Då var det dags även för mig, en ganska ny kolo användare, att startar en journal. Det är mest för egen del jag starta denna så jag kan hålla koll på eventuella ökningar och att ha någonstans att skriva ner allting.
Lite allmän data
Namn: Daniel
Ålder: 22 (87a)
Startvikt: ~76 kg
Nuvarande vikt: 78 kg
Längd: 181 cm
Styrketränat sedan: November 2008 (11 månader i skrivande stund)
Kroppsfett: Ingen aning men för mycket i varje fall

Tränar på: Friskis & Svettis Rimbo
(jobbar lite som funktionär där så jag har gratis årskort (allträningskort) samt Rikskort

)
Stats
Här kommer några personbästa:
Marklyft: 100x2
Benpress: 150x5
Bänkpress: 65x4
Sittande axelpress (hantlar): 20x3
Latsdrag: 65x5 (chins typ 2 strikta utan hjälp
Max dips: 8 st
Tidigare träningserfarenhet
Extretmt liten! Jag har nämligen aldrig tyckt om att röra mig/anstränga mig eller delta i olika sporter. Det började dock bra för jag gick extremt mycket i åldern ~2-5 eftersom vi inte hade någon bil, så någon sorts grundkondtition tror jag ändå att jag har. Sen fick man sin första dator...
Under högstadiet blev jag ganska spelberoende (då främst av Counter-Strike) så det blev väldigt mycket stillasittande under den tiden.
I gymnastiet hade jag ingen lust att vara med på gymnastiken så jag tränade faktiskt på gym i ett antal månader (istället för idrotten) men det blev mest maskiner och inte så seriöst, intresset avtog.
Den enda sporten jag deltagit i utanför skolidrotten är pingis som varade i drygt ett halvår i högstadiet.
Men tillbaks till nutid, fick körkort i augusti 2008 och började träna i november.
De första 2-3 månaderna blev tyvärr nästan uteslutande maskiner. Men i mars kom jag iaf igång med träning med fria vikter och ett mer styrkeinriktat schema.
Första deffen
Jag vägde som mest 83-84 kg (en del var kreatin/vätska) men "lyckades" ändå deffa ner mig från den vikten till ~76 kg under perioden mars-juni/juli.
De synliga resultaten blev väl inte precis vad jag hade förväntat mig men jag tappade inte så mycket styrka och jag lärde mig en väldans massa om kosthållning osv. så nästa deff (som planeras börja i feb/mars) hoppas jag blir bättre.
Träningsrutiner/mål
Sedan i våras har jag tränat med cirka 4-8 reps för maximal styrka, då målen är framförallt styrka och massa men jag har denna vecka
påbörjat en högrepsperiod (med 12-20 reps) som antagligen kommer pågå 2-4 veckor. Mest för att variera mig men också för att få lite välbehövlig uthållighet och att prova på något nytt.
Jag har väl tränat 3-5 ggr i veckan om man ska göra ett genomsnitt på det senaste halvåret, men nu riktar jag in mig på en 4-split där schemat bygger på att superseta med antagonister eftersom jag gillar när passen inte blir FÖR långa.
Då jag sällan jobbar på dagarna men har föreläsningar på kvällarna så tränar jag oftast på morgonen, ibland före frukost (med EAA).
Jag ser inte mig själv som speciellt stark men med tanke på min tidigare träningserfarenhet (som är obefintlig) och vad jag hade från början så känns det helt okej just nu, men jag vill ju vidare..
Schemat kommer se ut ungefär såhär:
Ben + Triceps
Bröst + Biceps
Korsrygg + Mage + Axlar
Rygg (lats)
(Om jag inte lägger ihop axlar och triceps, men det är inget jag är sugen på :/)
Övningar
Övningar för respektive muskelgrupp öven under högrepsperioden.
Fokus ligger på basövningarna:
Rygg (lats): Latsdrag, kabelrodd (olika handtag), sittande rodd (maskin)
Triceps: Liggande tricepsextension, pushdowns, bänkdips (e.v. smalbänk)
Korsrygg: Marklyft, (e.v. rygglyft)
Mage: Magmaskin, crunches, crunches i cc med vikt (ej cablecrunches!)
Axlar: Sittande axel/militärpress, sidolyft med hantel/cc, rear delts
Ben: Benpress, sittande lårcurl, vadpress (e.v. framsida lårmaskin)
Biceps: Hantelcurls, stångcurls med rak stång, cablecurls
Bröst: Hantel/bänkpress, flyes, bröstpress i maskin
Kost
Orkar inte skriva så utförligt här men jag äter ofta och mycket tycker jag själv, en hel del kött, ägg, nötter, gröt och annat bra men lite för lite fisk.
Äter minst något var 3:e timme.
Kosttillskott
EAA före/efter träning
Kreatin
Omega-3
Multivitamin
Whey 80/100 på väg
Greppträning
Utöver detta sysslar jag även med greppträning med Captains of Crush grippers 1-2 ggr i veckan sen några månader tillbaka. Med tanke på hur små (och svaga) händer jag har och alla småkrämpor som uppkommit ökar jag inte så snabbt, men har iaf inga problem med CoC #1 längre
CoC #1:
Vänster: 3-4 reps
Höger: ~10-12 reps
CoC #2:
Vänster: handtagen paralella (dvs. långt ifrån)
Höger: Som bäst <1 cm ifrån
Som ni ser är jag jäkligt mycket svagare vänsterhanden, och då är jag ändå vänterhänt

Men vad ska man göra..
Nästa
stora mål är en hyfsad kropp till Beach 2010, nu kör vi!
(Kommentera gärna)