Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-21, 19:52   #25021
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av *Flash* Visa inlägg
Nja själv har jag mer tänkt på det som att man kanske kommer såra onödigt många om man dejtar flera och då också får mer än en kille/tjej att samtidigt tro att man vill något mer än bara vara kompisar/kks.
Men då är det ju ändå deras problem? Jag förutsätter alltid vänskap först, sedan något mer om det visar sig finnas något. Om den andre parten istället förutsätter äktenskap, villa, vovve & 2,1 barn - är det då jag som gjort fel?

Eller menar du om man gör det och samtidigt är mer närgången med flera? Ja, det kan ju vara lite problematiskt, om man har passerat kompis/kk-stadiet. Där håller jag med dig. Min uppfattning, från vad Sandra81 skrev, är att det dock inte är OK ens med det första lära-känna-stadiet med mer än en person.

Citat:
Nu menar jag kanske inte efter första dejten specifikt men om man efter några dejter med samma tjej/kille fortsätter dejta flera till och alla tror att personen ifråga då kanske är intresserad av något mer seriöst och börjar få mer känslor...ja fler riskerar att bli sårade om/när personen väl har valt en av dessa h*n dejtat att bli ihop med.
Japps, instämmer.

Citat:
Vill man ha förhållande är det säkerligen bättre att dejta flera samtidigt istället för att så fort man börjar träffa någon begränsa sig till den, inget jag säger emot men alla trivs inte med att göra så.
För egen del så är jag aldrig ute efter förhållande när jag träffar människor, utan är mer för att se vad som händer och hur relationen utvecklar sig - till en kompis, eller mer? Åtminstone vad gäller tjejer, vad gäller killar stannar det alltid vid en kompisrelation. Men jag har liksom samma utgångspunkt oavsett kön.

Jag tycker nog ändå att väldigt många har bråttom och hetsar med att bli ihop med någon, just baserat på det där med att bara träffa en och att det skall bli någonting särskilt av det, osv.. (Jag vet, eftersom jag har varit väldigt mycket sådan själv, och antagligen fortfarande har spår av det, men jag försöker sudda ut det.)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-07-21 klockan 19:54.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 19:56   #25022
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Maine_Cat Visa inlägg
Mina krav får riktiga män att stanna kvar..

Hur Sandras verklighet är kan hon endast beskriva själv. Att sålla bort de delar som uppenbart gör en illa är inte lätt och oftast en livslångprocess. Problematiken är att spegla sig i goda förebilder ofta saknas, plötsligt kan en inse att en okejat en relation bara för att andra säger att så ska det vara det är okej att dejta flera samtidigt, vad är det som avgör det? Rimliga krav och förväntningar borde vara något vi diskuterar direkt istället för att tro eller göra som alla andra.
Nu är det tyvärr så att du inte diskuterar rimliga krav och förväntningar utan du påstår bara saker. Som du kan se har jag i alla mina inlägg som berör frågan också förklarat varför jag ser det som jag gör. Dina påstående har som bäst motiverats av ytterligare påståenden.
Yes är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 20:15   #25023
*Flash*
Now You See Me

*Flash*s avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Men då är det ju ändå deras problem? Jag förutsätter alltid vänskap först, sedan något mer om det visar sig finnas något. Om den andre parten istället förutsätter äktenskap, villa, vovve & 2,1 barn - är det då jag som gjort fel?

Eller menar du om man gör det och samtidigt är mer närgången med flera? Ja, det kan ju vara lite problematiskt, om man har passerat kompis/kk-stadiet. Där håller jag med dig. Min uppfattning, från vad Sandra81 skrev, är att det dock inte är OK ens med det första lära-känna-stadiet med mer än en person.
Vissa väljer väl att prata om vad dom förväntar sig (antingen innan eller under dejtandet), andra gissar sig till vad den andre är ute efter och går efter hur den är när dom umgås ihop (samt vad dom kanske sagt också) antar jag?
Så vems fel det är beror nog på vem man frågar, tycker dock det är lite fult att skylla det på dessa som personen dejtat och på att dom inte frågat rakt ut.
Personen är kanske inte oärlig nej men om den är medveten om att personerna som dejtas uppfattar det som att h*n inte träffar andra är det lite egoistiskt (eller enligt somliga svinigt) beteende.
Och ja jag menade om man var lite mer närgången med flera än en.

