Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-13, 14:20   #1081
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Reg.datum: May 2008
Härligt jobbat än så länge! Jag och Peter följer din framfart från bygget i Härrydaskogarna...
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 21:35   #1082
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Snyggt kört!
Mycket imponerad av din tid men ffa placeringen!
en joggare på elitnivå
Gammal 2011-02-13, 21:41   #1083
Everest
Registered User

Everests avatar

Reg.datum: Feb 2003
Ska bli spännande att höra om ditt lopp. Jag tyckte banan var riktigt tuff (och då åkte jag ju bara ett varv)

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 21:32   #1084
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Hemma igen efter en långhelg uppe i Dalarna!

Åh, vad gott det var med wienersemla på lördagen när jag stod och väntade på att damerna i Kristinaloppet skulle gå i mål. Jenny kom 6:a i motionsklassen så jag behövde tackochlov inte vara i metropolen Norberg hela dagen

Hämtade ut mina nummerlappar och lämnade in mina skidor till Fredrik Anger från Hedemora Sportservice på lördagen så jag skulle ha lite mindre att tänka på innan loppet.

Eftersom jag bodde 25min från starten så satte jag mig i bilen strax efter kl9 på söndagen och körde bort till ett kallt och folkrikt Norberg. Bytte om i vallaservicens lokaler och upptäckte där att jag fått med mig fel mössa. Som tur var så fick jag direkt en mössa av valla-Fredrik och kunde ge mig av mot starten.
Medans jag gick mot det långa ledet av åkare så gick starten för tävlingsklassen. Då trodde jag att de skulle släppa fram motionärerna en bit, men icke. Det var bara att fortsätta långt långt bak i ledet.

När väl starten gick för oss motionärer så var det blandat med klenisar som bara skulle köra halva loppet och vi lite tuffare som åkte HELA distansen
Eftersom jag startade så långt bak så gick det otroligt långsamt de första kilometrarna med tider runt 7-8min/km.
Det tog väldigt mycket kraft att växla spår hela tiden för att köra om långsammare och byta tillbaka för att släppa förbi de som var snabbare.
Tror jag bytte spår runt 50ggr under hela loppet och eftersom det var 3spår i bredd så kunde man inte riktigt ta ut spårbytet ordentligt utan man fick försöka vara så smidigt som möjlig i den lösa snön.

Först när vi gav oss in på varv nummer 2 så lättade det på folket och man kunde börja åka mer i sitt eget tempo.
Tyvärr så började det krampa rejält i mitt högra lår strax efter 30km så jag fick korta ner på benrörelserna lite. Efter ytterligare några kilometrar så krampade det även i det vänstra låret samtidigt som triceps och armbågarna var helt slut.
Det började kännas motigt, men jag vägrade ge upp! Det var bara att sänka tempot lite till under en längre sträcka för att det inte skulle bli värre.
Eftersom det var väldigt kuperat så var det förs när det bara var 4km kvar som jag kunde höja upp tempot lite igen. Körde om flera stycken den sista biten och även om jag var jäkligt nöjd över att passera in i mål så var jag inte helt utslagen. Hade dock inte klarat någon längre sträcka till det kan jag lova

Lämnade pulsbandet hemma för det kändes inte som jag skulle bry mig så mycket om pulsen under själva loppet ändå.
Men tiden blev iallafall 5tim & 43min på 60km.

Somnade redan vid 19tiden efter att jag hade ätit

Idag så har jag haft ont i knäna och armbågarna hela dagen samt att träningsvärk i rumpan och insida lår har börjat göra sig påmind. Kommer vila imorgon tisdag med, men på onsdag kör vi igång med träning igen!

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 21:36   #1085
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Bra jobbat!!!!
Du måste lära dig att stå längre fram i starten. Blygsamhet straffar sig!
Ses vi på lördag eller måste jag vänta till söndag?
en joggare på elitnivå
Gammal 2011-02-14, 21:43   #1086
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Bra jobbat!!!!
Du måste lära dig att stå längre fram i starten. Blygsamhet straffar sig!
Ses vi på lördag eller måste jag vänta till söndag?
Hela familjen är bjuden till ett födelsedagskalas hos Malins bästa kompis på lördagen så jag håller fortfarande på att försöka lösa det. Hör av mig till dig imorgon.

