Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-11-21, 18:45   #1
Kayedm
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Kaloriunderskott genom träning eller kost?

Tjena. Ska snart börja med min viktnedgång och jag siktar på att gå ner ca. 15kg Min fettprocent ligger på ungefär 18-20%.

Min första fråga är om det påverkar muskelförlusten olika om man går ner i vikt genom kcal underskott av kost eller genom att nå sitt underskott av träning?

Min andra fråga är om jag skulle konsumera x antal kalorier som får mig att stå stilla i vikt och därefter nå mitt underskott genom 2 timmar powerwalk på morgonen och ett styrkepass på eftermiddagen. Målet är att förbränna ungefär 1000kcal per dag för att i slutet av veckan förlora 1kg. Under vilodagarna tänkte jag att jag kunde köra samma powerwalk ändå och ligga på 200-300 kcal underskott genom kost för att nå samma underskott som träningsdagarna.

Kommer denna metod påverka hindra muskelförlusten mer än vad det skulle gjort med bara styrketräning och 500-700kcal underskott? Har ju hört att man bränner fett av powerwalks på ca. 60% av maxpuls. Jag vill alltså förlora 15kg under 15 veckors diet och träning istället för att det ska ta mig 30 veckor med en 0,5kgs viktnedgång per vecka.

Jag är fullt medveten om att kosten och proteinintaget har en viktig roll, men om jag sköter det bra och kör med aminosyror mellan målen och under träning och bra diet kan min teori hjälpa att hindra muskelförlusten då? Jag räknar med lite förlust men vill inte förlora allt för mycket. Kan tillägga att jag tränat i ungefär 1,5 år så jag har lätt för att lägga på mig massa och har i princip alltid haft.

Hoppas jag inte varit allt för otydlig, väldigt tacksam för svar!
Kayedm är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.