2011-09-14, 10:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av lofito
En fråga bara - och jag vill verkligen inte trampa på ömma tår eller vara hatisk eller något. Jag hoppas inte någon hoppar på mig för jag vill verkligen inte mena något illa utan är bara nyfiken.
Hur kommer det sig att många tillåter sig att nå och att skada sig själv genom att bli riktigt överviktig? Detta är inte riktat personligen till TS utan rent generellt. Jag antar att det är någon form av sjukdom, men för de som inte är sjuka, finns det bara en väg där de inte kan säga stopp till det de själva håller på med? Lite nyfiken bara till varför det går så långt ibland.
|
I mitt fall vet jag inte riktigt hur det började mer än att mina på tok för unga föräldrar hade noll koll på kost så blev mycket pizza/utemat (var överviktig redan från typ 10år, om inte tidigare). Men vad som fick det att eskalera?
Må dåligt (av olika orsaker) + äta mat = mår något bättre, ät ännu mer mat -> må ännu bättre
Tillslut brydde jag mig inte över övervikten och lägg till noll disciplin på det, så har man ett koncept som egentligen kunnat spåra ur helt. Nu fick jag ett stopp som tur var och ändrat mitt beteende helt! Var för övrigt extremt få i min närhet som påpekade min övervikt = man kändes sig accepterad som man var!
Tror för övrigt jag skulle kunna jämföra mitt välmående när jag åt som mest med att ta droger, utan att någonsin provat något mer än alkohol och nikotin...
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Senast redigerad av Reaper123 den 2011-09-14 klockan 10:31.
|
|
|
2011-09-14, 10:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alkro
Om man är överviktig har man generellt sett ganska nedreglerade metabolism. Att tro att man kommer gå ned 60 kg i vikt under en överskådlig framtid genom att träna lite styrketräning och fixa maten är man naiv. Det behövs även att man ökar sin förbränning, då framför allt genom att promenera eller liknande. Det är möjligt att det funkade för dig att enbart styrketräna samt fixa kosten men för de allra flesta överviktiga räcker inte detta.
Ser alldeles för ofta feta människor på gymmet som månad efter månad harvar med sina hantlar i diverse isolationsövningar. Hade de ställt sig på crosstrainern hela gympasset istället kanske det hade hänt något.
|
Jag har gått ner 18kg på 7 månader enbart genom att fixa maten och styrketräna. Har knappast svält mig, haft en måltid i veckan när äter precis vad jag vill och samtidigt tränat rätt hårt 3-4ggr/vecka där passen är avklarade på 1-1,5h. Samtidigt ökat från 5 reps på 140kg i bänkpress till 6 reps på 160kg. Klarar göra chins nu, bättre stabilitet i benen samt bål o.s.v. Hade jag haft bråttom hade jag säkerligen "dragit" upp tempot lite och gått ner 30kg på samma period utan att det varit allt för ansträngande.
Styrketräna är inte lika med isolationsövningar i cablecross o.s.v., det är ett sätt att fördriva tiden imho.
Tips till TS: Skit i alla tips och sätt igång. Du vet garanterat vilket generell inriktning du måste ta redan nu. Sätt igång.
Senast redigerad av Exdiaq den 2011-09-14 klockan 10:53.
|
|
|
2011-09-14, 10:57
|
|
Duck and Cover!
Reg.datum: May 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Den ätstörde Koloiten som inte törs dricka en kopp kaffe utan att först väga den på matvåg kan dölja det beteendet längre tid.
|
Hahaha vilken rolig bild som poppade upp i huvudet, kul formulering.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2011-09-14, 13:03
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123
Tror för övrigt jag skulle kunna jämföra mitt välmående när jag åt som mest med att ta droger, utan att någonsin provat något mer än alkohol och nikotin...
|
Du är inte ensam om att beskriva det på det sättet och det finns också vissa samband mellan vissa andra missbruk och matmissbruk. En del alkolister visar sig t ex efter rehab ha ett matmissbruk i grunden som också måste behandlas.
|
|
2011-09-14, 14:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
En del alkolister visar sig t ex efter rehab ha ett matmissbruk i grunden som också måste behandlas.
|
Och vice versa har man sett en misstänkt hög förekomst av alkoholmissbruk efter GBP-operation. Det tros ju även kunna ha en fysiologisk förklaring då etanolen kan tas upp annorlunda men just missbruksproblematiken i grunden tros väl vara den primära faktorn om jag förstått det rätt.
|
|
|
2011-09-14, 14:57
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
För att fortsätta komma med exempel på blandmissbruk så är det inte så ovanligt att bulimi/hetsätningsstörningar kompar ihop med missbruk, eller åtminstone riskbruk av alkohol (här skall man visserligen komma ihåg att ett alkoholbruk som är över gränsen för vad som är riktigt bra är ganska vanligt i den åldersgrupp där bulimi är vanligast, men sambandet finns även om man räknar bort det). Man diskuterar ju s.k. "missbrukspersonligheter" med större benägenhet att fastna i missbruk av lite allt möjligt, men i någon mån handlar det nog om ett inlärt beteende för problemlösning; funktionellt på kort sikt men inte på lång.
|
|
|
2011-09-14, 14:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Du är inte ensam om att beskriva det på det sättet och det finns också vissa samband mellan vissa andra missbruk och matmissbruk. En del alkolister visar sig t ex efter rehab ha ett matmissbruk i grunden som också måste behandlas.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Och vice versa har man sett en misstänkt hög förekomst av alkoholmissbruk efter GBP-operation. Det tros ju även kunna ha en fysiologisk förklaring då etanolen kan tas upp annorlunda men just missbruksproblematiken i grunden tros väl vara den primära faktorn om jag förstått det rätt.
|
Rätt intressant det här, undrar om det går att dra några paralleller med att jag ökat mitt intag av alkohol dom två senaste åren? Jag dricker definitivt mer än genomsnittet och gjorde det väl egentligen aldrig förut (var dessutom helt nykter fram till för 5 år sen).
