Visa resultat för omröstning: Är det etiskt korrekt att beskatta somliga hårdare än andra?
|
Ja - motivera!
|

|
51 |
29.65% |
Nej - motivera!
|

|
113 |
65.70% |
Vet ej / Fortfarande lite korkad
|

|
8 |
4.65% |
2006-09-14, 14:43
|
|
Spamming user
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av nim
Det känns ju mindre troligt. Det var ju inte direkt i förra veckan som de med bra lön började skatta +50%.
Vilka större företag pratar du om?
|
Det är en hel del svenskar som flyttar eller i vart fall jobbar i danmark eller norge. i danmark för de en jobbskapande politik så där finns det jobb. i sverige skapas det inte speciellt mycket nya jobb. framförallt på grund av att det inte lönar sig och satsa på grund av de höga skatterna och allt jobb med att anställa
sverige har mer och mer blivit ett låglöneland och det är en anledning till att företag investerar här. arbetslösheten är hög vilket också gör att det är lätt och få tag på arbetskraft
|
|
|
2006-09-14, 14:51
|
|
Mannen, myten, legenden!
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av gosh
Det är en hel del svenskar som flyttar eller i vart fall jobbar i danmark eller norge. i danmark för de en jobbskapande politik så där finns det jobb. i sverige skapas det inte speciellt mycket nya jobb. framförallt på grund av att det inte lönar sig och satsa på grund av de höga skatterna och allt jobb med att anställa
sverige har mer och mer blivit ett låglöneland och det är en anledning till att företag investerar här. arbetslösheten är hög vilket också gör att det är lätt och få tag på arbetskraft
|
Inte glömma arbetsgivaravgiften som "väl?" är unikt för detta land?
|
|
|
2006-09-14, 14:53
|
|
Ich bin Bananatastic!
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Nej, de behöver inte ha slitit mer. De kanske bara har högre lön på grund av tur eller de var födda rätt. Men tänk om vi hade tränat lika mycket och du ändå var starkare. Tycker du det vore orättvist och att vi borde arbeta för att ändra det på något sätt?
|
Har du läst mina tidigare inlägg i tråden?
Jag förstår inte riktigt syftet med dina inlägg just nu, försöker du argumentera mot mig?
|
|
|
2006-09-14, 15:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Finns det någon sida eller är det någon som vet var gränserna går? T.ex att om man tjänar över 36000 kr i månaden så betalar man x antal procent i skatt osv.
|
Under skattetabeller på skatteverkets hemsida. Där finns för övrigt tillgång till mesta du kan tänkas vilja veta om skatter, rätt logiskt.
|
|
|
2006-09-14, 15:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
1. Något mer jämställt kan det kanske bli eftersom kvinnor i regel tjänar mindre än män och därmed tjänar på en progressiv beskattning. Men de flesta skulle nog tala om ökad jämlikhet.
2. Ekonomiska klyftor beror på mycket mer än fria val, tex. det sociala arv, styrkeförhållande på arbetsmarknaden, status, trender och ibland ren slump. Du gör det lite väl enkelt för dig själv, men det vet du säkert. Syftet var väl att provocera antar jag.
|
|
|
2006-09-14, 15:14
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av userfriendly
Ena halvan arbetar åt den andra? så är det väl ändå inte?
ta tex. min morsa som sliter dag ut och dag in med att torka såna som din farmor i stjärten men inte tjänar ett skit. Osen de som sitter o slappar på en datastol (men säkert utför ett arbete för det) o tjänar kanske 8ggr så mkt som hon. Då tycker faktiskt jag att man kan skatta dem lite hårdare ( vi snackar nite hela lönen nu) så att vi kan förbättra de svagheter i samhället som finns...
|
haha, du var inte allvarlig med det inlägget va?
för det första är det ingen dålig lön om man "sitter på en datastol" och tjänar 8ggr mer än ett vårdjobb, då har man troligtvis en mångårig civilingenjörsexamen i botten och troligtvis ett antal års arbetslivserfarenhet med för att tjäna 8ggr mer än ett vårdbiträde.
Sedan förstår jag inte varför ens jämföra lönesättning mellan någon som torkar bajs och någon som jobbar inom IT, vart vill du komma? Torkar man bajs ska man ha skattesänkning?
|
|
|
2006-09-14, 15:18
|
|
Starkast på gatan
|
Citat:
|
Trodde arbetslösheten var låg i Sverige jämfört med övriga Europa. Rätta mig om jag har fel.
Tycker att du säger emot dig själv när du påstår att det inte lönar sig att satsa pga de höga skatterna och sedan att företag investerar här för att det är lätt att få tag på arbetskraft.
|
|
|
2006-09-14, 15:23
|
|
Spamming user
|
Citat:
Trodde arbetslösheten var låg i Sverige jämfört med övriga Europa. Rätta mig om jag har fel.
Tycker att du säger emot dig själv när du påstår att det inte lönar sig att satsa pga de höga skatterna och sedan att företag investerar här för att det är lätt att få tag på arbetskraft.
|
nej den är hög, det är exempelvis bara polen och något mer land som har högre ungdomsarbetslöshet jämfört med sverige.
sverige har extremt många förtidspensionerade som "gömmer" en stor del som ligger utanför. socialdemokratiska bidragspartiet är ju mästare på och gömma arbetslösa.
Den typ av jobb som lönar sig att investera är jobb som inte är arbetskraftsintensiv. Energi har också varit billig i sverige men det börjar ändra sig. För en del typer av industrier är lönen en extremt liten del av de totala kostnaderna även om det är höga skatter.
Däremot så är det totalt värdelöst och investera i yrken som kräver många anställda.
