Citat:
Ursprungligen postat av lectris
ok, men då kan man ju fråga sig hur mycket pengar som krävs för att folk ska "mutas" till att lämna blod. 50kr? 100? 500?
Svenska blodgivare ger ungefär 500 000 påsar blod årligen. Att bara betala 50kr per gång skulle kosta 25 000 000kr om året. Säg att pengarna lockar till ytterliggare 200 000 blodgivningar om året, då blir mutkostnaden 30 000 000kr. Vem betalar detta? du kanske?
I så fall är det mycket bättre, tycker jag, att tillverka fler blodbussar som åker runt till alla stora företag och värvar fler personer. Vi har tex blodbussen som stannar utanför mitt jobb, där bland annat jag, ger blod.
|
30 miljoner, utdelat på sveriges befolkning blir ungefär 3 kr och 30 öre per person och år. Ja, jag tror jag klarar den smällen.
Visst, men blodbussar och personal till dessa är ju inte heller gratis.
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Fast om vi snackar HIV så kan folk bära på viruset i några månader (kommer inte ihåg exakt men 8-12 veckor iaf) innan de börjar producera antikroppar. Det är antikropparna man letar efter. Alltså kan virus smita igenom vid enstaka lämningstillfällen om man inte har en karantänsperiod. Däremot borde det väl gälla för alla oskyddade sexuella kontakter...
|
Just ja, så var det. Mm, det får jag erkänna är ett ganska bra argument till att inte tumma på kriterierna för att lämna blod.