Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-22, 19:22   #136
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Ursprungligen postat av 0x5f3759df Visa inlägg
Jag förstår även att det rent praktiskt sköts på vissa sätt för att något annat skulle vara svårt/omöjligt/otympligt, jag syftar på att jag personligen har svårt att motivera evig äganderätt för land.
Var hade du tänkt bo då?
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 19:36   #137
0x5f3759df
Infochef

Reg.datum: Aug 2015
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Var hade du tänkt bo då?
Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå med att jag inte riktigt är bekväm med viss sorts ägande av just land och mark. Jag kan även känna att t.ex. utnyttjande av naturresurser är en svårdefinierad sak men jag förstår ju också att det måste finnas något sätt att få fram naturresurserna. Det är lite som man brukar säga om demokrati, kanske inte perfekt men det bästa alternativet vi har kommit på.
0x5f3759df är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 20:04   #138
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av 0x5f3759df Visa inlägg

Som du säger så äger man nog inte marken/tomten till att börja med (eller gör man?)
Det är ju mer av en filosofisk fråga egentligen, men jag säger nej. Man äger den inte, man har bara mer rätt till den än någon annan. Sen om man egentligen borde ha rätt att äga mark (äga den på riktigt) kan jag inte ta ställning till

Att äganderätten skulle vara något själklart har väl fått sig en törn nu med tiggarna som inte får avvisas från företags (och privatpersoners?) mark.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 20:47   #139
MrLomax
Registered User

MrLomaxs avatar

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det är intressant att drivmedel alltid kommer upp från folk som bor innanför eller nära tullarna.

Har man en kollektivtrafik som fungerar visst. Bor man 10 mil från närmaste stad så är bil ett måste.
1. Jag bor inte innanför tullarna
2. Jag är från Norrbotten.
3. Jag kör en Volvo XC70.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricce Visa inlägg
Varför ska man betala skatt på en byggnad du köpt på en tomt du äger?
Varför ska man betala skatt överhuvudtaget? Jo för att det finansierar en massa saker som folk behöver. Samhället måste fungera.
Men för att svara på din fråga, för att det är enkelt att beskatta en byggnad och en tomt. Den bara står där. Det finns register över alla byggnader och tomter/mark/fastigheter. Det är i princip omöjligt att smita från skatt på byggnader/tomter/mark/fastigheter = skattefelet är i det närmaste noll.
Om så mycket skatt som möjligt kom från saker som är svåra att fuska med så kan vi sänka skatterna på saker som är lätta att fuska med. Så kan folk svartajobba, smuggla, göra momsbedrägerier bäst dom vill, för det lönar sig inte. Vinsten blir inte värt besväret, det möjliga straffet och förtjänsten.
MrLomax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 20:57   #140
0x5f3759df
Infochef

Reg.datum: Aug 2015
Citat:
Ursprungligen postat av MrLomax Visa inlägg
3. Jag kör en Volvo XC70.

Varför ska man betala skatt överhuvudtaget? Jo för att det finansierar en massa saker som folk behöver. Samhället måste fungera.
Men för att svara på din fråga, för att det är enkelt att beskatta en byggnad och en tomt. Den bara står där. Det finns register över alla byggnader och tomter/mark/fastigheter. Det är i princip omöjligt att smita från skatt på byggnader/tomter/mark/fastigheter = skattefelet är i det närmaste noll.
Om så mycket skatt som möjligt kom från saker som är svåra att fuska med så kan vi sänka skatterna på saker som är lätta att fuska med. Så kan folk svartajobba, smuggla, göra momsbedrägerier bäst dom vill, för det lönar sig inte. Vinsten blir inte värt besväret, det möjliga straffet och förtjänsten.
Det har definitivt sina fördelar rent administrationsmässigt precis som du nämner problematiken blir att det kommer att slå väldigt ojämnt. Till viss del kanske t.ex. bostadsskatt och drivmedel kompenserar varandra men du kan få sådana situationer där saker som folk "måste" använda blir väldigt dyra medans rena lyxprodukter blir billiga. För de som konsumerar av allt och mycket spelar det kanske inte så jättestor roll eller till och med blir billigare men de med sämre resurser kanske hamnar i ett läge där grundgrejer blir så dyra pga skatterna att de knappt har råd med de och absolut inte lyxiga saker som nu är skattefria.
0x5f3759df är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 21:00   #141
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Helt omöjligt utan skatt? Folk slutar att ha behov som behöver bli tillgodosedda, intjänade pengar försvinner i tomma intet och företag slutar leverera tjänster/produkter när Skatten upphör?
Gammal 2015-09-22, 21:29   #142
Dreas
Maaaaaaat!

Dreass avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
3. Jag kör en Volvo XC70..
Eller nära skrev jag.

Vad har punkt två och tre med saken att göra? Iofs, du borde veta vad dålig kollektivtrafik innebär och då veta att det inte är något vettigt alternativ i många fall.

Men att utarma glesbygden är väl såklart ett viktigt projekt.
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 21:48   #143
Tricce
Väsby EPA raggare

Tricces avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:

Jojo men det måste ju finnas logik bakom vad man beskattar och varför anser jag. Man kan inte bara hitta på skatter för att det är enkelt. Eller jo i Sverige kan man ju det såklart.
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 22:23   #144
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Jag säger som hasaforsbertil. Man ska int betala för å bo.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 22:37   #145
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Ursprungligen postat av dluddeckens Visa inlägg
"67% från andra[/B] (alla icke direkt krigsdrabbade) länder."

