Dags för mig att köra igång.
När du vaknar:10g EAA
45 - 60 minuter senare: 33g Kasein
Lunch:10g EAA
45-60 minuter senare: 33 gKasein
Middag:10g EAA
45-60 minuter senare: 33g Kasein
Kväll: 10gEAA
45-60 minuter senare:33g Kasein
Totalt:Kasein 480kcal,EAA 152kcal =632kcal.
Övrigt per dag:
Kreatin 6,4g
Beta-alanine 8g
HMB 2500mg
Omega 3 2100mg
Vitaminer+mineraler
Bakpulver 5g.
Jozo mineralsalt 12g.
ZMA.
Psyllium frön 10g.
Ser det bra ut eller fattas det något?
Fast du kan ju inte påstå att du byggde ett halvt kilo muskler i veckan.
Som du själv skrev i ett inlägg så mättes fettfri massa och det kan ju vara massa annat än muskelmassa också.
Jo, det påstår jag faktiskt. I detta experiment standardiserades mätningen så att det som mättes med stor sannolikhet främst var skillnaden i muskler. Jag tror inte att de inre organen växte. De brukar krympa vid energiunderskott.
Det är snabbare, men hur mycket är svårare att kvantifiera eller uppskatta. De studierna är inte gjorda än. Det som blir snabbare är ju bland annat tillströmningen av leucin. Om det egentligen spelar någon roll vet jag inte, men i en jämförelse mellan studier med liknande upplägg så verkar EAA effektivare med avseende på akut stimulans.
Först och främst, tack och all respekt till Ola Wallengren för en intressant dietmodell och för att du faktiskt följer trådarna och svarar på de frågor som ställs här!
Tänkte precis som många andra här i tråden testa en cykel av Olas VLCD (till att börja med iaf), men jag känner mig lite vilsen bland all information som finns i båda trådarna så jag tänkte det är bäst att fråga om ett par grejer så man får klarhet i det:
- Gör det någon skillnad om man byter ut EAA mot BCAA? (på studentbudget finns det fler billiga alternativ om man kollar på BCAA)
- Hur mycket proteinpulver bör man köra per kg kroppsvikt (2g/kg/dag)? Eller täcker 30g behovet för oss lite större grabbar med? (jag väger för tillfället ca 100 pannor)
- Om man kör splitpass på gymmet, är det bättre att byta ut de mot helkroppspass under dieten eller kan man köra på som vanligt? (just nu kör jag Rippetoe's "starting strength" efter en längre paus från gymmandet)
- Varför ska man ta beta-alanin på vilodagarna med?