Nu tänker jag inte skylla mina alkoholproblem på att jag en gång varit fet och nu är "smal" och då dricker pga det, men ganska intressant hur kroppen funkar när det gäller att belöna sig!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
|
|
|
2011-09-14, 14:59
|
|
Moralistmoderator
|
+1 på Eddies inlägg om att en störning inte är bättre än en annan, bara för att man kanske ser snyggare ut med den första än med den andra, eller för att den ena kanske är lättare att dölja än den andra. För personen som lever med det är stört alltid stört.
|
|
|
2011-09-14, 20:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Tack för alla bra svar,  såg igår att jag hade gått ner 5 kilo sen jag vägde mig sist det var runt 1½ månad sen tror jag, och det ända jag har gjort är att sluta äta /dricka cola/chips och skit samt försöka komma till gymmet minst 2 ggr/vecka.
Tycker att det är kul att ingen har sett att jag har stavat mitt namn helt fel "drickyo ugurt"  .
Men är fortfarande osäker på hur jag skall lägga upp min kost, vilken "diet" är bäst för viktnedgång när man är överviktig eller är det helt individuellt?
|
|
|
2011-09-14, 20:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Joghurt är ju ett sånt ord som man kan stava som man vill.
|
|
|
2011-09-14, 20:43
|
|
Moralistmoderator
|
Citat:
Ursprungligen postat av drickyougurt
Men är fortfarande osäker på hur jag skall lägga upp min kost, vilken "diet" är bäst för viktnedgång när man är överviktig eller är det helt individuellt?
|
Man kan argumentera hur mycket som helst för random favoritdiet; just nu är det väl lite inne att lobba för lite kolhydrater och mycket fett. Det som bestämmer hur bra du lyckas är dock inte i första hand om du har en tillräckligt bra specialdiet, utan hur länge du orkar fortsätta banta. Det ABSOLUT största problemet när man skall försöka gå ned i vikt är att man inte orkar hålla i hela vägen ut. Här blir den bästa dieten den som du kan leva med längst.
När man skall banta så pass mycket som du behöver göra tycker jag att det är onödigt att fundera så mycket på vilken kosthållning som är "optimalast för viktnedgång"; du har så pass mycket att tappa att det där kilot hit eller dit som det skiljer mellan olika metoder är en droppe i havet. Välj en kosthållning som du gillar tillräckligt mycket för att kunna hålla dig till den länge - det brukar betyda att man inte gör så stora ändringar. Äter du mycket snabbmat eller lever på mackor - skaffa en kokbok och lär dig laga mat (det är inte svårt att göra ätbar mat, det står hur man skall göra). Är ditt problem att du är jättehungrig på kvällarna kan det vara idé att försöka sprida matintaget över dagen för att inte hamna i vargahungrigt läge. Om du inte kan låta bli att skåpäta kan det vara bra att inte köpa hem den allra mest skåpätarvänliga mat. Godis, chips, läsk är guldkanten, inte basvaror. Grönsaker är bra skit för att bli mätt på mindre energi än vad man är van. Det här tror jag i och för sig att du redan har koll på. Du kommer att komma långt på att äta ungefär som vanligt men mindre och ta bort de allra sämsta sakerna.
Underskatta vidare inte vardagsmotionen; se Lellans eminenta inlägg. Du kan aldrig träna så intensivt på gymmet att det helt kompenserar för ett i övrigt helt inaktivt liv.
|
|
|
2011-09-14, 20:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Just det glömde att nämna att när jag kör crosstrainer så ligger jag i snitt på 140-160 i puls, detta kan väll inte var bra för hjärtat va?
|
|
|
2011-09-14, 20:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av drickyougurt
Just det glömde att nämna att när jag kör crosstrainer så ligger jag i snitt på 140-160 i puls, detta kan väll inte var bra för hjärtat va?
|
Va? Klart att det är bra att höja pulsen med konditionsträning. Varför tror du konditionsträning är så hälsosamt för?
|
|
|
2011-09-14, 21:14
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2011
|
Det är ett helt normalt intervall att ligga inom när du konditionstränar. Bara bra för hjärtat.
|
|
|
2011-09-14, 21:20
|
|
Moralistmoderator
|
Det är bra med konditionsträning, och det är bra att belasta hjärtat. Det man skall vara försiktig med, som poppade upp i diskussionen om huruvida du behövde en PT eller inte, är att våldsträna om man är ovan (det du beskriver är inte våldsträning) eller att helt otränad börja med väldigt belastande träning, typ löpning, där det blir en väldigt tung vikt som dunkar ned på knän och fötter i varje steg om man väger så pass mycket som du gör. I takt med att man tränar upp sig kan man utsätta sig för större påfrestningar; precis som när man lär sig andra saker.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:14.
|

|