Utifrån det diagrammet du visade är det 56 % som är länder i krig. Sedan kan det vara ett antal % av "others" som också är länder i krig.

Så skulle nog gissa att nästan 70 % av de som kommer, är från krigsdrabbade länder.
Du får gärna redogöra för vilka av länderna du syftar på utan att bara plussa ihop siffror. Dessutom skrev jag "direkt krigsdrabbade", t.ex. Afghanistan räknas inte som ett "krigsdrabbat land" men Sverige har tagit fler från det landet än under perioden när det var fullskaligt krig där. Eritrea är ett annat exempel där samtliga fått asyl trots att det enda de har är en diktator. Vi kan inte bevilja alla asyl bara för att de har en diktator i landet - om pengarna i form av skatt ska räcka till måste det prioriteras på de som är mest drabbade.
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...orn-Syria.html
Citat:
'Many of those who have opted to risk their lives to come to Europe have done so for economic reasons.'
Majoriteten av samtliga som kommer nu är unga män, kvinnor och barn lämnas kvar. http://www.svd.se/forskare-genusgape...lvar/om/debatt

De som flyr hela vägen till Sverige kommer i majoritet från redan säkra länder och inte direkt från dödshot. De som verkligen är riktiga flyktingar är kvar i Jordan, Libanon etc. Men i Sverige utan ID/födelsekontroller, öppna gränser samt att man tagit 10 miljarder från biståndsbudgeten som kunnat rädda tiotalsmiljoner människor som svälter i FNs alla flyktingläger i grannländerna (Libanon, Jordan, etc) så blir jag bara förvånad att inte fler protesterar mot vart vi lägger skattepengarna.

http://www.tino.us/2015/09/verklighe...inte-humanism/

https://www.facebook.com/tino.sanand...53131961828231

Snacka om att vara "humanister".

Sen är jag trött på att man aldrig får tala om elefanten i rummet i Sverige, detta är en tråd om skatt och tiotals till hundratals miljarder läggs på invandringen per år i form av "etablering", vård, skola och bostäder som effekt av den. Men ingen i tråden vågar eller vill nämna detta utan nämner några futtiga miljoner som läggs på forskning för att man annars kan bli varnad eller hela tråden raderad. Se på Danmark där samtliga partier har gått med på att man måste få prata om problemen med kostnad och integration annars löser man dem aldrig, och ersättningen till flyktingar nära halverades. Folk gick igenom landet rakt in i Sverige istället. Att tysta ner diskussioner genom att stämpla sådana här diskussioner som "rasistiska" eller ta bort trådar p.g.a. enstaka inlägg om detsamma ger bara mer hatisk stämning i debatten i längden. Om vi vill ha lägre skatter måste vi våga ifrågasätta varför regeringen tagit dessa miljarder från biståndsbudgeten som kunnat rädda fler miljontalsliv till att ta in några hundratusen unga män per år som lämnat sin familj hemma.

PS jag har inga politiska motiv då jag inte bor i Sverige längre, men blir förbannad över mörkningen, faktaförfalskningen och att folk tystas ner eller stämplas som rasist om de protesterar DS
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 23:49   #146
Tricce
Väsby EPA raggare

Tricces avatar

Reg.datum: Dec 2006
Med den garanterat högre belastning som lär bli i samhället så rimmar det rätt illa med http://www.dagenssamhalle.se/debatt/...i-staten-18393

"Anslaget för Polismyndigheten år 2016 landar på knappt 21,6 miljarder kronor. Det innebär att det saknas nästan en hel miljard från den summa som den oberoende Genomförandekommittén ansåg var nödvändig för att ro omorganisationen i land. "
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-22, 23:55   #147
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
21,6 mdkr låter lågt på något sätt.
Gammal 2015-09-23, 10:14   #148
gatewarden
Registered User

gatewardens avatar

Reg.datum: Oct 2007
Jag som är kroniskt sjuk i en extremt jobbig sjukdom är mest lyrisk över att man tar bort den bortre gränsen för sjukskrivning. Den här dagen har jag väntat på länge.

Har inga problem med dom skattesatserna vi har nu och dom vi kommer få.

Jag lever inte i en centrerad värld där allt bara handlar om att JAG skall ha det bra som så många andra, betalar mer skatt med glädje för att bidra till bättre samhälle över lag.

Trött på samhället som varit dom senaste åren där man spottar på sjuka och gör allt för att göra livet jävligt omständligt för dem.
gatewarden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-23, 10:37   #149
Alexton
Registered User

Alextons avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av gatewarden Visa inlägg
Jag som är kroniskt sjuk i en extremt jobbig sjukdom är mest lyrisk över att man tar bort den bortre gränsen för sjukskrivning. Den här dagen har jag väntat på länge.

Jag lever inte i en centrerad värld där allt bara handlar om att JAG skall ha det bra som så många andra, betalar mer skatt med glädje för att bidra till bättre samhälle över lag.

Trött på samhället som varit dom senaste åren där man spottar på sjuka och gör allt för att göra livet jävligt omständligt för dem.
Och nu så spottar du på arbetare och företagare. Vilka tror du betalar för välfärden och sjukskrivningar ?
“If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality.”

/ Desmond Tutu
Alexton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-23, 10:41   #150
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av gatewarden Visa inlägg

+1. Hade nog kunnat tänka mig att betala sådär 50 % skatt. Mer hade blivit lite saftigt.
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:01.