Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2025-04-16, 17:35   #1
fabiansthlm
Registered User

fabiansthlms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Mina gluteus medius skriker - ryggont mm

Återkommande problem med gluteus medius och ryggskott

Man 47
För mkt stillasittande
Tränat för lite sista året
Inga sjukdomar
Jag tror inte det kommer från ryggen, inga strålningar enl kända dermatom
Höger höft känns stelare

Jag har tidigare haft problem med rejält spända, varma och ömma gluteus medius och så även nu, mest på höger sida.
Har också haft flera ryggskott genom åren, och just nu är jag mitt i ett nytt skov.

Status efter en vecka:
• En vecka efter senaste ryggskottet kan jag gå rätt bra.
• Men så fort jag har suttit en stund, t.ex. i bil eller på stol, så kommer ryggvärken när jag reser mig upp.
• Det känns som att gluteus medius nästan krampar till – och något i ländryggen reagerar samtidigt.

Behandling/egenvård hittills:
• Använder tennisboll för att mjuka upp gluteus medius, vilket lindrar men gör ruskigt ont.
• Upplever att muskeln är spänd men inte nödvändigtvis svag – möjligtvis mer uttröttad på höger sida. ( testar med clamshells eller abduktion rakt ben sidliggande)
• Stretcha har aldrig fungerat för mig. Jag får ofta mer ryggvärk av diverse stretch av t.ex. hamstrings eller psoas.
Kanske nervsystemet uppfattar något som instabilt pga vissa muskler för svaga eller felaktiga rörelsemönster?

Stabilitet och rörelsemönster:
• Märker skillnad vid enbensknäböj – höger sida wobblar mer och knät vill gärna falla inåt.
• Känns som att höger höft är sämre på att hålla kontroll och stabilitet.
• Har dålig ankelmobilitet på båda sidor – kommer inte särskilt djupt ner i en squat.

Övriga observationer:
Höger ben/höft väldigt mkt sämre inåtrotation än vänster just nu(men kanske alltid?)

QL (quadratus lumborum) på höger sida är väldigt spänd och öm, med tydliga triggerpunkter jämfört med vänster sida.

Kan bli trött i ländryggen av att luta mig över t.ex. handfatet eller att stå länge.

Jag vacklar mellan att om mina glute med är svaga och behöver tränas eller om de behöver vila pga ngt annat är ”svagt” och de får jobba konstant?
Hur vet man?

Vill gärna höra om någon känner igen sig eller har tips på vad som hjälpt!

Senast redigerad av fabiansthlm den 2025-04-16 klockan 17:42.
fabiansthlm är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:52.