Citat:
Ursprungligen postat av TomasB
Jag umgås i princip bara med höginkomsttagare, jag är fattiglappen i sammanhanget. Men nu räknade jag människor som tjänar från 70 000 i månaden och uppåt i det här resonemanget. Befattningar varierar, och är rätt ointressanta. Samtliga har eftergymnasial utbildning. De jag tänker på primärt handlar om 4-5 personer som jag pratar politik med. (Alla andra röstar moderaterna eller folkpartiet och eftersom vi delar åsikter i det mesta är det rätt trist att prata politik med dem).
I övrigt är det inte särskilt märkligt om personer som har lägre inkomster röstar SD. Där jag växte upp kommer inte SD över "rikdsdagsspärren" medan där min sambo är från (betydligt tuffare område med hög invandring) så hade SD 13% i valet. Det beror helt enkelt på att där jag växte upp fanns ytterst marginella problem med invandrare av det enkla skälet att de inte finns så många. Den enda svarta familjen i vårt villaområde var toppdiplomater. Där jag växte upp är de flesta högutbildade, i hennes område - lågutbildade.
I övrigt visar det på ett rätt omysigt klassförakt att håna folk som har lägre inkomster och utbildning och utgå från att de är mer korkade och därför röstar som de gör.
De arbeten som Sveriges pensionärer går från kan inte ersättas med flyktingar från Somalia och Syrien. Det måste du väl också inse? Man kan inte klumpa ihop alla som kommer till Sverige Som "invandrare"? Det är en grav generalisering av människor. Bara för att du delar syftet med en förflyttning så betyder inte det att du har massa annat gemensamt. Det skiljer sig enormt mellan olika människor som kommer till Sverige ifråga om förutsättningar att lära sig språk, yrken, kultur och så vidare.
Om det handlade om ren arbetskraftsinvandring så hade jag hållit med dig helt och hållet, men det är ingen mig veterligen som motsätter sig att ta in just sådan utan att den stora mängden flyktingar är för överväldigande. Och det är just där vattendelaren är. Jag tycker (precis som jag skrev i mitt förra inlägg) att vi ska göra det, medan mina vänner anser att vi inte bör det (Av skäl jag angav i mitt förra inlägg).
Och du kan inte tillskriva mig påståenden jag inte gett. JAG har aldrig påstått att det är skenheligt. Jag refererar till någon annan vilket du sett om du faktiskt läst det jag skrev.
Igen tillskriver du mig saker jag inte sagt (se understruket). Jag tänker inte ens bemöda mig att svara på resten innan du berättar vart i mitt tidigare inlägg jag skrev att vi inte ska hjälpa behövande.
LÄS:
|
Sorry hinner inte läsa allt tillräckligt noggrant. Och det skulle stå; ” du kanske inte håller med”, vilket utgick ifrån:
” Vi tycker olika bara. Men ingen av oss vill "sparka på någon" och ingen av oss har en "högre etik eller moral".
”
Jag tror på ”höre respektive lägre moral” och tycker det är vedervärdigt att många SDare ger sig på utsatta som man gör. För det är så jag än så länge upplever att det förhåller sig med majoriteten SDare.
Hur förklarar du annars t.ex. att man vill förbjuda tiggande att dra in allt EU-stöd till EU migranter?