Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-05-08, 16:14   #12331
Naigala
Registered User

Reg.datum: Apr 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Jompi Visa inlägg
Tack för återkopplingen, kul att man verkar ha gissat så rätt.

Ser att vi gjort ungefär liknande deffresa, jag började på 106.5 i Januari och är på 89.9 nu, längesen jag vägde så ”lite”. Men inser att man har en bra bit kvar. Får jag fråga hur ditt midjemått ligger nu?
Snyggt jobbat, det kräver sitt arbete och pannben ibland!
Vad har du för mål med deffen?

Om jag minns rätt var måttet för hals 35 ish och midja 84-85 nånstans. minns jag hade en bra bit över 100 i midjemått för inte alltför länge sen så det går åt rätt håll.
Naigala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-05-08, 19:34   #12332
Jompi
Registered User

Jompis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Naigala Visa inlägg
Snyggt jobbat, det kräver sitt arbete och pannben ibland!
Vad har du för mål med deffen?

Om jag minns rätt var måttet för hals 35 ish och midja 84-85 nånstans. minns jag hade en bra bit över 100 i midjemått för inte alltför länge sen så det går åt rätt håll.
Verkligen, gick lättare än vad jag trodde i början men nu börjar det bli segt. Lite struggle att hålla mig på 2000 kcal varje dag.

Utifrån styrkelabbets kalkylator bör jag ner till cirka 82kg för att vara på 12% kroppsfett, det är väl målet så får vi se, tanken är ju att kunna hålla en form på 12-15% sen.

Tycker jag har lite väl mage kvar och cirka 93-94 i midja beroende hur man mäter så vi får se om jag måste under 82.
Jompi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-05-09, 06:38   #12333
BabaYaga
Registered User

Reg.datum: Jun 2024
Jag kan haka på här. Gick ner från 110kg till 81 förra året (april-oktober). I oktober hade jag både magrutor och annat gött, men mådde mindre bra. Orkade inte så mycket på gymmet och livet var allmänt trist för man inte kunde njuta av mat och dryck eller vara särskilt social.

Sen oktober har jag lagt på mig 7kg och väger nu 88kg. Man ser inga magrutor längre, men mår mycket bättre, gymmet är kul igen och jag lyfter tyngre vikter än någonsin. Sen är livet kul igen dessutom hehehe.

Så mitt mål inför den här sommaren är att gå ner till 85kg bara. DÅ ligger jag kanske på 17-18% kroppsfett men det får duga.

Önskar er båda lycka till, kötta på och håll ut!
BabaYaga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-05-09, 13:00   #12334
Jompi
Registered User

Jompis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BabaYaga Visa inlägg
Jag kan haka på här. Gick ner från 110kg till 81 förra året (april-oktober). I oktober hade jag både magrutor och annat gött, men mådde mindre bra. Orkade inte så mycket på gymmet och livet var allmänt trist för man inte kunde njuta av mat och dryck eller vara särskilt social.

Sen oktober har jag lagt på mig 7kg och väger nu 88kg. Man ser inga magrutor längre, men mår mycket bättre, gymmet är kul igen och jag lyfter tyngre vikter än någonsin. Sen är livet kul igen dessutom hehehe.

Så mitt mål inför den här sommaren är att gå ner till 85kg bara. DÅ ligger jag kanske på 17-18% kroppsfett men det får duga.

Önskar er båda lycka till, kötta på och håll ut!
Fan det är sån skillnad alltså?

Det ”ska” ju inte vara några större svårigheter för kroppen att ligga på 12-14% vad jag förstått? Men kan det bero på att man behöver skära ner kalorierna så pass för att komma dit efter att ha gått ner väldigt mycket? Fattar ni mitt resonemang?

Jag bönar och ber att jag kan vänja kroppen på ett bra sätt att ligga kring 12-14%.

Riktigt bra jobbat och disciplinerat att hålla dig inom ett bra spann Babayaga
Gammal 2025-05-09, 14:04   #12335
BabaYaga
Registered User

Citat:
Fan det är sån skillnad alltså?

Det ”ska” ju inte vara några större svårigheter för kroppen att ligga på 12-14% vad jag förstått? Men kan det bero på att man behöver skära ner kalorierna så pass för att komma dit efter att ha gått ner väldigt mycket? Fattar ni mitt resonemang?

Jag bönar och ber att jag kan vänja kroppen på ett bra sätt att ligga kring 12-14%.