|
|
|
2006-09-14, 15:40
|
|
Starkast på gatan
|
Citat:
nej den är hög, det är exempelvis bara polen och något mer land som har högre ungdomsarbetslöshet jämfört med sverige.
sverige har extremt många förtidspensionerade som "gömmer" en stor del som ligger utanför. socialdemokratiska bidragspartiet är ju mästare på och gömma arbetslösa.
|
Om det nu är så, är det inte den höga delen invandrare som gör att vi har många arbetslösa snarare än att det är pga skatterna?!
Jag känner inte någon(svensk) som är arbetslös och har dom varit det efter tex studier så har dom fått jobb direkt.
|
|
|
2006-09-14, 15:59
|
|
Spamming user
|
Citat:
Om det nu är så, är det inte den höga delen invandrare som gör att vi har många arbetslösa snarare än att det är pga skatterna?!
Jag känner inte någon(svensk) som är arbetslös och har dom varit det efter tex studier så har dom fått jobb direkt.
|
Nej!
det är inget nollsummespel, att det är många invandrare som inte får jobb beror framförallt för att de inte uppfattas som lika attraktiva. är det hög arbetslöshet så är det de svaga i samhället så hamnar utanför (läs: längst bak i kön). där hittar du även en orsakerna till varför ungdomar har svårt och få jobb.
Sverige har trots allt väldigt få invånare i förhållande till storleken. andra länder har ruggigt mycket mer invånare på mindre yta men klarar ändå av att skapa jobb.
Invandrare får däremot ofta ta "skiten" för en dåligt förd politik då människors vrede vänder sig mot dem och att de tar jobben eller lever på bidrag istället för att klaga på politiken som förs.
|
|
|
2006-09-14, 16:06
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
|
Citat:
Ursprungligen postat av CoxcombRed
För att finansiera allting.
Jag tycker förvisso att man skulle kunna skära ner ganska hårt på statens utgifter, men jag tycker inte det är fel med att skatta olika människor olika hårt.
En vänsterkompis till mig brukar säga, med risk för att mörda det, "Var och en efter egen förmåga, var och en efter eget behov". Tycker jag låter rätt vettigt.
Det är dessutom inte direkt som om det råder någon nöd på 60k inkomstagaren.
|
Ja, säg, då kan ju du sälja din TV och dina fina kläder, du klarar dig ändå utan dem! Bara du överlever, och det är knappast så att du MÅSTE ha en TV...
Det råder ingen nöd på dig ändå, så att säga!
|
|
|
2006-09-14, 16:07
|
|
Starkast på gatan
|
Citat:
Nej!
det är inget nollsummespel, att det är många invandrare som inte får jobb beror framförallt för att de inte uppfattas som lika attraktiva. är det hög arbetslöshet så är det de svaga i samhället så hamnar utanför (läs: längst bak i kön). där hittar du även en orsakerna till varför ungdomar har svårt och få jobb.
Sverige har trots allt väldigt få invånare i förhållande till storleken. andra länder har ruggigt mycket mer invånare på mindre yta men klarar ändå av att skapa jobb.
Invandrare får däremot ofta ta "skiten" för en dåligt förd politik då människors vrede vänder sig mot dem och att de tar jobben eller lever på bidrag istället för att klaga på politiken som förs.
|
Vad har landets yta med saken att göra? Jag tycker att du låter som en bitter akademiker som inte ännu fått jobb.
|
|
|
2006-09-14, 16:23
|
|
Spamming user
|
Citat:
Vad har landets yta med saken att göra? Jag tycker att du låter som en bitter akademiker som inte ännu fått jobb.
|
det är jag inte.
du skrev att de som kommer till landet orsakar stor arbetslöshet vilket är felaktigt. hur stor arbetslöshet vi har beror på helt andra saker.
hade sverige tagit vara på den företagsamhet som är mycket starkare i andra länder så hade man kunnat vinna mer på det.
därmed inte sagt att jag är för stor invandring, tycker vi tar emot förmycket och vi har inte en politik som kan integrera de som kommer. men det är alltså inte invandrarna som orsakar arbetslöshet
|
|
|
2006-09-14, 17:52
|
|
Hrafnin Flygur
Reg.datum: Dec 2003
|
Tycker ni som är för att skatta rika mer att rika människor
ska få t.ex barnbidrag?
Eller att rika ska få betala fullt pris på för oss "fattiga" subventionerade
varor/tjänster?
|
2006-09-14, 22:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Ska de då straffas?
|
Någon som fötts in i en rik familj kanske inte ska straffas men ska han verkligen belönas? Jag tror fan inte det är sant, tar du verkligen bratarnas parti?
Såhär är det. Pengarna från de hårt arbetande och framgångsrika föräldrarna ska förmedlas vidare till andra lika ambitiösa intellektuella och kreativa entreprenörer av den yngre generationen som besitter esentiella kunskaper och andra kvaliteter som de endera fått per arv (vilket jag starkt betvivlar att majoriteten fått då mycket handlar om den för personen optimala studetekniken och individuell kunskapsinlagring) eller erhållit genom viljestyrka och karaktär. Det är i dessa människor som den samhällsekonomiska nyttan ligger tillsammans med nya jobb, tillväxt och generell välfärd, inte hos de där förbannade helrörslangande idioterna som fått allt de äger och har serverat på silvermäklarbricka och ägnar sina misslyckade liv åt att spruta moet eller tävla om vem som får flest groggluder. (tack till Oskis för hjälp med terminologin och den högst interna jargongen  ) Därför ska vi stödja de unga intellektuella och deras projekt med bratfarsans pengar.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:19.
|

|