Sen om Sandra inte tycker om att killarna har dejtat andra ens i början så får det ju stå för henne, alla tycker inte lika om allt.
Urvalet av killar blir nog lite mer begränsat med de kraven men finns sådana killar också så, inget är omöjligt.
Däremot är det ju något hon bör tala om från början om det är ett krav, att ha något sådant som krav utan att personen vet om det gör den inte nödvändigtvis till ett svin då den inte heller kan leva upp till något som den inte vet om att den måste göra för att få dejta henne.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
För egen del så är jag aldrig ute efter förhållande när jag träffar människor (eller ja, tjejer, eftersom det är såna jag är intresserad av), utan är mer för att se vad som händer och hur relationen utvecklar sig - till en kompis, eller mer?

Jag tycker nog ändå att väldigt många har bråttom och hetsar. (Jag vet, eftersom jag har varit väldigt mycket sådan själv, och antagligen fortfarande har spår av det, men jag försöker sudda ut det.)
Du låter ganska klok i ditt dejtande, kompisar är väl oftare bättre att börja med än att det ska vara tokseriöst från första gången man träffats.

Somliga kanske måste stressa dock, om man vill hinna skaffa barn och börjar bli lite till åren kommen som kvinna?
Själv tycker jag inte jag direkt stressar, varit singel såpass länge att det är tråkigt däremot men tänker inte ta första bästa bara för det.
*Flash* är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 20:25   #25024
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Nja själv har jag mer tänkt på det som att man kanske kommer såra onödigt många om man dejtar flera och då också får mer än en kille/tjej att samtidigt tro att man vill något mer än bara vara kompisar/kks.
Här är frågan hur man får någon att tro att man vill något mer än bara kompisar/kk.

Är det för att andra parten ANTAR det? Även om situationen kan göra att det framstår som ett rimligt antagande kan man inte hålla den andra ansvarig för om antagandet visar sig felaktigt. Det går inte att läsa tankar så det där antagandet är en risk man får ta själv.

Är det för att hen PÅSTÅR det? Då har man all rätt att förvänta sig att personen faktiskt menar det.

Citat:
Nu menar jag kanske inte efter första dejten specifikt men om man efter några dejter med samma tjej/kille fortsätter dejta flera till och alla tror att personen ifråga då kanske är intresserad av något mer seriöst och börjar få mer känslor...ja fler riskerar att bli sårade om/när personen väl har valt en av dessa h*n dejtat att bli ihop med.
Därför är det viktigt att vara tydlig. Och det ansvaret ligger hos samtliga parter. Om alla bara antar kan det bli väldigt fel. Tycker man det är en viktig fråga måste man öppna munnen och använda sina ord.

Citat:
Man kan självfallet inte rå för om man inte får rätt känslor för någon men man behöver väl inte heller låta flera samtidigt tro att man har sådana slags känslor.
Återigen har vi det där med att "låta tro".

Citat:
Vill man ha förhållande är det säkerligen bättre att dejta flera samtidigt istället för att så fort man börjar träffa någon begränsa sig till den, inget jag säger emot men alla trivs inte med att göra så.
Beror väl på. Båda vägarna funkar. Jag vet en person som tog god tid på sig att räkna ut exakt vilken typ av man hon ville ha och vart hon hade störst chans att hitta honom. Sen åkte hon till New York och hittade tillslut rätt. Själv skulle jag inte kunna göra det. Jag försöker träffa så många intressanta kvinnor som möjligt, lära mig det jag kan och se vart det leder.
Yes är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 20:26   #25025
O_Wao
Tänker råsa!