Riktigt bra jobbat och disciplinerat att hålla dig inom ett bra spann Babayaga
Jag var ju nere på 1500 kcal till slut och det blev ohållbart för min del. Men det är ju individuellt så klart. Viktigast är nog att lyssna på kroppen i slutändan.

Tack och bra jobbat själv!
Gammal 2025-05-09, 14:14   #12336
Jompi
Registered User

Jompis avatar

Citat:
Jag var ju nere på 1500 kcal till slut och det blev ohållbart för min del. Men det är ju individuellt så klart. Viktigast är nog att lyssna på kroppen i slutändan.

Tack och bra jobbat själv!
Ah nej fattar att det blir knepigt, försökte du stabilisera vikten där ett tag eller hur gjorde du?
Gammal 2025-05-09, 16:42   #12337
BabaYaga
Registered User

Citat:
Ah nej fattar att det blir knepigt, försökte du stabilisera vikten där ett tag eller hur gjorde du?
Nej, jag började bara äta lite mer. Ökade till 1800 kcal först. sen till 2000 kcal. sen till 2300 kcal. Ligger väl mellan 2300-2500 nu för tiden
Gammal 2025-05-11, 10:19   #12338
Naigala
Registered User

Spännande BabaYaga, lycka till och hoppas du hittar en nivå du trivs bättre med nu. Låter sjukt jobbigt att behöva gå ner så lågt i kcal. Än har jag inte alls känt av det såpass mycket.

Jag har ätit strikt hela veckan och tränat på, med något mindre löpningsvolym men haft en liten viktplatå där jag står helt still 76.6-75.8. Inte så oroad, kanskw behöver gå ner mot 1800 kcal men ändrar inget nu innan halvmaran där jag ändå ska lite mer i kommande vecka. Skönt med en liten reset sen blir det hårdkörning fram till midsommar.
Gammal 2025-05-14, 19:09   #12339
Jompi
Registered User

Jompis avatar

89.4 idag och låg på runt 89.9-90.1 onsdag förra veckan så det är väl fullt godkänt. Hade en av helgdagarna där jag låg cirka 5-600 kcal över också och svullnade direkt 1-2 kg vätska, helt sjukt hur mycket vätska kolhydrater binder.

Nu vill man bara ner till cirka 82-85 där jag tror att jag har cirka 15% bf, men man vet ju att det måste få ta tid.
Gammal 2025-05-15, 10:34   #12340
Naigala
Registered User

Snyggt, perfekt tempo! Bara ligga i så kommer du dit du vill.

Jag vägde in på 75.2 igårmorse, målet var 75 innan göteborgsvarvet så jag känner mig nöjd. Svullade lite kolisar igår, totalt 3500 kcal och drygt 400g kolhydrater och vägde idsg 76.5 så ja, man binder väldiga mängder vätska fort. Men det är ju också syftet, tycker själv jag ser hårdare / större ut redan nu men kanske bara är i huvudet. Känns väldigt skönt mentalt med en reset och kanske även hormonellt (?). Blir fritt i helgen och sen måndag är det hårdkörning till midsommar, funderar på att sänka kcalintag till cirka 1800 då min BMR lär sjunkit en hel del med viktminskningen.
Gammal 2025-05-15, 11:48   #12341
BabaYaga
Registered User

Citat:
Snyggt, perfekt tempo! Bara ligga i så kommer du dit du vill.

Jag vägde in på 75.2 igårmorse, målet var 75 innan göteborgsvarvet så jag känner mig nöjd. Svullade lite kolisar igår, totalt 3500 kcal och drygt 400g kolhydrater och vägde idsg 76.5 så ja, man binder väldiga mängder vätska fort. Men det är ju också syftet, tycker själv jag ser hårdare / större ut redan nu men kanske bara är i huvudet. Känns väldigt skönt mentalt med en reset och kanske även hormonellt (?). Blir fritt i helgen och sen måndag är det hårdkörning till midsommar, funderar på att sänka kcalintag till cirka 1800 då min BMR lär sjunkit en hel del med viktminskningen.
Hur lägger du upp träningen för att både få in styrka och löpning? Blir det 2 pass per dag eller gör du olika saker olika dagar?
Gammal 2025-05-15, 17:43   #12342
Naigala
Registered User

Citat:
Hur lägger du upp träningen för att både få in styrka och löpning? Blir det 2 pass per dag eller gör du olika saker olika dagar?
Är ingen vanlig löpare så fått improvisera lite, speciellt samtidigt som jag deffat så styrketräningen har fått lida lite.

