personer, detta är dock på dagis nivå nu.
|
|
|
2007-02-16, 16:24
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Om resultatet av överskottet (Fettfri massa kontra Fett) följde en proportionell kurva eller om man kunde hitta ett optimalt överskott där största procentsatsen var fettfri massa, skräddarsytt för mig om man hade tillräckliga ingångsvärden.
|
Fördelningen beror för mycket på både gener och status för att man skall kunna hitta en sådan siffra. För någon som aldrig varit överviktig och som har stor andel typ-I fibrer kan överätningens resultera i att 60% eller mer av energin blir fettfri massa. Ju fetare man blir, desto mindre blir den procentsiffran, medan fettmängdsdelen ökar.
Den individuella hormonbalansen är säkert också en mycket stor faktor.
Vid överätning är en person med stor andel typ-I fibrer och hög oxoglutaratdehydrogenasaktivitet "skyddad" mot fettökningar via större oxidativ kapacitet hos skelettmuskulaturen.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.
|

|