2019-10-11, 21:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Thomas löper
Har efter ett antal års uppehåll äntligen kommit igång med löpningen. Sprang en hel del 2009-10 men efter Stockholm maraton 2010 dog motivationen lite, eftersom jag kände att jag ”klarat av det”. Sen dess har det blivit nästan uteslutande styrketräning med sporadiska inslag av crosstrainer. Cyklar till jobbet och hem, vilket är ca 8 km, så konditionen visade sig lyckligtvis inte vara fullt så dålig som jag förväntade mig, när jag gjorde årets första pass i juli.
Stats:
Ålder: 32
Längd: 175 cm
Vikt: 81 kg
Personbästa (satta 2009-10):
5 km: 19:59
10 km: 41:27
Maraton: 3:39:38
Träningsupplägget är än så länge ganska simpelt. Smög igång med 4-5 km-rundor i ca två månader och har sedan slutet på augusti successivt ökat längden på passen. I dagsläget är det 3 löppass per vecka som gäller. Ett distanspass, ett långpass (sprungit 13 km som längst och ökar långpasset med 1 km per vecka) samt ett tempopass - intervaller, snabbdistans eller fartlek. Haft lite mankemang med en hälsporre som jag drog på mig 2017 när jag, 10 kg tyngre än idag, försökte komma igång med löpningen. Känns tyvärr som att den ligger latent men smärtan idag är bara en bråkdel av sen det sist begav sig. Kan springa helt obehindrat idag och det har inte blivit värre med tiden. Kommer fortsätta med 3 pass/vecka och successivt öka längden på långpasset, innan jag ökar till 4 pass/vecka när/om hälen tillåter. Idag utgörs fjärde passet av cykling eller crosstrainer.
Målsättningen är, om kroppen håller, att springa Göteborgsvarvet och Stockholm halvmaraton 2020, och sedan Stockholm maraton 2021 med målet att gå under 3:30. Insikten jag kommit till efter att jag misslyckats med det tidsmålet på förra maran, är att jag behöver springa mer tempopass och fler långpass. Under 2009-10 blev det mest ”bekväma” distanspass 10-16 km i runt 4:40-5:00-fart vilket gjorde att jag inte utmanade mig själv tillräckligt nog. Med detta i bagaget har jag goda förhoppningar om nå mina mål att gå under 40 på 10 km samt 3:30 på maran
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:41.
|

|