Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2007-02-22, 09:58   #11
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen Visa inlägg
Jag tror en del av förklaringen är fler pass. Har i Dietmars program kör man ju 3 marklyftspass i veckan, dock inte alla tungt. Tror många är rädda för att köra marklyft för ofta, pga det här pratet om marklyft MAX en gång i veckan, om ens det. Har tränat en del med Jens Flood på sistone och han var ju sveriges bästa marklyftare på poäng förra året (330kg i 90an). Han kör alltid mark 2 dagar i veckan och i uppbyggnadsperioder upp till 3 dagar i veckan, dock bara ett pass tungt. Men han lägger upp det (i mitt tycke) väldigt smart. Han tränar sitt tunga böjpass och tunga markpass på samma pass, sen lägger han sitt lätta böjpass och lätta markpass på samma pass. På så vis får han den tunga träningen för dessa muskler en dag i veckan och den explosiva träningen för dess muskler än annan dag i veckan och på så vis klarar återhämtningen av det. Han får alltså träning för dessa muskler 2 ggr i veckan, jämför detta med många som kör exempelvis tung böj på måndag, tung mark på onsdag och lätt böj på fredag, dem sistnämda kör egentligen mer, men hinner bara få tränat marken en gång i veckan. Men deras mark/böjmuskler får ju faktiskt träning hela 3 ggr i veckan, smartare då i mitt tycke att slå ihop böj och markpassen och spara på återhämtningen. Det sistnämda alternativet tror jag nämligen inte skulle orkat med 2 markpass i veckan, för då skulle ju dessa muskler få träning 4 ggr i veckan, hänger ni med på vad jag menar? Just av dessa anledningar tror jag Dietmars program gör sig bra i mark, han lägger upp det på ett smart sätt.
Dietmars program fungerar bra för marklyftet, det råder det ingen tvekan om. Jag håller också med dig till stor del i det du skriver. Det bör dock poängteras att det alltid finns flera vägar att gå, som alla kan leda fram till samma slutmål. Man får aldrig tro att "nu har jag hittat världens bästa träningsprogram", för träningsprogram må vara hur bra som helst, men de fungerar bara för en viss tid, sedan måste man byta ut dem mot ett annat.

Under de 19 år jag har tränat har jag flera gånger lämnat ett bra program för att jag tröttnat på det, och gått över till en annan typ av träning som jag vet är sämre, men trots detta har jag börjat öka igen med det sämre programmet bara pga att träningen blir rolig igen.

Sent i höst ska jag överge Norgeprogrammet och gå tillbaka till en variant av det program jag följde säsongen 1997-98. Det är det absolut bästa program jag någonsin kört. Jag ökade 60kg sammanlagt i 110an, från 842,5kg till 902,5kg, på lite mindre än 6 månader. Det programmet innehöll mycket tung träning, och excentrisk träning, och regelbunden användning av tävlingsutrustning. Med ett sådant upplägg tror jag att jag börjar göra rätt i knäböjen igen. Just nu krävs det mycket tur för att jag ska få en endaste knäböj godkänd, eftersom jag är så otroligt feg när jag ska sätta mig ner med en tung vikt.
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05.