Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-19, 23:29   #136
Quaco
Registered User

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Återigen så kan du inte jämföra äpplen och päron. Det är en jävla skillnad på att betala en avgift för något man inte använder och att mörda en människa. Din retorik och dina argument är så skrämmande dåliga att jag blir lite röd om kinderna.
Är väl lag på båda?
Kanske bara är så lätt att jag måste inse att vissa har mer moral än andra trots att de flesta andra inte har så låg moral att de mördar. Det du menar?
Quaco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 23:31   #137
Quaco
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Tryman Visa inlägg
Skrev "en massa jidder" för att du helt plötsligt bytte ämne och roida loss. Du som har respekt för lagen, väntar du alltid på grön gubbe när du går över gatan oxå?
Ja, för jag har så sällan så bråttom att jag måste bryta mot lagen genom att gå de knappa 10 sekunderna tidigare än om jag väntar.
Gammal 2009-02-19, 23:33   #138
Quaco
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Jag betalar licensen Quaco, det är det som gör mig sur eftersom jag inte använder tjänsten.
Då är vi av precis samma åsikt. All heder till dig. Jag betalar jag med fast jag bara använder tjänsten kanske 3-4 gånger per år. Hade jag fått välja hade jag inte betalat 2000 kr för dessa tillfällen utan skippat att kolla över huvud taget.
Gammal 2009-02-19, 23:36   #139
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Quaco Visa inlägg
Då är vi av precis samma åsikt. All heder till dig. Jag betalar jag med fast jag bara använder tjänsten kanske 3-4 gånger per år. Hade jag fått välja hade jag inte betalat 2000 kr för dessa tillfällen utan skippat att kolla över huvud taget.
Men du, vi har inte alls precis samma åsikt. Jag vill inte ha någon TV-licens. SVT bör bli som vilket annat TV-nätverk som helst. Jag betalar för att jag prenumererar på tjänsten, inte för att jag KAN prenumerera på tjänsten. Skillnaden är milsvid.

Jag tycker inte att TV-licensen är dyr heller. Det är en ganska liten summa pengar. Men principen är precis genomrutten.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 23:39   #140
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Är väl lag på båda?
Kanske bara är så lätt att jag måste inse att vissa har mer moral än andra trots att de flesta andra inte har så låg moral att de mördar. Det du menar?
Varför ska man följa en lag bara för att det är lag? En korkad lag förtjänar inte att följas

Påminner mig om detta citatet

Never forget that everything Hitler did in Germany was legal-Martin Luther King
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 23:45   #141
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Är väl lag på båda?
De som mördar folk har också moral. Den bara skiljer sig från majoriteten.
Gammal 2009-02-19, 23:51   #142
Quaco
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Men du, vi har inte alls precis samma åsikt. Jag vill inte ha någon TV-licens. SVT bör bli som vilket annat TV-nätverk som helst. Jag betalar för att jag prenumererar på tjänsten, inte för att jag KAN prenumerera på tjänsten. Skillnaden är milsvid.

Jag tycker inte att TV-licensen är dyr heller. Det är en ganska liten summa pengar. Men principen är precis genomrutten.
Jag vill inte heller ha nån tv-licens. Bättre om den varit med skatten om den måste finnas, eller som du skriver bli som vilket annat tv-nätverk som helst.

Trodde jag gjorde klart att jag inte vill prenumenera på tjänsten fast jag måste så även jag betalar.

Att du inte tycker den är dyr är isf skillnaden. Jag tycker 2000 kr är extremt mkt för vad man får om man jämför med alla andra tv-nätverks erbjudanden. Principen är sm du skriver, genomrutten.
Gammal 2009-02-20, 00:08   #143
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Är väl lag på båda?
Snarare är vissa mer godtrogna och dumsnälla än andra.
Gammal 2009-02-20, 00:14   #144
Quaco
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Snarare är vissa mer godtrogna och dumsnälla än andra.
Okej, det köper jag
Är nog bara inse att det är en dum lag och att vissa smiter undan den för just det skälet. Over and out från mig i denna tråd
Gammal 2009-03-11, 23:48   #145
Exdiaq
Registered User

Exdiaqs avatar

Reg.datum: Dec 2007

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Adam Ries var visserligen ett geni, men om han tittade på tv var han sisådär 400 år före alla andra. Icke desto mindre har GEZ, Tysklands motsvarighet till Radiotjänst, insisterat på att 1500-talsmatematikern betalar tv-licens.

Hans adress är fortfarande aktuell, eftersom ett sällskap till hans ära numera huserar i den byggnad i Annaberg-Buchholz som Ries köpte 1525.

