Hemma igen efter en långhelg uppe i Dalarna!
Åh, vad gott det var med wienersemla på lördagen när jag stod och väntade på att damerna i Kristinaloppet skulle gå i mål. Jenny kom 6:a i motionsklassen så jag behövde tackochlov inte vara i metropolen Norberg hela dagen
Hämtade ut mina nummerlappar och lämnade in mina skidor till Fredrik Anger från Hedemora Sportservice på lördagen så jag skulle ha lite mindre att tänka på innan loppet.
Eftersom jag bodde 25min från starten så satte jag mig i bilen strax efter kl9 på söndagen och körde bort till ett kallt och folkrikt Norberg. Bytte om i vallaservicens lokaler och upptäckte där att jag fått med mig fel mössa. Som tur var så fick jag direkt en mössa av valla-Fredrik och kunde ge mig av mot starten.
Medans jag gick mot det långa ledet av åkare så gick starten för tävlingsklassen. Då trodde jag att de skulle släppa fram motionärerna en bit, men icke. Det var bara att fortsätta långt långt bak i ledet.
När väl starten gick för oss motionärer så var det blandat med klenisar som bara skulle köra halva loppet och vi lite tuffare som åkte HELA distansen

Eftersom jag startade så långt bak så gick det otroligt långsamt de första kilometrarna med tider runt 7-8min/km.
Det tog väldigt mycket kraft att växla spår hela tiden för att köra om långsammare och byta tillbaka för att släppa förbi de som var snabbare.
Tror jag bytte spår runt 50ggr under hela loppet och eftersom det var 3spår i bredd så kunde man inte riktigt ta ut spårbytet ordentligt utan man fick försöka vara så smidigt som möjlig i den lösa snön.
Först när vi gav oss in på varv nummer 2 så lättade det på folket och man kunde börja åka mer i sitt eget tempo.
Tyvärr så började det krampa rejält i mitt högra lår strax efter 30km så jag fick korta ner på benrörelserna lite. Efter ytterligare några kilometrar så krampade det även i det vänstra låret samtidigt som triceps och armbågarna var helt slut.
Det började kännas motigt, men jag vägrade ge upp! Det var bara att sänka tempot lite till under en längre sträcka för att det inte skulle bli värre.
Eftersom det var väldigt kuperat så var det förs när det bara var 4km kvar som jag kunde höja upp tempot lite igen. Körde om flera stycken den sista biten och även om jag var jäkligt nöjd över att passera in i mål så var jag inte helt utslagen. Hade dock inte klarat någon längre sträcka till det kan jag lova
Lämnade pulsbandet hemma för det kändes inte som jag skulle bry mig så mycket om pulsen under själva loppet ändå.
Men tiden blev iallafall 5tim & 43min på 60km.
Somnade redan vid 19tiden efter att jag hade ätit
Idag så har jag haft ont i knäna och armbågarna hela dagen samt att träningsvärk i rumpan och insida lår har börjat göra sig påmind. Kommer vila imorgon tisdag med, men på onsdag kör vi igång med träning igen!