2008-06-16, 20:04
|
|
nöff nöff, tut tut!
Reg.datum: Dec 2004
|
Hjälp med ljudarrangemang
Såhär är det, har snart följande i lägenheten: Ett stycke projektor samt en bärbar dator och en xbox 360. Detta ska kopplas samman med två hdmi kablar. Nu behöver jag information om hur fan jag ska få allt att fungera smidigt på ljudfronten. Budgeten är rätt stor men jag är inte heller superkräsen. Vill heller inte ha tusen sladdar överallt. Har ingen aning om vad jag behöver, räcker det med receiver och sedan högtalare?
|
|
|
2008-06-16, 21:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av grisbil3n
Såhär är det, har snart följande i lägenheten: Ett stycke projektor samt en bärbar dator och en xbox 360. Detta ska kopplas samman med två hdmi kablar. Nu behöver jag information om hur fan jag ska få allt att fungera smidigt på ljudfronten. Budgeten är rätt stor men jag är inte heller superkräsen. Vill heller inte ha tusen sladdar överallt. Har ingen aning om vad jag behöver, räcker det med receiver och sedan högtalare?
|
Om jag tolkar dig rätt vill du alltså kunna koppla både 360 och dator till projjen via HDMI? Då behöver du en receiver med minst två hdmi-ingångar och en utgång. Finns ett flertal, t.ex. Onkyo 705 som skall vara rätt bra. Vill du kanske kunna koppla in en tv också så finns det även receivrar med två utgångar... och sen högtalare till det då...
|
|
|
2008-06-16, 21:47
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
"Rätt stor budget" är otroligt svårt att tolka i detta sammanhang... ge mig en siffra så ska vi se
|
2008-06-17, 06:19
|
|
nöff nöff, tut tut!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Anselm
Om jag tolkar dig rätt vill du alltså kunna koppla både 360 och dator till projjen via HDMI? Då behöver du en receiver med minst två hdmi-ingångar och en utgång. Finns ett flertal, t.ex. Onkyo 705 som skall vara rätt bra. Vill du kanske kunna koppla in en tv också så finns det även receivrar med två utgångar... och sen högtalare till det då...
|
Hm hajar inte, vad har receivern med hdmi mellan dator o projj o göra? Projjen har två hdmi ingångar det är väl det som är relevant?
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan
"Rätt stor budget" är otroligt svårt att tolka i detta sammanhang... ge mig en siffra så ska vi se 
|
Uttryckte mig jävligt luddigt, och stor budget är ju helt fel ord i ¨detta sammanhanget, 5000:- kan jag väl lägga. Vill mest att det ska funka liksom.
Tack för svaren.
|
|
|
2008-06-17, 07:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Hm hajar inte, vad har receivern med hdmi mellan dator o projj o göra? Projjen har två hdmi ingångar det är väl det som är relevant?
|
Jaha, ja men då är det ju bara att dra kablar och koppla in... Vad är det du vill ha hjälp med då?
|
|
|
2008-06-17, 16:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
|
Men rätt kopplat (och med rätt förstärkare, så som Onkyon) så kan du styra allt genom förstärkaren. Det kan ju vara praktiskt. Ändrar du till t.ex. Xbox på förstärkaren, så ändras det på projektorn samtidigt (eller ja, i själva verket är ju projektorn på samma ingång, det är bara det att förstärkaren skickar ut en annan signal).
Men det kanske inte är värt ett eventuellt högre pris på förstärkaren.
|
|
|
2008-06-17, 19:44
|
|
nöff nöff, tut tut!
|
Hm ok, så en sjysst förstärkare och ett par högtalare. Kan någon beskriva hur alltsammans skulle kopplas? Jag har verkligen noll koll.
|
|
|
2008-06-17, 19:48
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Hm ok, så en sjysst förstärkare och ett par högtalare. Kan någon beskriva hur alltsammans skulle kopplas? Jag har verkligen noll koll.
|
Se ovan,
HDMI bär både ljud och bild, kopplar du dessa till en reciever med två ingångar så behövs två hdmi kablar från xbox resp dator, sedan en hdmi kabel till proj för bilden.