- Vi fick ett brev med påskriften "Till herr Adam Ries", med begäran om betalning av hans tv- och radiolicens, säger sällskapets ledare Annegret Münch.

Svaret blev att adressaten avled 1559, och därför troligen inte hade varken radio eller tv. GEZ (Gebühreneinzugszentrale) stod ändå på sig med en påminnelse några veckor senare.

Matematikern omtalas som "den moderna räkningens fader".

Måhända kan han söka stöd hos Friedrich Schiller (1759-1805), som också råkat ut för GEZ nitiskhet. Den gamle poeten och filosofen jagades förra året för misstänkt tv-innehav.

TT-Reuters
http://www.dn.se/nyheter/varlden/jak...vgift-1.818893
Gammal 2009-03-12, 00:04   #146
bear.flowertwig
Fluortanten

bear.flowertwigs avatar

Reg.datum: Jan 2003
SVT Play är utan tvekan Sveriges bäst sajt sett till vilket fantastiskt innehåll som finns där. Helt lysande. Ett par år till så är jag gammal nog att betala tv-avgiften med glädje!
Gammal 2009-03-12, 10:35   #147
tano
Registered User

tanos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Blir lite irriterad av hur många som myglar undan för tv avgiften. Å ena sidan känns det ju bra att göra rätt för sig och följa lagen, men samtidigt är man student och pengarna växer ju inte direkt på hög.

Att betala den här räkningen som kommer var tredje månad på 500, är det värsta av allt. När man vet att klasskompisarna och tusentals andra myglar sig ifrån den trots att dem tittar minst lika mycket som mig.

Om inte annat så kan ju ni som myglar med tv avgiften glömma en politisk karriär!

Det värsta av allt som hänt är ändå när jag en gång flyttade men det blev totalt knas med adressändringen. Tv avgiften som jag var helt säker på hade sagts upp (bodde hemma hos föräldrarna ett halvår) fortsatte tydligen att komma till en annan adress. Plötsligt dimper det ned att jag ska betala tv avgift. Efter en del telefon samtal är det bara att ge upp och betala. Helt omöjligt att få det upphävt trots att jag hela tiden bott hos mina föräldrar som betalar tv avgift. Så där fick man betala dubbelt tv avgift...
Och sedan finns det dem som inte betalar alls...
tano är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-12, 10:49   #148
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av tano Visa inlägg
Blir lite irriterad av hur många som myglar undan för tv avgiften. Å ena sidan känns det ju bra att göra rätt för sig och följa lagen, men samtidigt är man student och pengarna växer ju inte direkt på hög.

Att betala den här räkningen som kommer var tredje månad på 500, är det värsta av allt. När man vet att klasskompisarna och tusentals andra myglar sig ifrån den trots att dem tittar minst lika mycket som mig.

Om inte annat så kan ju ni som myglar med tv avgiften glömma en politisk karriär!

Det värsta av allt som hänt är ändå när jag en gång flyttade men det blev totalt knas med adressändringen. Tv avgiften som jag var helt säker på hade sagts upp (bodde hemma hos föräldrarna ett halvår) fortsatte tydligen att komma till en annan adress. Plötsligt dimper det ned att jag ska betala tv avgift. Efter en del telefon samtal är det bara att ge upp och betala. Helt omöjligt att få det upphävt trots att jag hela tiden bott hos mina föräldrar som betalar tv avgift. Så där fick man betala dubbelt tv avgift...
Och sedan finns det dem som inte betalar alls...

Det syns att du läst tråden med tanke på att du verkligen lyckas adressera alla de mycket bra invändningar mot själva systemet som sådant som skrivits tidigare.
Gammal 2009-03-12, 10:51   #149
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
SVT Play är utan tvekan Sveriges bäst sajt sett till vilket fantastiskt innehåll som finns där. Helt lysande. Ett par år till så är jag gammal nog att betala tv-avgiften med glädje!
SVT Play är riktigt bra! Jag skulle vara beredd att betala ganska mycket om man kunde exempelvis prenumerera på ett speciellt program. Låt säga en årsavgift för sport och nyheter. Då krävs förstås att de streamas direkt samt finns tillgängliga snabbare än de ofta flera timmar efter sändningstid som är fallet idag.
Gammal 2009-03-12, 13:13   #150
tano
Registered User

tanos avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Det syns att du läst tråden med tanke på att du verkligen lyckas adressera alla de mycket bra invändningar mot själva systemet som sådant som skrivits tidigare.
Vad menar du? Jag läste inte hela tråden, men förstår inte hur mitt inlägg kan ha med den saken att göra?
tano är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:08.