Citat:
Ursprungligen postat av raQblad
Jag är "halvjude" och är med i ung vänster. Har nog aldrig stött på några som helst problem och jag vet ingen människa i min eller någon av mina kamraters vänkretsar som är antisemiter. Smutskastning sker ju, men att kalla vänstern för antisemiter är ett steg för långt alltså. Skärp dig.
|
Nu snackade jag ju om den utomparlamentariska vänstern som jag var involverad i. Där var antisemitismen hur tydlig som helst. Överallt hatades judar och man tyckte att "jude" var ett politiskt ställningstagande och därmed kunde man hata alla judar.
Sedan bevisade Bärs till mitt förtret här på forumet i en diskussion kring Marx, att Marx också var antisemit. Jag blev mycket besviken då jag alltid har tyckt om Marx, men fick sedan inse sanning. Nu är inte alla inom vänstern marxister direkt, men helt klart väldigt många.
Eftersom det inte finns några objektiva skäl varför man skall försvara araberna och ställa sig så pass kritisk till Israel så tror jag faktiskt att det kan vara med väldigt mycket antisemitism med i bilden. Detta går sedan väldigt väl ihop med all den antisemitism som finns inom vänstern.