Hejsan!
Ny på forumet och första tråden så Be kind!
Jag har några frågor kring Leangains som jag inte lyckats hitta svar på här eller på Leangains hemsida, som jag hoppas få hjälp med.
Lite bakgrund:
Har sedan maj 2012 gått ned från 112.5 kg till 96 kg mha kaloriunderskott, styrketräning (3-4 ggr/v) och mycket protein (2g/kg). Har legat på en plattå kring 96/97 kg i ett par månader nu och ville prova PF/Leangains för att komma vidare samt förhoppningsvis få bort utanpåliggande bukfettet. Är nu inne på 2:a dagen av LG. Äter 2000 kcal per dag och skall minska ca 0.5 kg/v till slutmålet 85kg. Äter kreatin och CLA. Håller koll på allt med Shapeup.
Fokus har legat på att bibehålla och gärna öka i muskelmassa. Är 40 år och 184 cm.
Frågor:
1. Bör jag ligga kvar på samma kaloriunderskott med LG eller ska jag öka lite?
1b. Har fått känslan av att man kan äta ganska mycket mer kalorier än vanligt så länge man håller sig inom ätfönstret. Rätt eller fel?
2. Hur viktigt är det att hålla sig till fasta klockslag från dag till dag? Kan jag tex bryta fastan kl 11 en dag för att nästa dag avbryta den kl 12, förutsatt att matfönstret är kvar på 8h?
3. Hur viktigt är det med timingen av måltiderna i förhållande till träningspassen?
4. Hur viktigt är det med sammansättningen av näringsinnehållet?
5. Med tanke på ovanstående frågor så vill jag ha en lagom balans på livet så att allt inte handlar om mat och diet. Så frågan är om LG/PF ändå gör något nytta även om jag inte följer LG till 100%? ...eller om det är svart eller vitt?
6. Vad händer om man har "ätardagar" med LG/PF? Sabbar man allt eller är det bara att fortsätta som vanligt dagen efter?
7. Vad händer om jag kör LG i några månader bara? Kommer jag att gå upp vikten igen eller har jag ändå dragit nytta av "dieten"? Vill absolut inte ha en jojo-bantareffekt pga kroppen anpassat sig fel.
8. Finns det något annat jag bör tänka på om jag kör LG/PF med tanke på min ålder och jag är en "average Joe" dvs jag tränar för att må bra och inte för att tävla i BB.
Tack på förhand!
//D