2011-10-19, 10:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Men sa man inte att det bara är en fråga om tid 20 år sen också?
|
Haha, jo. Fast som sagt, ITER är intressant, för trots allt är det ett väldigt seriöst projekt med en enorm budget och med målet att faktiskt ge en markant nettoenergivinst. Vi är långt ifrån kommersiell fusion, men fusionkraft som i princip fungerar kan möjligtvis vara mindre än 10 år i framtiden.
|
2011-10-19, 10:26
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin
text
|
Jag hade för mig att man brukar säga runt 80 år för kärnkraften. Och det känns som väldigt lite. Hur det ligger till för alla kolkraftverk och framtiden för transporter känns väldigt osäker nu också ifall vi verkligen nått peak oil. Vad har vi för alternativ där?
Sent from my HTC Vision using Tapatalk
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2011-10-19, 10:50
|
|
|
Ordvitz mon frère
Reg.datum: Oct 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Jag hade för mig att man brukar säga runt 80 år för kärnkraften. Och det känns som väldigt lite. Hur det ligger till för alla kolkraftverk och framtiden för transporter känns väldigt osäker nu också ifall vi verkligen nått peak oil. Vad har vi för alternativ där?
Sent from my HTC Vision using Tapatalk
|
Läs texten igen. 80 år och dylikt är baserat på nu kända och användbara resurser till ett visst pris. I kärnkraftskritiken brukar man utelämna den detaljen och bara säga 50-80 år.
Senast redigerad av Halldin den 2011-10-19 klockan 10:51.
|
|
|
2011-10-19, 13:16
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Senast redigerad av D Andersson den 2011-10-19 klockan 13:19.
|
|
|
2011-10-19, 14:17
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av D Andersson
text
|
tackar
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2011-10-19, 15:37
|
|
|
Ordvitz mon frère
|
Citat:
|
En nackdel med U-233 är att det är mycket dugligt för att göra kärnvapen med. Eftersom Norge är rikt på thorium så finns det ju teorier kring att de vill utnyttja det av den anledningen och bomba upp Sverige.
|
|
|
2011-10-19, 15:42
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Lita på Halldin. Han har tenta i det här imorgon.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-10-19, 16:09
|
|
|
Midnight toker
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Men sa man inte att det bara är en fråga om tid 20 år sen också?
|
Det finns ju en så kallad break-even också. Man måste putta in en viss mängd pengar i fusionsforskningen för att forskningen överhuvudtaget ska gå framåt. Jag har fått se grafer för nåt år sen på hur man tror att utvecklingen inom fusion hade sett ut om man hade lagt in lite dugligare summor pengar i det, och jag kan säga att utvecklingen hade gått ganska mycket fortare i såna fall.
Jag tror personligen det kommer ta lång tid innan man kommer få se nån fusion, just pga att det inte läggs in tillräckligt mycket pengar i forskningen
|
|
|
|
2011-10-19, 17:40
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy
Det finns ju en så kallad break-even också. Man måste putta in en viss mängd pengar i fusionsforskningen för att forskningen överhuvudtaget ska gå framåt. Jag har fått se grafer för nåt år sen på hur man tror att utvecklingen inom fusion hade sett ut om man hade lagt in lite dugligare summor pengar i det, och jag kan säga att utvecklingen hade gått ganska mycket fortare i såna fall.
Jag tror personligen det kommer ta lång tid innan man kommer få se nån fusion, just pga att det inte läggs in tillräckligt mycket pengar i forskningen
|
Det är ju det som är grejen, fusion kräver väldiga mängder pengar, därför anses pengarna ge mer avkastning/utdelning om de satsas på andra saker, t.ex. forskning och utveckling av fission.
|
2011-10-19, 18:26
|
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
|
|
|
2011-10-19, 19:50
|
|
|
Ordvitz mon frère
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Lita på Halldin. Han har tenta i det här imorgon.
|
Om det ändå vore så väl.
|
|
|
2011-10-19, 20:18
|
|
|
Midnight toker
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Det är ju det som är grejen, fusion kräver väldiga mängder pengar, därför anses pengarna ge mer avkastning/utdelning om de satsas på andra saker, t.ex. forskning och utveckling av fission.
|
Mm, jag vet. Men det är synd, fusion hade förmodligen varit väldigt givande. Bara det faktum att man teoretiskt hade haft bränsle för flera miljoner år framåt borde locka ganska rejält. Dessutom är det en hel del säkrare, det är ingen risk för härdsmälta osv.
Men ja, som det ser ut nu så står väl forskningen ganska still vad gäller fusion pga för lite pengar, tyvärr. Och den här tomten som tråden handlar om kommer nog inte ta det till nån högre nivå heller
|
|
|
|
2011-11-22, 08:58
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Cold Fusion Revolution: http://ecat.com/
|
|
|
2011-11-22, 09:07
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Group buy, någon?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:07.
|

|