O_Waos avatar

Reg.datum: May 2009
Alltså, jag blir så trött av att läsa här, när någon frågar varför jag är singel tänker jag visa dem den här tråden.>.<

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 20:30   #25026
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Alltså, jag blir så trött av att läsa här, när någon frågar varför jag är singel tänker jag visa dem den här tråden.>.<
Vaddårå?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 20:31   #25027
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Tänk råsa!

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 20:35   #25028
O_Wao
Tänker råsa!

O_Waos avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Vaddårå?
Ja men vad fan, jag blir ju helt matt.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 20:36   #25029
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Citat:
Ja men vad fan, jag blir ju helt matt.
Det är ju inte här folk hamnar när saker funkar

Det är ju lite som att bläddra i skadedelen och peka på den varför man inte tränar
Gammal 2012-07-21, 20:37   #25030
Skuggvargen
Banned User

Reg.datum: Feb 2005
Tycker tråden är underhållande! Var tog Maine Cat vägen?
Skuggvargen är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 20:42   #25031
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Vad menar folk egentligen med att "date:a"? Jag tycker att det verkar föreligga en begreppsförvirring av astronomiska mått. Själv tycker jag att det upprepade omnämnandet av "kompisar" är förbryllande; jag kallar det inte att "date:a" när jag umgås med mina kompisar, och jag tror inte att jag är unik på den punkten.

Sedan måste jag säga att jag inte sympatiserar med åsikten att det endast är den sårade personens problem om vederbörande blir sårad. Man har ju ansvar för sina handlingar, och om man med berått mod har betett sig på ett sätt som man vet kan såra den andra parten är det definitivt inte bara den sårades problem att det blev som det blev. Tråden är ju också rätt full av sårade personer som definitivt inte tyckt att det varit "deras problem", och som då fått stöd i den åsikten.
Tolkia är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 20:44   #25032
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Vad menar folk egentligen med att "date:a"? Jag tycker att det verkar föreligga en begreppsförvirring av astronomiska mått. Själv tycker jag att det upprepade omnämnandet av "kompisar" är förbryllande; jag kallar det inte att "date:a" när jag umgås med mina kompisar, och jag tror inte att jag är unik på den punkten.

Sedan måste jag säga att jag inte sympatiserar med åsikten att det endast är den sårade personens problem om vederbörande blir sårad. Man har ju ansvar för sina handlingar, och om man med berått mod har betett sig på ett sätt som man vet kan såra den andra parten är det definitivt inte bara den sårades problem att det blev som det blev. Tråden är ju också rätt full av sårade personer som definitivt inte tyckt att det varit "deras problem", och som då fått stöd i den åsikten.
Frågan är mest vem som har ett ansvar om specifika krav föreligger för en person.
Gammal 2012-07-21, 20:49   #25033
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Frågan är mest vem som har ett ansvar om specifika krav föreligger för en person.
Det är ju inte så binärt som folk vill få det till när det blir ställningskrig mot Sandra81 och Maine Cat här. Den som bryter en överenskommelse har ansvar för det. Den som har något ihop med en annan person har ansvar för att det är klart vad som gäller. Det går inte att skuldbelägga den ena parten för att hon (i den här tråden är det ju tydligen en hon) antar att det är hennes regler som gäller, utan att egentligen kolla, när man samtidigt själv antar att det är ens egna regler som gäller, även det utan att kolla.

Men det är ju himla bekvämt att hela tiden säga att det är den andras/andres fel att det inte funkar.
Tolkia är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 20:53   #25034
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Maine_cat pratade om helt andra saker så det var rätt ointressant.

Det handlar inte om skuld som sådan men att man har ansvar "för sig själv" för sin egen skull, rent egenintresse.

Om jag är hundallergiker så kollar jag ju upp om någon har hund, av eget intresse. Skulden i sig är ju rätt ointressant.

Skylla sig själv syftar nog mer till att man inte kollade upp i eget intresse snarare än skuld i sig.
Gammal 2012-07-21, 21:11   #25035
Sandra81
Registered User

Sandra81s avatar

Reg.datum: Sep 2011
äsch alla har väl sina egna åsikter helt enkelt. sen att jag har lite udda tankar "hur det ska vara" betyder ju inte att andra gör fel.

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:33.