Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina
Okej, nu inser jag att den här tråden mer handlar om huruvida det skulle vara trevligt med en eller flera partners, MEN, jag hamnade i en intressant diskussion med mina kollegor för nån månad sen i samband med Centerns utspel om att tillåta månggifte i sverige. De var minst sagt upprörda över tanken och menade bestämt att något sånt skulle aldrig kunna inträffa i Sverige.
Personligen tycker jag det är intressant. För ett par år sen skrevs äktenskapsbalken om på det sätt att det inte längre stipulerade att "äktenskap kan ingås av en kvinna och en man" utan att äktenskap kan ingås mellan två personer oavsett kön. Nu är ju Sverige sen länge ett kristet land och det här med äktenskap vill jag påstå är en religös konstruktion som utvecklats till en social sådan. Men vad har staten med det att göra? Varför ska det ens finnas en äktenskapsbalk? Jag kanske väljer att leva i ett heterosexuellt monogamt förhållande, men jag anser att det är upp till var och en att bestämma vem eller vilka man väljer att leva med och under vilka förhållanden (obs, så länge det är av fri vilja från alla parter typ). Och nu menar jag inte att äktenskapbalken skulle skrivas om till att omfatta alla typer av tänkbara förhållanden, utan att den inte borde behövas alls. Om jag skulle vilja gifta mig kan jag ju göra det i kyrkan (inför gud och blablabla) som den religösa konstruktion det är. Men om Muhammad vill leva ihop med sin sina 8 fruar så gör han ju det, även om han bara kan vara formellt gift med en av dem. Men då gör ju lagen särskiljning på den frun och de andra 7 fruarna.
Äktenskapsbalken
|
Lagar och regler är per definition "sociala konstruktioner". Det gäller även den etik och moral de bygger på, oavsett om man utgår ifrån naturrättsliga principer eller något annat. Regleringar av människors samvaro kan inte vara annat än sociala konstruktioner. Sen är det ju en för jäkla tur att dessa sociala konstruktioner finns så det inte råder total anarki och människor lever som vilda djur. Att använda "sociala konstruktioner" som slagträ blir således rent nonsens. Dessutom borde det nu vara uppenbart varför staten har med det att göra.
Den relevanta frågan är snarare i vilken utsträckning och på vilka grunder staten har med det att göra - utöver det faktum att det måste finnas regler för mänsklig samvaro i ett civiliserat samhälle.
Äktenskapsbalken kan betraktas som ett standardavtal som beskriver och kodifierar en typ av mänsklig relation. Det handlar om att två personer väljer att göra gemensam sak av sina liv. För att beskriva det förhållandet och ge viss trygghet finns det reglerat i lag. Den tar exempelvis upp frågor om arv, försörjningsskyldighet och fördelning av tillgångar(både internt och gentemot andra).
Lagen lyckas tämligen bra med att slå fasta på de löften och förpliktelser man åtar sig vid ett giftemål. Det handlar om par som permanent väljer att dela sina liv, visa varandra trohet och gemensamt vårda hem och barn.
Sambolagens regler är likartade men avser inte ett fullt så starkt institut. Sakrättsligt är båda lagarna viktiga eftersom de beskriver hur egendom ska hanteras utefter faktiskt rådande förhållanden(här syftar jag ingalunda bara på det som regleras vid en bodelning).
Det är kort och gott skillnad på att vara inneboende hos bästa kompisen, sambo eller gift. Det är olika förhållanden och därför är det nödvändigt att lagen också tar hänsyn till det. För att ta ett exempel förefaller det väl rimligt att det är lättare att slänga ut någon som bott ett par dagar på din soffa, än vad det är att slänga ut maken.
Av nämnda anledningar är det en ytterst dålig idé att skrota äktenskapsbalken eller sambolagen.
Att Mohammed vill leva ihop med sina sju kvinnor är inget problem. Om man sen tycker att staten inte ska reglera sådana frågor, varför ens lyfta frågan om mångifte? Du vill inte ha en äktenskapsbalk men att Mohammed ska kunna gifta sig med sina sju kvinnor. Är det inte märkligt att upphäva äktenskapet som institution samtidigt som han ska kunna gifta sig?
Lagen hindrar inte Mohammed från att leva tillsammans med sju kvinnor. Det uppstår förvisso komplikationer utöver det ohemula i att hålla sju kvinnor nöjda samtidigt. Mohammed har inget standardavtal som är välkänt i allmänhetens ögon. Även om han upprättar ett eget avtal blir det svårt att visa det utåt på ett lättbegripligt sätt. Att utforma ett sånt avtal på ett hållbart sätt är inte heller enkelt.
Frågan blir ju dock återigen varför äktenskapsbalken ska upplösas och hur det på något sätt hjälper Mohammed. Vidare kan man undra varför inte andra ska få välja äktenskapsbalkens regler.
Vill man göra det möjligt med mångifte är det just en ny äktenskapsbalk som behövs. Då har ju staten lagt sig i igen. Utformningen av den nya äktenskapsbalken skulle dessutom bli mycket svår och kräva en hel del resurser. Jag tror inte det är omöjligt, men svårt skulle det verkligen bli. Frågan blir då varför lagstiftarna ska belastas med det. Finns det ett stort intresse kan man väl utforma ett standardavtal och säkert sälja det till andra som är intresserade.