Recievern väljer vilken ljud/bildkälla du vill använda och samtidigt skickar vidare bilden till proj.
3 kablar exkl högtalarkabel. rätt lite eller hur?
|
|
|
2008-06-17, 19:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
|
Förstärkaren är själva kärnan. Du kopplar Xbox och bärbar dator (och digitalbox om du har det) med hdmi-kablar till förstärkarens hdmi-ingångar. Sen kopplar du projektorn till förstärkarens HDMI-utgång. Sen kopplar du in högtalarna till förstärkaren, sen är det klart.
Har du nu projektorn igång och har förstärkaren inställd på xbox så får du xbox-bilden på projektorn och xbox-ljudet i högtalarna. Ändra du förstärkaren till Laptop så blir det laptopbilden på projektorn och laptopljudet i högtalarna.
Parantes: Detta förutsätter att det sitter en ljudkrets till din hdmi-port på laptopen. Det vill säga att det kommer ljud ur hdmi-porten. Det är inte alltid det gör det på laptops.
Edit: som vanligt lite långsam...
|
|
|
2008-06-18, 23:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2006
|
Definitivt gå upp i pris.
Köper du en Onkyo reciever och ska sitta på projektor ska du inte snåla så på ljudet.
3.500~ är inte mycket alls att spendera på bra ljud. 5.000 kr minst rekomenderar jag (dock skulle jag vilja rekomendera ännu mer...  ).
kolla in blocket och minhembio.coms köp-och-sälj del och spendera dom där 5.000~ kronorna på begagnat istället. Mycket mer ljud, mycket bättre ljud och mycket billigare.
du kan få ett ljudsystem för 15.000~ kr för 5 laxar begagnat. Lyssna bara noga så du inte köper något skadat.
|
|
|
2008-06-19, 17:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
tänker dela upp det här i typ 3 olika klasser baserat på vad jag själv anser
som ger mest bang for teh buck med hänsyn till vad du vill få ut av allt,
och eftersom jag vanligtvis är en partisk Marantzanhängare tänker jag inte
bara tipsa om deras modeller även om det kliar i fingrarna rejält, hehe
- MAX 3000 KR: Marantz SR4002, 2990:-
- MAX 5000 KR: Pioneer VSX-2016AV, 4995:-
- MAX 7000 KR: Harman/Kardon AVR 255, 6890:-
|
|
|
2008-06-19, 17:54
|
|
Registered User
|
vad det gäller högtalare har jag hittat ett par "färdiga kit" i 5.1-setup för blandade pengar
som jag aldrig lyssnat på själv men som jag TROR skulle funka utmärkt till film & tv-spel
Tuniz har absolut en viktig poäng i att det kan vara vänligt för plånboken att hålla koll
på begagnatmarknaden också eftersom de inbitna byter komponenter som vanliga (:P)
människor med sociala fritidsintressen byter strumpor, så där kan man göra riktiga fynd !
Audio Pro Avanti Room, 4495:-
Pioneer S-VLF3, 5478:-
KEF KHT-2005.2, 6890:-
|
|
|
2008-06-19, 18:26
|
|
Fulstygg
Reg.datum: Jun 2004
|
Blä för surroundförstärkare och plastiga högtalarpaket
|
|
|
2008-06-19, 20:49
|
|
nöff nöff, tut tut!
|
Tack för hjälpän alla : >
Särskilt du Lite-core. Det blev en Marantz och sedan dessa http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=109520
Fick tips från ett annat håll och slog till, för nu orkar jag inte vänta längre fniss.
|
|
|
2008-06-21, 18:06
|
|
Registered User
|
Citat:
|
ett mycket klokt val att köpa en Marantz, du kommer inte bli besviken 
jag äger själv en SR7002 och är supernöjd, så mycket nöje med allt nu !
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.
|

|