|
DM i Bänkpress
Vikt: 98,3kg (klass 105kg)
170kg : 2-1 Godkänt
185kg : 0-3 Underkänt
185kg : 0-3 Underkänt
Placering: 3:a (brons)
Poäng: 104p
Det är dags att börja uppdatera journalen igen, och på vilket bättre sätt än med en tävling? Igår, den 21 september, var det DM i Bänkpress och jag ställde upp i klass -105 med tröja. Jag funderade länge på om jag skulle dubblera, både klassiskt och utrustning, men det fick bli endast tröja eftersom rawstyrkan inte är på topp just nu. Jag vägde också lättare än vad jag brukar i klassen, och jag tar denna tävling i "farten" på väg ner mot -93an på SL-DM i vinter. Nu till tävlingen:
Uppvärmningen blev först stressad, sedan drog det ut lite på tiden så det blev en 20-25min vila efter sista uppvärmningsset och första tävlingslyftet (som vanligt på träning med andra ord). Första lyftet gick bra, körde med min gamla tävlingströja (F6 Custom, "44 bröst/ "46 armar) och eget avlyft. Jag darrade lite med rumpan, tydligen, men fick 2-1 godkänt.
Inför andra lyftet på 185kg gjorde jag ett tröjbyte, till en ny F6a storlek 44. Tröjan satt på bra, allt kändes bra, men 2cm ovanför bröstet sprack sömmen på högeraxeln upp och anspänningen i tyget var helt borta. Lite smått uppgivet vid det laget, jag fick byta tillbaka till customtröjan inför tredje. Jag hade ett bra försök, men icke, för tungt. 170kg skulle dock räcka, efter en konkurrents utbomning, till en tredje plats så lite lagom snopet fick jag min första medalj i styrkelyft/bänkpress. Snopet, men samtidigt kul ändå (man får vara glad för de små framgångar man får).
Så, inför framtiden nu blir det att uppdatera journalen igen och jag kommer igång så snart den här förkylningen har gett med sig. På återseende.
|