Ecto vill bli stor.... Taktik?
Hejsan,
Nu blir det kanske ett något långt inlägg men det är förhoppningsvis någon som vill och kan försöka hjälpa.
Lite stats:
Ålder:29
Längd: 1,95
Vikt: 92
BF: 14%
Började gymma när jag var runt 19 så det var drygt 10år sedan. Ska väl inte direkt skryta om att det varit fullt seriöst alla år pga en snowboardskada men däremot i omgångar. När jag började träna så vägde jag stadiga 69kg på 195cm. Som ni hör så var det ju inte alltför bitigt. Bänken maxades på hela 35kg osv...
Just då blev det bara fokus på träning och ren kost. Vägde runt 83kg relativ rippad (8-9%) när jag var 22 alltså tre år senare. Efter det så har åren rullat på och jag har haft en del problem med min skada som gjort att jag inte kunnat träna så seriöst som jag velat vilket också visat sig på vågen och i bf. Dock har jag alltid försökt underhålla "massan" jag byggde upp de första åren vilket resulterar i att en stor del av "massan" ändå bibehållits.
I våras bestämde jag mig för att ta tag i träningen seriöst igen. Vikten låg då på runt 95kg med 16-17% i bf. Började med en deff för att ta bort det mindre fina som gärna sätter sig. Gick ner till 87kg med en bf på runt 11-12%. Dock trivdes jag aldrig med detta då jag ser väldigt smal ut på den vikten... Har breda axlar så den vikten innebär väldigt synliga revben/höftben/nyckelben, ben som mer liknar styltor än ben osv. Lyckades dock inte få bort "kärlekshandtagen" vilket först verkar ge sig vid 7-8% på mig (hade även dom när jag vägde 69 så verkar vara lite genetiskt). Har varit uppe en sväng på 100kg (dock ingen kvalitet) men jag gillade den vikten för min längd så målet är att ligga på 100kg rippad. Frågan är då hur man bäst hamnar där. Min deff gick som sagt bra (förutom handtagen) och i höstas så startade jag en kontrollerad bulk (200-300 över) men det verkar dessvärre som att min kropp lagrar mer fett än muskler. Har redan gått upp drygt 2-3% i bf på 10v. Är det så att kroppen gärna lägger sig på runt 16-17% igen eftersom jag en gång varit där? Kan tillägga att jag kör upper/lower fyra gånger i veckan som jag skriver mer om längre ner så träningsfrekvensen är det inget fel på. Kör även cardio 2-3ggr i veckan för att försöka minska fettlagringen. Vågen har rört sig som planerat med drygt 2-3hg i veckan så jag vill ju tro att jag hittat min kcalförbrukning. Räknar med Harris-Benedict med PAL-värde 1.375 (stillasittande jobb med ovanstående träningsfrekvens).
Skriver ner mitt senaste upper och lowerpass med vikter då det kanske kan vara till hjälp:
SetxRep
Lower:
Knäböj 4x6 - 110kg
Marklyft 5x6 - 120kg
Jeffersson böj 3x6 - 70kg
Rakt marklyft 5x6 - 80kg
Stående vadpress 5x20 - 100kg
Upper:
Bänkpress 4x6 - 90kg
Sne bänkpress 3x6 - 80kg
Chins 5x10 - kroppsvikt
Stående rodd 3x6 - 80kg
Axelpress 5x6 - 30kgs hantlar
Skivstångscurl 3x12 - 45kg
Dips 3x12 - kroppsvikt
Shrugs 3x12 - 35kgs hantlar
Har ni några tips med ovanstående information? Jag har lätt för att deffa men målet är att bli stor... Skulle säkert behöva dra mig ner emot 82-83kg för att bli så rippad som jag vill vara tillslut. Bulk verkar bygga mycket fläsk vilket kanske är ok men känns som jag mer eller mindre enbart ökar bf och inte ffm som man vill. Maten är förövrigt bra och Clean så inga konstigheter där heller. Läste nåt som Grub hade skrivit i en annan tråd om att kroppen gräna ökar upp fettdepåerna vid ett överskott eftersom de aldrig dör sålänge man inte opererar då förståss?
Sen kan man ju även försöka recompa men frågan är ju effektivt det blir eftersom jag inte nöjd med vikten jag har idag? Läste en guide ifrån styrkelabbet (vet inte om man får länka så skiter i det) där David Richter skriver om att ligga på så nära energibalans som möjligt och låta kroppen förvandlas i ett långsamt tempo.
Hoppas ni orkat läsa och kanske kan komma med några åsikter hur ni själva hade gjort?
|