Vanligtvis har jag kört PPL typ 6 dagar i veckan. Nu har jag typ bytt ut benpassen mot löpturer 2-3ggr i veckan. Så inte tränat ben alls i princip utöver löpningen. Inte sprungit samma dag som jag styrketränat, och försökt få in nån extra vilodag om jag känt mig sliten.

Säkerligen inte optimalt men har gjort bra framsteg på löpningen och styrkan på gymmet är i princip oförändrad trots en viktminskning på typ 12-15kg. Tycker det funkat helt okej och kommer fortsätta med något liknande efteråt men försöka få in lite styrketräning för underdelen av kroppen också.
Gammal 2025-05-18, 13:35   #12343
Djungelhunken
Registered User

Reg.datum: Oct 2014
En annan går ju bara upp i vikt. Väger 98 kg nu till mina 182 cm. Utan kagge ska tilläggas! Vet dock inte om det är idealt för mig eller ej. Mina vänner har sagt att jag borde deffa ner till 80 men som sagt, har ingen kagge, kan göra 10 pullups i rad trots att jag väger 98, konditionen är väl sådär men det är bara för att jag inte konditionstränar regelbundet. Målet är att bli stor och grov men naturligtvis få bort några extrakilon. Och nej jag tar inga steroider, har inte ens prövat.
Djungelhunken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2025-05-18, 19:20   #12344
Naigala
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Djungelhunken Visa inlägg
En annan går ju bara upp i vikt. Väger 98 kg nu till mina 182 cm. Utan kagge ska tilläggas! Vet dock inte om det är idealt för mig eller ej. Mina vänner har sagt att jag borde deffa ner till 80 men som sagt, har ingen kagge, kan göra 10 pullups i rad trots att jag väger 98, konditionen är väl sådär men det är bara för att jag inte konditionstränar regelbundet. Målet är att bli stor och grov men naturligtvis få bort några extrakilon. Och nej jag tar inga steroider, har inte ens prövat.
"Kagge" är väl ganska relativt, jag är ju samma längd som dig och på 98 skulle jag absolut vara fet. Men du kan ju som sagt ha 20kg muskler också, känner du dig själv bekväm o nöjd så tycker jag inte du ska lyssna på vad andra säger.

Genomförde min kolhydratladdning tisdag-lördag, vägde in på 78.5 alltså +3kg drygt. Sprang första halvmaran någonsin igår och klarade målet under 2 timmar så riktigt nöjd.

Unnat mig lite extra mat idag men fr.o.m imorgon blir det deff igen till midsommar. Hoppas landa runt 73kg om allt går som planerat. Borde hoppa ner några kg rätt fort när vätska och magen töms. Tror jag ska ändra upplägget lite till att äta 1700-1800 6x i veckan för att kunna unna mig lite extra en dag i veckan, har rätt mycket planerade aktiviteter kommande månaden jag vill kunna vara mer fri i. Synpunkter / tankar?
Gammal 2025-05-18, 22:03   #12345
Jompi
Registered User

Jompis avatar

Citat:
"Kagge" är väl ganska relativt, jag är ju samma längd som dig och på 98 skulle jag absolut vara fet. Men du kan ju som sagt ha 20kg muskler också, känner du dig själv bekväm o nöjd så tycker jag inte du ska lyssna på vad andra säger.

Genomförde min kolhydratladdning tisdag-lördag, vägde in på 78.5 alltså +3kg drygt. Sprang första halvmaran någonsin igår och klarade målet under 2 timmar så riktigt nöjd.

Unnat mig lite extra mat idag men fr.o.m imorgon blir det deff igen till midsommar. Hoppas landa runt 73kg om allt går som planerat. Borde hoppa ner några kg rätt fort när vätska och magen töms. Tror jag ska ändra upplägget lite till att äta 1700-1800 6x i veckan för att kunna unna mig lite extra en dag i veckan, har rätt mycket planerade aktiviteter kommande månaden jag vill kunna vara mer fri i. Synpunkter / tankar?
Ser inte några problem alls med det upplägget. Ska jag göra någon aktivitet med middag där jag vill äta mer fritt har det hänt att jag fastat endel morgonen. Skipppat frukost, lunch på 300 kcal och sen middag. Men som du beskrev är det inte några konstigheter.

Stabil halvmara låter det som!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:20.