Gammal 2011-02-14, 22:06   #1087
g109
Registered User

Reg.datum: Oct 2010
fan vad grymt helt ärligt!
g109 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 22:41   #1088
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Hela familjen är bjuden till ett födelsedagskalas hos Malins bästa kompis på lördagen så jag håller fortfarande på att försöka lösa det. Hör av mig till dig imorgon.
Aight.
NP.
en joggare på elitnivå
Gammal 2011-02-14, 22:42   #1089
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Strongt jobbat!! Grattis till ett väl genomfört lopp!
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 22:36   #1090
944RS
Musklig

944RSs avatar

Tack för alla lyckönskningar inför loppet och responsen efteråt! Sånt värmer!

Nu när fokuset på skidåkningen är över för denna gång så har jag med lite tips och inspiration från Jonas bokat plats på Lygnartåget till Motala inför Vätternrunt. I samband med det så blev jag medlem i Lygnens Venner för 2011.

Gammal 2011-02-16, 09:09   #1091
Bendermannen
Registered User

Bendermannens avatar

Reg.datum: Aug 2009
Hur lade du upp åkningen under loppet, blev det mest stakning eller diagonalade du mycket? Tänkte du på något speciellt vad det gällde disponering av "orken"?
Bendermannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-16, 10:40   #1092
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bendermannen Visa inlägg
Hur lade du upp åkningen under loppet, blev det mest stakning eller diagonalade du mycket? Tänkte du på något speciellt vad det gällde disponering av "orken"?
Jag måste erkänna att jag planerade egentligen ingenting mer än att inte ge upp oavsett hur jobbigt och tungt det än skulle bli.

Eftersom jag inte ställt upp i något skidlopp tidigare så var jag lite osäker på hur folk skulle bete sig vid start, vätskekontroller och omkörningar.
Då jag startade långt bak så var det inte så konstigt att det gick långsamt till en början men mitt tålamod tog fort slut så jag lade mig väldigt ofta i "omkörningsspåren". Vilket tog väldigt mycket på krafterna då jag inte vill vara någon bromskloss och kanske körde lite för fort/hårt under vissa stunder.

Folk tog det väldigt lungt och stannade länge i vätske/matkontrollerna medans jag bara tog ett eller högst två muggar av det som råkade finnas tillgängligt. Många stannade oxå vid sidan av spåren och drack medhavd vätska.
Jag körde utan vätskebälte men hade med mig ett rör med Enervit tabletter och en gel. Jag väntade ganska länge (4tim)med att ta gelen då jag inte visste hur magen skulle reagera och tog bara 3st tabletter utspritt mellan kontrollerna.

Eftersom banan var för mig ganska kuperad så blev det väldigt lite stakning. Vilket kanske var en stor anledning till att låren började krampa redan efter 30km. Det var oxå väldigt dåligt glid så det fanns inte så många tillfällen då man bara kunde stå och staka i hög hastighet. Mot slutet så var glidet helt borta och skidorna "nöp fast" i snön hela tiden så det blev väldigt korta rörelser.

Min enda tröst när det var som tyngst var att det var lika jobbigt för alla så jag blev inte omkörd av så många.

Gammal 2011-02-16, 10:49   #1093
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Oh. Det låter tungt! Du bör träna på att äta / dricka mer under loppen om du ska fortsätta med långa tävlingar. En gel och tre tabletter är åt pipsvängen för lite!
en joggare på elitnivå
Gammal 2011-02-16, 11:05   #1094
944RS
Musklig

944RSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Oh. Det låter tungt! Du bör träna på att äta / dricka mer under loppen om du ska fortsätta med långa tävlingar. En gel och tre tabletter är åt pipsvängen för lite!
Det var en stor gel som delades upp på 2 tillfällen

Näe, du har rätt men jag har en orolig mage före/under/efter långa lopp och träningar.
Första kontrollen blev det bara vatten men på de andra så blev det energidryck och blåbärssoppa. De bjöd på kexchoklad vid 2tillfällen men jag tog bara vid 32km.

Gammal 2011-02-16, 11:18   #1095
Poxeman
Collecting stars

Poxemans avatar

Mmmm
Jag jämför med mig själv då jag försöker ligga på en enhet per 30min. En enhet består då av en halv energikaka eller en gel. (liten förpackning).
Det svåra vid skidåkning tycker jag är att hinna dricka tillräckligt mkt. På Vasan har jag med mig en flaska som jag dricker innan station 1 och lite innan station 2.
en joggare på elitnivå

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:12.