Roos ger sig på ABCDE
Tjena,
Jag har läst mycket och intresserats av ABCDE (Anabolic Burst Cycling of Diet and Exercise). Resultaten som personer runt om på nätet presenterar är väldigt skiftande och även uppläggen är ganska olika. Därför tänkte jag att för att verkligen veta om detta funkar eller inte (för mig) så måste jag testa själv. Nu har jag kört enligt programmet i snart 4 veckor och tycker mig hittills se intressanta resultat och tänkte därför jag skulle redovisa min utveckling hittills och fortsättningsvis i den här tråden. Mest ifall någon annan går i liknande tankar och alltså funderar på att testa ABCDE.
Mitt upplägg är enligt orginalet 12 dagar deff + 12 dagar bulk och sedan upprepning. Jag har inte lika drastiska överskott/underskott som många andra utan kör på 500-700 underskott och ungefär 500 i överskott. Anledningen till att jag har större underskott än överskott är dels att jag tror att fördelarna med att öka överskottet ännu mer är marginella dels att jag tidigare deffat på givet underskott med goda resultat och små muskelförlusten. Dessutom börjar det ju närma sig sommar och jag vill absolut inte lägga på mig så mycket hull att jag inte hinner bli av med det innan sommaren. Givetvis är inga siffror helt exakta utan det är en del uppskattningar, men jag tror mig ha ganska bra koll på både min förbränning och mitt näringsintag.
Nedan följer rapporter av mina resultat. Anledningen till att jag valt just midjemått, bicepmått och bröstmått är att jag anser att de är viktigast för mitt utseende samt mäter massa-ökningar ganska generellt i överkroppen. Jag valde morgonvikt eftersom det är lättast att få ett bra, rättvist värde ifrån. Givetvis väger jag mig innan frukost, efter toalettbesök. Dessutom brukar jag väga mig flertalet gånger samt även dagarna runt omkring så att inte värdet är helt åt helvete. Kalipermåtten har jag valt eftersom jag mäter enligt Jackson/Pollock 3. Samt bicepmåttet eftersom jag mäter bicep-mått med måttbandet så det känns vettigt att ta med det värdet. Övningarna där jag presenterar resultat är utvalda eftersom de är passets första övning eventuellt första övning för given muskelgrupp.
Hoppas någon får ut något av journalen, tips, kommentarer och diskussion ang ABCDE mottages gärna.
Mvh,
Mikael
|